Osmý závod, osmý vítěz: Drama v Paříži nejlépe zvládl Frijns

Formule E dnes měla na programu osmý závod sezóny 2018/2019, a to v areálu pařížské Invalidovny. V chaosu na trati za nestálého počasí se nejlépe zorientoval Robin Frijns s monopostem týmu Virgin, který tak zaznamenal své první vítězství v tomto roce.
Osmý závod, osmý vítěz: Drama v Paříži nejlépe zvládl Frijns

Předzávodní dění

Dnešní program v Paříži odstartoval dvěma volnými tréninky a kvalifikací. Zatímco první trénink propršel, tak od druhého tréninku byla necelé dva kilometry dlouhá trať suchá a jezdci tak mohli v kvalifikaci naplno využít maximální výkon monopostů.

Pole position získal německý pilot Mahindry Pascal Wehrlein, který měl odstartovat z první řady po boku druhého Olivera Rowlanda. Wehrlein se však nakonec startu z prvního místa na roštu nedočkal, protože byl po skončení kvalifikace penalizován za porušení hodnoty minimálního povoleného tlaku v pneumatikách. Za stejný prohřešek byl penalizován i jeho týmový kolega d’Ambrosio, a tak obě Mahindry na roštu nakonec stály v poslední řadě.

Pole position tak po Wehrleinovi zdědil Oliver Rowland s Nissanem a do první řady se posunul jeho týmový kolega Sébastien Buemi. Třetí stál na roštu Robin Frijns s Virginem a čtvrtý startoval do závodu Felipe Massa se stříbrným vozem týmu Venturi.

Průběh závodu

Pravděpodobně kvůli velkému množství nečistot, které na trať přivál z okolní zeleně silný vítr, odstartoval dnešní závod za safety carem, který v čele startovního pole odkroužil úvodní kolo. Zpomalovací vůz poté zajel do boxů, spustila se pětačtyřicetiminutová časomíra a začalo se závodit.

První dvě pozice po vyvěšení zelených vlajek spolehlivě uhájily oba Nissany. Oliver Rowland vedl před Sébastienem Buemim, třetí jel Robin Frijns s Virginem před čtvrtým Massou na Venturi a elitní šestici pořadí uzavírala těsně bojující dvojice Maximilian Günther, Andre Lotterer.

Na pařížské trati se obtížně předjíždí, a tak měly Nissany výborně rozjetý závod velkou šanci dokončit na skvělých pozicích, které by pro Rowlanda i Buemiho zaručovaly stupně vítězů. Již po pár minutách však Oliver Rowland probrzdil nájezd do jedné ze zatáček a skončil čelně v bariéře. Brit ztratil vedení, v závodě ale dokázal pokračovat.

První místo tak převzal Rowlandův týmový kolega Buemi, ani on však se svým Nissanem nevydržel ve vedení příliš dlouho. Švýcar utrpěl defekt pneumatiky a musel zamířit ke svým mechanikům. Při návštěvě boxů navíc ještě překročil maximální povolenou rychlost na pit lane, za což od traťových komisařů vyfasoval penalizaci průjezdu boxy.

Po problémech obou Nissanů se tak do čela závodu posunul Robin Frijns s fialovým Virginem. Nizozemský pilot si v předcházejícím souboji s Buemim viditelně poškodil špičku a přední křídlo svého vozu, na rychlosti to však Frijnsovi nikterak neubralo. Ba právě naopak, Holanďan si začal rychle budovat náskok na druhého Andreho Lotterera, který se mezitím dostal před Maximiliana Günthera.

S bezpečným náskokem ve vedení tak Frijns načal druhou polovinu závodu, která se proměnila v nevyzpytatelné drama. Na Paříž se totiž začal snášet hustý déšť. Prudká změna počasí si dokonce vyžádala vyhlášení plné žluté fáze z bezpečnostních důvodů.

Po obnovení závodního režimu se jezdci viditelně potýkali s podmínkami na trati a vše vyústilo hromadnou kolizí Toma Dillmanna, Alexandera Simse a Stoffela Vandoorna, která si vyžádala opětovné vyhlášení plné žluté fáze. Jezdci týmů NIO, BMW i HWA museli ze závodu odstoupit. Po restartu závodu navíc došlo k další kolizi, tentokráte mezi Alexanderem Lynnem a Edoardem Mortarou, který svého britského soupeře v Jaguaru poslal do bariéry v úzké šikaně.

Následně byl závod opět restartován a Robin Frijns na čele se začal opět vzdalovat soupeřům. V posledních minutách došlo ještě k jedné plné žluté fázi poté, co Jerome d’Ambrosio zakončil svoji závodní pouť v bariéře.

Závod byl naposledy restartován v průběhu posledního kola, kdy si už ale Robin Frijns dojel bezpečně pro vítězství a stal se tak osmým různým vítězem sezóny 2018/2019 v jejím osmém závodě. Druhý dojel Andre Lotterer a třetí pozici obsadil Daniel Abt s monopostem Audi.

Po osmi závodech díky dnešnímu triumfu vede Frijns celkové pořadí o pouhý bod před druhým Lottererem z týmu Techeetah, který v Paříží po římském závodě obsadil druhé umístění na druhém místě v řadě.

Šampionát formule E bude pokračovat 11. května v ulicích Monaka.

Výsledky

P Jezdec Tým Čas / ztráta Kol
Robin Frijns Virgin 47:50.510 32
André Lotterer DS Techeetah 1.373 32
Daniel Abt Audi 3.175 32
Lucas di Grassi Audi 3.666 32
M.Günther Dragon 5.456 32
Jean-Éric Vergne DS Techeetah 6.694 32
A.F.da Costa BMW 7.238 32
Gary Paffett HWA 7.901 32
Felipe Massa Venturi 10.522 32
10  Pascal Wehrlein Mahindra 10.998 32
11  Sam Bird Virgin 11.488 32
12  Oliver Rowland Nissan 19.451 32
13  José María López Dragon 24.023 32
14  Oliver Turvey NIO 1:22.226 32
15  Sébastien Buemi Nissan 1 kolo 31
16  Mitch Evans Jaguar 1 kolo 31
17  J.d'Ambrosio Mahindra 3 kola 29
Alex Lynn Jaguar   23
Edoardo Mortara Venturi   23
S.Vandoorne HWA   18
Alexander Sims BMW   18
Tom Dillmann NIO   17

Foto: Formula E

Diskuze (2) Další článek: Fotogalerie: Sobota před GP Ázerbájdžánu 2019 a nehody v osmé zatáčce
9:48 | V Praze až do neděle probíhá tradiční akce Legendy. Vidět můžete i vozy F1 nebo si vyzkoušet výměnu pneumatik. odkaz
18. května | Fast Friday: Alonso 24. a 77 kol. Nejrychlejší Conor Daly
17. května | V sobotu a v neděli jsou na Eurosportu 2 závody WTCR ze Zandvoortu, tak se můžete podívat na další (staronovou) destinace F1...
17. května | Racing Point popírá, že je Montoya novým mentálním koučem Lance Strolla. Kolumbijský jezdec navštívil GP Španělska.

GP Monaka 2019

Čtvrtek 23. května 2019
1. trénink 11.00–12.30
2. trénink 15.00–16.30
Sobota 25. května 2019
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 26. května 2019
Závod 15.10