Oslavné pálení pneumatik už oficiálně dovolují pravidla

FIA se rozhodla zakotvit do pravidel podmínky, za jakých může vítězný jezdec oslavovat po závodě. Ale situace se zdá horší, než byla.
Oslavné pálení pneumatik už oficiálně dovolují pravidla

Pozávodní oslavy se loni staly středem pozornosti, když Sebastian Vettel dostal v Indii napomenutí. Nejdříve si totiž myslel, že za smyky a pálení pneumatik na cílové rovince, ale ve skutečnosti to bylo za to, že svůj vůz nedovezl zpět do parc fermé.

Své auto roztáčel německý závodník do smyků i po dalších vítězstvích, ale už bez trestu, protože dodržel všechna pravidla. Pro letošní rok je ve Sportovních regulích přesně definované, za jakých podmínek je možné podobné věci dělat.

Článek 30.4 říká, že "jezdec nesmí zastavit na trati bez ospravedlnitelného důvodu", což jsou například technické závady nebo výjimečné situace, kdy okolnosti na trati jezdci nedovolují pokračovat v jízdě. Jsou tím v podstatě zakázané mimo jiné i taxi jízdy.

Článek 43.3 dodává, že po šachovnicové vlajce musí všichni bez zbytečných odkladů zamířit do parc fermé, nově však stanoví jednu výjimku, která platí jen pro vítězného jezdce. Ten "smí uskutečnit oslavný akt, než dojede do parc fermé". A to za následujících podmínek:
a) Uskuteční ho bezpečně a nehrozí ostatní jezdce nebo traťové maršály.
b) Nezpochybní se tím, že je jeho vůz v souladu s pravidly.
c) Nezpozdí vyhlášení vítězů na pódiu.

To ovšem znamená, že slavit nemůžou například jezdci na druhém a třetím místě. Slavit na trati nesmí ani jezdec, který vyhraje titul, ale v dané Grand Prix nedojede první. Nesmí zastavit ani jezdec, který se třeba loučí s týmem nebo formulí 1, jako když loni Felipe Massa doma v Brazílii dával sbohem Ferrari. To všechno stewardi tolerovali, ale podle nových pravidel by teoreticky už neměli, protože pravidla nově přesně vymezují jedinou výjimku. Dá se ale předpokládat, že si zachovají určitou shovívavost.

Další článek: S hodnocením nové F1 vyčkejme a mezitím nahánějme mladé lidi, vyzývá Ferrari

11:46 | A testuje i Ferrari ve Fioranu... se starším vozem a normálními pneumatikami. Za volantem Sainz. V poslední době Ferrari testuje poměrně hodně. Oficiálně to vysvětleno nebylo (nebo o tom nevíme), ale může to souviset se spouštěním a potřebným laděním nového simulátoru.
11:19 | Dnes také pokračují testy 18palcových pneumatik v Imole. Za volantem mercedesu je Valtteri Bottas.
9:24 | V Barceloně začaly testy F3
20. dubna | Hamilton dokončil testy 18palcových pneumatik. Odjel 130 kol. Zítra testy v Imole pokračují.

GP Emilia Romagna 2021

Pátek 16. dubna 2021
1. trénink Bottas (1:16.564)
2. trénink Bottas (1:15:551)
Sobota 17. dubna 2021
3. trénink Verstappen (1:14.958)
Kvalifikace Hamilton (1:14.411)
Neděle 18. dubna 2021
Závod Verstappen