Okruhy by neměly pilotům odpouštět chyby, míní Stewart

Tronásobný mistr světa zastává názor, že na fádním průběhu některých závodů nesou svou část viny také okruhy samotné, které jsou vůči jezdeckým chybám někdy až příliš benevolentní.
Okruhy by neměly pilotům odpouštět chyby, míní Stewart

Jackie Stewart pro The Telegraph napsal stať reflektující současnou situaci ve formuli 1. Honorář věnuje organizaci Grand Prix Mechanics Charitable Trust, která se stará o bývalé mechaniky formule 1 a jejich rodiny. Jedenasedmdesátiletý Skot se řadí k lidem, kteří podporují zrušení Grand Prix Bahrajnu. Zároveň doufá, že se pro ni najde jiný termín v letošní sezoně. Bývalý úspěšný pilot vítá, že úvodním závodem letošního ročníku bude Austrálie, která obvykle přináší velmi zajímavou podívanou.

"Věřím tomu, že za dnešní obtíže při předjíždění mohou také moderní okruhy. Z nich jsou prakticky všechny navrženy architektem Hermannem Tilkem. Ano, brzdné zóny jsou kvůli účinnějším brzdám a aerodynamice výrazně kratší, což zmenšuje také prostor pro předjíždění (v mé době to bylo i 200 metrů, dnes kolem 50). Tilke se podílel na všech tratích počínaje devadesátými léty. Na jednu stranu sportu pomohl a přinesl dosud nepoznanou míru luxusu, ale obávám se, že příliš nemyslel na diváky."

Stewart vzpomíná na poslední závod sezony 2010, kdy se Alonso vehementně snažil předjet Vitalije Petrova, přičemž párkrát uklouzl. Přesto to nestačilo k tomu, aby byl předjet Markem Webberem. Za to prý může design okruhu samotného, který jezdce za chyby dostatečně netrestá.

"Od doby, kdy jsem závodil já, se tratě velmi změnily. A díky bohu za to. Každý rok přišlo o život čtyři až šest pilotů. Dnes je to téměř sedmnáct let, co někdo přišel o život ve voze formule 1. Nemohu si vybavit žádný sport, byznys nebo průmysl, který by dosáhl takové úrovně bezpečnosti. Ale zašli jsme příliš daleko. Okruhy by měly za chybu pilota potrestat tak, aby to bylo pro diváky na první pohled patrné," tvrdí Stewart.

Mezinárodní automobilová federace se snaží zatraktivnit závody změnami v technických regulích. Stewart si myslí, že jednodušší a účinnější by bylo modifikovat okruhy a únikové zóny kolem nich.

"Co kdyby se povrch únikových zón upravil tak, aby vůz při najetí na ni ztratil přilnavost a potrestal tak pilota za jeho chybu? Je to velice jednoduché a zároveň mnohem levnější, než vývoj systému KERS. Všichni děláme chyby. A většinou za ně také platíme. Neměli bychom kvůli nim umírat, ale bez potrestání bychom vyváznout neměli. Fanoušci všude na světě chtějí vidět nejlepší jezdce v nejlepších vozech, jak naplno bojují o titul. Ten by neměli získat díky chybám."

Diskuze (38) Další článek: Alex Zanardi pokračuje v přípravách na Londýn
13:52 | Latifi se sveze s vozem Force Indie v prvních trénincích v Austinu, Mexiku a Brazílii.
11:45 | Heineken se stane partnerem formule E
14. října | Závod WEC ve Fudži vyhrála Toyota 7 před Toyotou 8 (Alonso). Bylo to první vítězství tohoto vozu v letošní sezóně.
12. října | Kvalifikace na první závod F3: Pole position získal Kuan Jü Čou. Armostrong 6., Schumacher 7., Ticktum 9.

GP USA 2018

Pátek 19. října 2018
1. trénink 17.00–18.30
2. trénink 21.00–22.30
Sobota 20. října 2018
3. trénink 20.00–21.00
Kvalifikace 23.00–00.00
Neděle 21. října 2018
Závod 20.10