Opožděné procitnutí

"Zuřivé politické boje o nadvládu ve formuli 1 mezi FIA a FOTA zaměstnaly účastníky natolik, že dohodu o zákazu dvojitých difuzorů neuzavřely o rok dříve."

 

Týmy v Asociaci formule 1 zvažují, že si dobrovolně zakáží řešení takzvaných dvojitých difuzorů. Ale až od roku 2011! Prvek, který podle názoru mnohých zničil sezonu 2009.

Tým Brawn dokázal řešení dvojitých difuzorů sladit s ostatními částmi vozu natolik dobře, že v první polovině šampionátu neměl budoucí šampion Jenson Button konkurenci. Společně s Williamsem a Toyotou se dostal Brawn do křížku s ostatními týmy a celá záležitost se dostala až k zelenému stolu. Stěžovali si také jezdci (pochopitelně ti bez dvojitých difuzorů), podle kterých se ze sezony 2009 stal šampionát dvou kategorií.

Ostatní rychle zareagovaly. Nejlépe se to povedlo McLarenu a hlavně Red Bullu, jehož vozy se staly ke konci sezony nejlepšími. Naopak Ferrari muselo celý rok vzdát. Specifika koncepce jeho vozu nedovolila rozumnou adaptaci na dvojitý difuzor a doplatili na to zejména Luca Badoer a Giancarlo Fisichella, kteří v bezkonkurenčním autě první dékády nového století vypadali jak amatéři.

Závod ve vývoji mezi týmy do formule 1 patří, ale měli by začít všichni na stejné startovní čáře. Což se nestalo. Proto je dvakrát škoda, že zuřivé politické boje o nadvládu ve formuli 1 mezi FIA a FOTA zaměstnaly účastníky natolik, že blížící dohodu o zákazu dvojitých difuzorů neuzavřely bezprostředně poté, co FIA prohlásila, že jsou v pořádku. A to bez ohledu na to, že dvojité difuzory rozhodně nejsou dobré pro předjíždění. Naopak.

Ztratili jsme tím všichni další rok. Další rok v řadě těch, ve kterých budou šéfové týmů dále opakovat, jak jsou fanoušci na prvním místě.

Další článek: Šéfem týmu Virgin Racing je John Booth