Ve čtvrtek uběhlo přesně pět let od chvíle, kdy tento svět opustil Clay Regazzoni, dlouholetý pilot Ferrari, vítěz pěti velkých cen a vicemistr z roku 1974.
Gian-Claudio Giuseppe Regazzoni,
jak znělo celé jeho jméno, se narodil 5. září 1939 v Luganu ve Švýcarsku. Se
závoděním začal v šedesátých letech. Okusil formuli 3, ve které byl velmi
úspěšný. Následně začal závodit také ve formuli 2. Regazzoni byl znám svým
divokým jezdeckým stylem, a dost možná právě proto si jej Enzo Ferrari
v roce 1970 vybral a dal mu šanci předvést se za volantem monopostu
formule 1.
Jeho prvním závodem v královně
motorsportu byla Velká cena Nizozemska. V ní po velmi vydařeném výkonu
dojel, byť se ztrátou jednoho kola, na krásném čtvrtém místě. Svého prvního
vítězství ve formuli 1 se dočkal o pár měsíců později v GP Itálie. Premiérový
triumf však zastínila tragická nehoda z předcházejícího dne, při níž zemřel Jochen
Rindt. Do konce roku přidal Regazzoni ještě další dvě pódiová umístění a
s bilancí třiatřiceti bodů obsadil v konečném pořadí třetí příčku.
V následujících dvou sezonách se však forma vozů z Maranella velmi zhoršila. V letech 1971 a 1972 skončil Švýcar celkové sedmý. Pro další ročník se rozhodl
změnit stáj a zamířil do BRM.
S nadějí na lepší vůz se
musel ale velmi rychle rozloučit. Nejlepším počinem v sezoně 1973 byly dvě
šesté příčky z Brazílie a Rakouska. Po velmi nevydařeném roce, který byl
za celou Regazzoniho kariéru ve formuli 1 vůbec tím nejhorším, se vrátil, i s týmovým
kolegou Laudou, zpět do Ferrari. Sezona 1974 byla pravým opakem sezony
předcházející. Švýcar si připsal vítězství v Německu a k tomu dalších
šest umístění na stupních vítězů. Do posledního závodu vstupoval společně
s Emersonem Fittipaldim se shodným počtem bodů. Oba jich měli na kontě
dvaapadesát. Regazzoni však závod dokončil až jako jedenáctý, zatímco
Fittipaldi vybojoval čtvrté místo a rozdílem tří bodů se radoval z titulu
mistra světa. Švýcar v barvách Ferrari se musel spokojit s konečnou
druhou příčkou. Blíže k titulu šampióna F1 už nikdy nebyl. O rok později
se jej boj o celkový triumf netýkal. Regazzoni zůstal ve stínu svého týmového
kolegy Nikiho Laudy, který sezonu 1975 s přehledem ovládl. Sice znovu
zvítězil ve Velké ceně Itálie, jeho pětadvacet bodů ale na lepší než páté místo nestačilo. Rok 1976 byl téměř stejný. Švýcarský jezdec
opanoval závod v Long Beach. Celkem však získal pouhých jednatřicet bodů,
což bylo ve velkém kontrastu s kolegou Laudou, jenž jich na svém kontě měl
osmašedesát, a to navzdory tomu, že vynechal dva závody. Pro sezonu 1977 se
Ferrari rozhodlo nahradit Claye Regazzoniho Carlosem Reutemannem a Švýcar,
kterého si jen málokdo uměl představit bez typického hustého kníru, se musel
poohlédnout po novém angažmá.
To našel u britského týmu Ensign,
jehož vozy ale měly ke konkurenceschopnosti velmi daleko. Regazzoniho maximem
byla dvě pátá místa. Z osmi závodů byl nucen odstoupit a do dalších dvou
se dokonce ani nekvalifikoval. Sezonu završil se ziskem pěti bodů, a tak se
rozhodl od Ensignu odejít a zamířil do stáje Shadow. Nicméně, americký tým
trápily finanční potíže a na jeho výsledcích to bylo velmi patrné. Body si
Regazzoni připsal pouze v Brazílii a ve Švédsku, kde dojel pátý. Po jedné
sezoně Shadow opustil a podepsal smlouvu s Williamsem. Ročník 1979 byl o
poznání lepší. Byť z prvních šesti závodů nedojel do cíle ani jednou na
bodované pozici, v Monaku skončil druhý a v GP Velké Británie po
třech letech znovu zvítězil. Bylo to zároveň první vítězství pro stáj Williams.
Ve zbytku sezony převzal iniciativu jeho kolega Alan Jones, jenž skončil
celkově třetí, zatímco Švýcar obsadil konečné páté místo.
Paradoxem je, že to byl znovu Reutemann, který jej
připravil o závodní sedačku ve Williamsu pro rok 1980 a Regazzonimu tak
nezbývalo nic jiného, než se vrátit zpět k Ensignu. V Argentině,
Brazílii a Jihoafrické republice na body nedosáhl. Čtvrtým závodem byla Velká
cena USA-západ na okruhu v Long Beach. Naneštěstí, třicet kol před cílem
selhaly Regazzonimu brzdy, Švýcar vyjel z tratě a ve vysoké rychlosti
narazil do odstaveného vozu, který jej katapultoval do betonové bariéry. Při
této kolizi utrpěl velmi vážná poranění, po kterých ochrnul na spodní část těla
a byl připoután na invalidní vozík. S koncem závodní kariéry se ale navzdory
svému osudu smířit nehodlal. V osmdesátých letech se zúčastnil několika
závodů se speciálně upravenými vozy pro tělesně postižené a v roce 1988
startoval i ve slavné rally Paříž - Dakar. Clay Regazzoni zemřel 15. prosince
2006 při automobilové nehodě na italské dálnici nedaleko Parmy poté, co se svým
vozem narazil ve vysoké rychlosti do pomalu jedoucího kamiónu.