Odvolací soud uznal, že Renault neporušil pravidla úmyslně

Odůvodnění rozsudku, který Francouzům umožní startovat v GP Evropy.
Mezinárodní odvolací soud FIA dnes zveřejnil odůvodnění rozsudku, kterým zmírnil trest Renaultu ze zákazu startu ve Valencii na pokutu 50 tisíc dolarů. Ve prospěch francouzské stáje rozhodl proto, že pravidla neporušila úmyslně.

Stewardi udělili po maďarské GP Renaultu zákaz startu v následujícím závodě proto, že se domnívali, že došlo k úmyslnému porušení pravidel. Renault přiznal že vypuštěním Fernanda Alonsa na trať se špatně uchyceným kolem porušil články 23.1.i a 3.2 Sportovních regulí, ale hájil se tím, že to neudělal úmyslně.

Mechanik Gavin Morgan sice měl pochybnosti, jestli je mechanismus uchycení kola správně zapojený, ale nemohl vědět, že matice kola není úplně dotažená. Proto podle Renaultu nakonec zvedl ruku na znamení, že dokončil všechny úkony, což ve svém důsledku vedlo k signalizaci odjezdu z boxového stání pro Fernanda Alonsa.

To, že pak Alonso ztratil jedno kolo na trati, je podle Renaultu samo o sobě důkazem, že tým o špatném uchycení nevěděl. Byl by totiž sám proti sobě, kdyby vědomě vypustil jezdce na trať s rizikem, že ztratí kolo. Soud dal za pravdu Renaultu a shledal, že mechanik nevěděl o nebezpečí, které hrozí. Měl sice pochybnosti o správném uchycení kola, ale nevěděl, že je matice uvolněná natolik, aby kolo mohlo odpadnout.

Druhým bodem této kauzy byla komunikace týmu poté, co Alonso opustil boxovou uličku. FIA týmu udělila trest také za to, že okamžitě nepodal Alonsovi instrukce, aby zastavil. Soud uznal, že komunikační procedury Renaultu byly nastaveny špatně. Mechanik vůbec neměl signalizovat, že je vše v pořádku, když měl pochybnosti (což potvrdily záběry kamer), navíc trvalo dlouho, než se informace dostala k vedení stáje. Ovšem i v tomto případě soud shledal, že Renault neporušil pravidla úmyslně.

Třetím bodem této kauzy byla výše trestu. Renault argumentoval i jinými případy, kdy v minulosti došlo k uvolnění kola za jízdy a nikdy při tom nebyl udělen zákaz startu v dalším závodě. Takto tvrdý trest byl proto podle něj nepřiměřený, hlavně proto, že nešlo o úmyslné porušení pravidel. Soud mu dal za pravdu a trest zmírnil na pokutu.

Případ Renaultu tedy Odvolací soud postavil na zkoumání, zda Renault porušil pravidla úmyslně. Usoudil, že tomu tak nebylo a s konstatováním, že zodpovědnost nelze zaměňovat za vinu, trest zmírnil a umožnil týmu start v GP Evropy. Renault konal v Maďarsku v dobré víře, dodal soud.

Na stranu Renaultu se postavily týmy Red Bull Racing, McLaren, Ferrari a Toyota, které mu poslaly dopisy s argumenty na jeho podporu. Renault je následně předložil soudu a ten k nim přihlédl.

Za Renault a především Fernanda Alonsa bojovala také Španělská automobilová federace (RFEA), která se chtěla řízení zúčastnit a argumentovat ve prospěch Renaultu. Soud ovšem zamítl účast RFEA, protože přímými účastníky řízení mohou být v tomto případě jen soutěžící v šampionátu. RFEA mohla být přítomná jen v roli pozorovatele.
Další článek: Trať ve Valencii se dočkala drobných úprav

16:58 | Robert Kubica znovu usedne do vozu formule 1. V pátek odjede první trénink s vozem Alfy Romeo. Nahradí Giovinazziho.
10:18 | F1 v Rakousku bude od příštího roku vysílat Red Bullem vlastněná Servus TV...
6. července | Balíček vylepšení, který mělo Ferrari nasadit v Maďarsku, přiveze tým už tento víkend na Red Bull Ring... nebo alespoň jeho část.
6. července | Alex Zanardi absolvoval v pořadí už třetí operaci. Trvala pět hodin a byla zaměřena na rekonstrukci lebky a stabilizaci oblastí postižených traumatem.

GP Štýrska 2020

Pátek 10. července 2020
1. trénink 11.00–12.30
2. trénink 15.00–16.30
Sobota 11. července 2020
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 12. července 2020
Závod 15.10