Okruhy by neměly pilotům odpouštět chyby, míní Stewart

Tronásobný mistr světa zastává názor, že na fádním průběhu některých závodů nesou svou část viny také okruhy samotné, které jsou vůči jezdeckým chybám někdy až příliš benevolentní.
Okruhy by neměly pilotům odpouštět chyby, míní Stewart

Jackie Stewart pro The Telegraph napsal stať reflektující současnou situaci ve formuli 1. Honorář věnuje organizaci Grand Prix Mechanics Charitable Trust, která se stará o bývalé mechaniky formule 1 a jejich rodiny. Jedenasedmdesátiletý Skot se řadí k lidem, kteří podporují zrušení Grand Prix Bahrajnu. Zároveň doufá, že se pro ni najde jiný termín v letošní sezoně. Bývalý úspěšný pilot vítá, že úvodním závodem letošního ročníku bude Austrálie, která obvykle přináší velmi zajímavou podívanou.

"Věřím tomu, že za dnešní obtíže při předjíždění mohou také moderní okruhy. Z nich jsou prakticky všechny navrženy architektem Hermannem Tilkem. Ano, brzdné zóny jsou kvůli účinnějším brzdám a aerodynamice výrazně kratší, což zmenšuje také prostor pro předjíždění (v mé době to bylo i 200 metrů, dnes kolem 50). Tilke se podílel na všech tratích počínaje devadesátými léty. Na jednu stranu sportu pomohl a přinesl dosud nepoznanou míru luxusu, ale obávám se, že příliš nemyslel na diváky."

Stewart vzpomíná na poslední závod sezony 2010, kdy se Alonso vehementně snažil předjet Vitalije Petrova, přičemž párkrát uklouzl. Přesto to nestačilo k tomu, aby byl předjet Markem Webberem. Za to prý může design okruhu samotného, který jezdce za chyby dostatečně netrestá.

"Od doby, kdy jsem závodil já, se tratě velmi změnily. A díky bohu za to. Každý rok přišlo o život čtyři až šest pilotů. Dnes je to téměř sedmnáct let, co někdo přišel o život ve voze formule 1. Nemohu si vybavit žádný sport, byznys nebo průmysl, který by dosáhl takové úrovně bezpečnosti. Ale zašli jsme příliš daleko. Okruhy by měly za chybu pilota potrestat tak, aby to bylo pro diváky na první pohled patrné," tvrdí Stewart.

Mezinárodní automobilová federace se snaží zatraktivnit závody změnami v technických regulích. Stewart si myslí, že jednodušší a účinnější by bylo modifikovat okruhy a únikové zóny kolem nich.

"Co kdyby se povrch únikových zón upravil tak, aby vůz při najetí na ni ztratil přilnavost a potrestal tak pilota za jeho chybu? Je to velice jednoduché a zároveň mnohem levnější, než vývoj systému KERS. Všichni děláme chyby. A většinou za ně také platíme. Neměli bychom kvůli nim umírat, ale bez potrestání bychom vyváznout neměli. Fanoušci všude na světě chtějí vidět nejlepší jezdce v nejlepších vozech, jak naplno bojují o titul. Ten by neměli získat díky chybám."

Diskuze (38) Další článek: Alex Zanardi pokračuje v přípravách na Londýn
12:51 | Antonio Fuoco ze stáje Charouz Racing System skončil v závodě F2 na 8. místě, což znamená pole position pro zítřejš… odkaz
25. května | Dnes v Monaku závodí závodí junioři a Porsche. Z jednoho Porsche uniklo na vjezdu do boxů opravdu hodně velké množství oleje.
24. května | Pneumatiková mezera bude i na Hungaroringu. Pirelli tam nominuje střední, měkkou a ultraměkkou.
24. května | Podle jezdců Mercedesu vydrží hypedměkké pneumatiky v závodě maximálně 7 kol.
24. května | Žádný trest pro Maxe Verstappena za couvání z únikové zóny v první zatáčce.

GP Monaka 2018

Čtvrtek 24. května 2018
1. trénink Ricciardo (1:12.126)
2. trénink Ricciardo (1:11.841)
Sobota 26. května 2018
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 27. května 2018
Závod 15.10