Okruhy by neměly pilotům odpouštět chyby, míní Stewart

Tronásobný mistr světa zastává názor, že na fádním průběhu některých závodů nesou svou část viny také okruhy samotné, které jsou vůči jezdeckým chybám někdy až příliš benevolentní.
Okruhy by neměly pilotům odpouštět chyby, míní Stewart

Jackie Stewart pro The Telegraph napsal stať reflektující současnou situaci ve formuli 1. Honorář věnuje organizaci Grand Prix Mechanics Charitable Trust, která se stará o bývalé mechaniky formule 1 a jejich rodiny. Jedenasedmdesátiletý Skot se řadí k lidem, kteří podporují zrušení Grand Prix Bahrajnu. Zároveň doufá, že se pro ni najde jiný termín v letošní sezoně. Bývalý úspěšný pilot vítá, že úvodním závodem letošního ročníku bude Austrálie, která obvykle přináší velmi zajímavou podívanou.

"Věřím tomu, že za dnešní obtíže při předjíždění mohou také moderní okruhy. Z nich jsou prakticky všechny navrženy architektem Hermannem Tilkem. Ano, brzdné zóny jsou kvůli účinnějším brzdám a aerodynamice výrazně kratší, což zmenšuje také prostor pro předjíždění (v mé době to bylo i 200 metrů, dnes kolem 50). Tilke se podílel na všech tratích počínaje devadesátými léty. Na jednu stranu sportu pomohl a přinesl dosud nepoznanou míru luxusu, ale obávám se, že příliš nemyslel na diváky."

Stewart vzpomíná na poslední závod sezony 2010, kdy se Alonso vehementně snažil předjet Vitalije Petrova, přičemž párkrát uklouzl. Přesto to nestačilo k tomu, aby byl předjet Markem Webberem. Za to prý může design okruhu samotného, který jezdce za chyby dostatečně netrestá.

"Od doby, kdy jsem závodil já, se tratě velmi změnily. A díky bohu za to. Každý rok přišlo o život čtyři až šest pilotů. Dnes je to téměř sedmnáct let, co někdo přišel o život ve voze formule 1. Nemohu si vybavit žádný sport, byznys nebo průmysl, který by dosáhl takové úrovně bezpečnosti. Ale zašli jsme příliš daleko. Okruhy by měly za chybu pilota potrestat tak, aby to bylo pro diváky na první pohled patrné," tvrdí Stewart.

Mezinárodní automobilová federace se snaží zatraktivnit závody změnami v technických regulích. Stewart si myslí, že jednodušší a účinnější by bylo modifikovat okruhy a únikové zóny kolem nich.

"Co kdyby se povrch únikových zón upravil tak, aby vůz při najetí na ni ztratil přilnavost a potrestal tak pilota za jeho chybu? Je to velice jednoduché a zároveň mnohem levnější, než vývoj systému KERS. Všichni děláme chyby. A většinou za ně také platíme. Neměli bychom kvůli nim umírat, ale bez potrestání bychom vyváznout neměli. Fanoušci všude na světě chtějí vidět nejlepší jezdce v nejlepších vozech, jak naplno bojují o titul. Ten by neměli získat díky chybám."

Další článek: Alex Zanardi pokračuje v přípravách na Londýn

19:01 | Ferrari potvrdilo, že Charles Leclerc dostane v Soči novou pohonnou jednotku. Čeká ho tak start z konce pole. Kdy novou a vylepšenou pohonnou jednotku nasadí Sainz se rozhodne později.
20. září | Další změna u Charouze ve F3. Po dvou víkendech končí Hunter Yeany. Pro finále v Soči ho nahradí Ayrton Simmons, který má zkušenosti z britské F4 (tam byl druhý) nebo z asijské F3.
20. září | 46. narozeniny dnes slaví bývalý jezdec F1 a dvojnásobný vítěz Indy 500 Juan Pablo Montoya.

GP Ruska 2021

Pátek 24. září 2021
1. trénink 10.30–11.30
2. trénink 14.00–15.00
Sobota 25. září 2021
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
Neděle 26. září 2021
Závod 14.00