Do letošního šampionátu F1 v Bahrajnu naskočí i další z jeho legend. Ta, o níž už se na okruzích formule 1 hlasitě hovoří od roku 1967, která voní po motorech a slyší na jméno Cosworth.
Na počátku příběhu, jenž začal v roce
1958 v malé londýnské dílně, stál tehdy u Lotusu pracující Mike Costin a s ním
i někdejší inženýr RAF Keith Duckworth. Tohle duo pak firmě, která později
vystřídala hned několik partnerů i vlastníků (například Ford či Volkswagen
Group), dodalo nejen spoustu úžasných nápadů a řešení, ale samozřejmě i jméno.
To se totiž narodilo spojením zkratek jejich příjmení. Firmička, zabývající se
úpravou, vývojem a výrobou závodních motorů se brzy spojila se značkou Ford.
Pro tu v Cosworthu vyvíjeli motory slabších monopostů a jejich prostřednictvím
párkrát nakoukli i do F1.
Vznik legendy
Ovšem doopravdy dorazil Cosworth do MS
až zásluhou čtyřválce, který původně pocházel z vozu Ford Cortina a v jejich
úpravě – jako typ FVA - poháněl ve F2 monoposty Matra MS7. Tenhle 16ventilový
motor o objemu 1,6 se totiž v roce 1967 u Cosworthu stal základním kamenem
všech firemních úspěchů. Společnost, jež se později přestěhovala na St.James
Mills Road v Northamptonu, jej totiž – na základě objednávky Colina Chapmana - přepracovala tak, že dva tyto čtyřválce
spojila. A tím de facto vznikl slavný třílitrový osmiválec DFV s úhlem
rozevření 90°. Motor, poprvé nasazený prostřednictvím Lotusu 49, který
prakticky okamžitě dokázal šokovat i měnit historii: v MS vyhrál už svůj první
závod (GP Nizozemska 1967) a přiřadil se k legendám. Nedivme se.
Tato 168 kg
vážící pohonná jednotka, jíž si mohl od následující sezony kdokoliv za 7 500
liber koupit, totiž už v sezoně 1969 vyhrála každý závod světového šampionátu a
nakonec byla v nejrůznějších derivacích používána téměř 20 let: naposledy s ní
do sezony 1985 vyrazily vozy Minardi. Za tu dobu se otáčky zvýšily z původních
9000 až na 11 100 ot./min., výkon vzrostl ze 420 na 495 k a typ DFV během času
stačil v MS vyhrát 155 závodů (naposledy Alboreto s Tyrrellem 011 v GP USA
1983). Ale jeho trumfy nebyly výsledkem toho, že by snad northamptonské
osmiválce hýřily vyšším výkonem než konkurence. Výhoda spočívala spíš v menší
hmotnosti a především ve faktu, že motor nebyl samostatným komponentem, ale
nedílnou součástí podvozkové skořepiny.
Těžké hledání následníků
Pokračováním slavného DFV se v roce
1982 stal třílitr BFY s hmotností 150 kg, ale protože F1 se zhlédla v
turbomotorech, už po třech letech byl nahrazen jedenapůllitrovým přeplňovaným
šestiválcem GBA. Ten měl rozevření válců 120°, a používaly jej týmy Haas-Lola i
Benetton, přičemž u toho druhého mu v kvalifikační verzi naměřili výkon přes
1000 k. V sezoně 1987 v Northamptonu vyvinuli třiapůllitrový osmiválec DFZ s
výkonem 575 k, jenž hřměl za zády pilotů stájí Tyrrell, AGS, March, Coloni a
Larrousse, ale ten byl brzy vystřídán výkonnějším DFR. Na počátku 90. let se
pak představil nový osmiválec HB, jenž na tratích vydržel do roku 1994 a právě
ten pro Cosworth přinesl i první výhru od éry DFV (v GP Japonska 1989 s ním a
vozem Benetton vyhrál Nannini).
Následník - osmiválec Cosworth EC Zetek-R s
objemem 3497 cm3 a původním výkonem 750 k – zase pomohl k prvnímu
titulu Michaelu Schumacherovi a pro sezonu 1995 (v té se v F1 měnily
třiapůllitrové motory na třílitrové) z něho byly vyvinuty dvě různé varianty:
ECA pro tým Sauber a poněkud slabší model ED pro stáje Simtek, Forti a Minardi.
Jenže následníci modelu DFV se hledaly těžce. Přesto, že v roce 1996 se na okruzích s písmenky Cosworth
objevil i první desetiválec: třílitrový Zetek-R s výkonem 790 k. Od sezony 2000
začal jméno Cosworth používat Ford pro pohonné jednotky VJ, pohánějící
monoposty Jaguar i Minardi. Světoznámé spojení Fordu a Cosworthu –
prostřednictvím dalších modelů (s typem RS1 Fisichella získal při GP Brazílie
2003 dosud poslední výhru pro Cosworth) dokázalo na světě vydržet až do konce
roku 2004.
Samostatný Cosworth
Od následující sezony byla totiž
northamptonská firma rozdělena na dvě samostatné divize (tu závodní vlastní
Kevin Kalhoven a Gerard Forsythe) a v souvislosti se závodními motory se už
objevovalo pouze jméno Cosworth. A v té době se 10válec TJ2005 stal v F1 srdcem
monopostů Minardi a Red Bull. V sezoně 2006 – v níž byly pohonné jednotky
monopostů F1 zredukovány na osmiválce o objemu 2,4 l - se pak motory Cosworth
objevily v MS zatím naposledy. Tehdy byla součástí vozů Toro Rosso a nový model
CA2006 použily vozy Williams. Nedá se však tvrdit, že by u téhle derniéry zněly
fanfáry: Rosberg s nimi zajel v GP Bahrajnu nejrychlejší kolo, ale nejlepším
výsledkem bylo šesté Webberovo místo v témže závodě.
V roce 2008 ovšem Cosworth
stačil vyhrát výběrové řízení FIA a to je i důvodem, proč v přicházející sezoně
s novými a relativně lacinými osmiválci této značky počítají týmy Lotus,
Williams, Campos, USF1 i Virgin. A firma, jejíž motory samozřejmě získaly i
velké úspěchy v dalších automobilových disciplínách (Keith Duckworth, jenž před
pěti lety zemřel, v roce 1969 dokonce pověřil Robina Herda stavbou vozu F1,
který však nikdy nezávodil) tak bude mít opět šance své dlouhodobé statistiky
vylepšit. Jde o to, jak rychle jí to půjde.
Motory Cosworth a Ford Cosworth v F1
Vozy 69 různých značek, které použily
motory Ford Cosworth či Cosworth, absolvovaly doposud ve světovém šampionátu
600 závodů, tedy 73,3 procent závodů jeho historie. Alespoň jeden závod odjelo
s těmito motory 328 různých pilotů a tyto pohonné jednotky participovaly na 176
výhrách, 139 pole position, 535 pódiích, 161 nejrychlejších kolech a na zisku 4
389,5 bodů.