Okruh v Barceloně čekají změny desáté a jedenácté zatáčky

Desátá zatáčka okruhu španělské Grand Prix u katalánské Barcelony je v současnosti utažená levá, která od jezdců vyžaduje tvrdé brzdy. To se ale před sezonou 2021 změní.
Foto: Activepictures / Jiří Křenek
Okruh v Barceloně čekají změny desáté a jedenácté zatáčky | Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Zatáčka číslo 10 byla v Barceloně původně dlouhá táhlá levá, na kterou navazovala pravotočivá zatáčka 11. Tuto verzi okruhu však formule 1 přestala využívat v roce 2004, kdy španělský okruh prošel úpravami v oblasti bezpečnosti a únikových zón.

Od té doby se v Barceloně závodilo na přestavěné verzi okruhu. Po utažené desáté zatáčce následovala kratičká rovinka do levotočivé zatáčky 11 a v posledním sektoru začali po přestavbě jezdci projíždět šikanou zatáček 14 a 15.

Nejlepší fotografie z pátku před GP Španělska 2020

Nejlepší fotografie z pátku před GP Španělska 2020

Šikanu namísto rychlé zatáčky 13 do své verze okruhu posléze implementovala i motocyklová MotoGP, a to po sezoně 2016, kdy v Barceloně právě ve třinácté zatáčce tragicky zahynul španělský jezdec třídy Moto 2 Luis Salom.

Nyní však barcelonský okruh čekají úpravy, které odsouhlasila jak FIA pro formuli 1, tak FIM pro MotoGP.

Před čtyřmi lety zahynul Luis Salom

Před čtyřmi lety zahynul Luis Salom

Úprava a rozšíření únikových zón dohromady s rekonstrukcí staré verze okruhu v inkriminovaném místě povede k představení nové verze, která bude velmi podobná staré podobě zatáček 10 a 11. Na piloty už nebude čekat tolik utažená desátá změna směru, na jejíž novou verzi naváže nová levotočivá zatáčka 11 (viz obrázek, nová verze vnějškem objíždí tu stávající).

Klepněte pro větší obrázek
Foto: Circuit de Barcelona-Catalunya

„Během ledna projde okruh v Barceloně rekonstrukcí desáté zatáčky, která trať přivádí do legendární oblasti stadionu,“ stojí v oficiální vyjádření okuhu.

„Tento projekt, který byl v minulých sezonách analyzován dohromady s FIA a s FIM, zlepší bezpečnost automobilových i motocyklových závodů.“

„Formule 1 tradičně využívala vnější variantu zatáček 10 a 11, stejně tak i MotoGP.“

Historie bezpečnostních opatření ve F1: Safety car, HANS nebo svatozář

Historie bezpečnostních opatření ve F1: Safety car, HANS nebo svatozář

„Plánované změny pomohou rozšířit únikové zóny v dané zatáčce, díky čemuž bude zvýšena bezpečnostní vzdálenost a zároveň to povede k návratu k původní podobě okruhu.“

Odklepnuté změny barcelonského okruhu jsou výsledkem mnohaleté kooperace mezi vedením F1 a MotoGP a zastřešujících mezinárodních organizací FIA a FIM.

Další článek: Jak Jackie Stewart pomohl s natočením scény filmu o Indianu Jonesovi