Desátá zatáčka okruhu španělské Grand Prix u katalánské Barcelony je v současnosti utažená levá, která od jezdců vyžaduje tvrdé brzdy. To se ale před sezonou 2021 změní.
Zatáčka číslo 10 byla v Barceloně původně dlouhá táhlá levá, na kterou navazovala pravotočivá zatáčka 11. Tuto verzi okruhu však formule 1 přestala využívat v roce 2004, kdy španělský okruh prošel úpravami v oblasti bezpečnosti a únikových zón.
Od té doby se v Barceloně závodilo na přestavěné verzi okruhu. Po utažené desáté zatáčce následovala kratičká rovinka do levotočivé zatáčky 11 a v posledním sektoru začali po přestavbě jezdci projíždět šikanou zatáček 14 a 15.
Šikanu namísto rychlé zatáčky 13 do své verze okruhu posléze implementovala i motocyklová MotoGP, a to po sezoně 2016, kdy v Barceloně právě ve třinácté zatáčce tragicky zahynul španělský jezdec třídy Moto 2 Luis Salom.
Nyní však barcelonský okruh čekají úpravy, které odsouhlasila jak FIA pro formuli 1, tak FIM pro MotoGP.
Úprava a rozšíření únikových zón dohromady s rekonstrukcí staré verze okruhu v inkriminovaném místě povede k představení nové verze, která bude velmi podobná staré podobě zatáček 10 a 11. Na piloty už nebude čekat tolik utažená desátá změna směru, na jejíž novou verzi naváže nová levotočivá zatáčka 11 (viz obrázek, nová verze vnějškem objíždí tu stávající).

Foto: Circuit de Barcelona-Catalunya
„Během ledna projde okruh v Barceloně rekonstrukcí desáté zatáčky, která trať přivádí do legendární oblasti stadionu,“ stojí v oficiální vyjádření okuhu.
„Tento projekt, který byl v minulých sezonách analyzován dohromady s FIA a s FIM, zlepší bezpečnost automobilových i motocyklových závodů.“
„Formule 1 tradičně využívala vnější variantu zatáček 10 a 11, stejně tak i MotoGP.“
„Plánované změny pomohou rozšířit únikové zóny v dané zatáčce, díky čemuž bude zvýšena bezpečnostní vzdálenost a zároveň to povede k návratu k původní podobě okruhu.“
Odklepnuté změny barcelonského okruhu jsou výsledkem mnohaleté kooperace mezi vedením F1 a MotoGP a zastřešujících mezinárodních organizací FIA a FIM.