Od větru k jedničkám a nulám, navrhuje Force India

Aerodynamická oddělení týmů formule 1 mají dva mocné nástroje. Dominantnější roli nyní hraje aerodynamický tunel, ale Force India to chce nenásilnou formou změnit.
Od větru k jedničkám a nulám, navrhuje Force India

Při vývoji aerodynamiky se mimo závodní trať využívají dva klíčové nástroje: počítačové simulace proudění kapalin (CFD) a aerodynamické tunely.

Využívání obou velmi nákladných nástrojů je omezeno Sportovními pravidly – potažmo jejich přílohou.

V historii formule 1 nalezneme snahy a návrhy se postupně aerodynamických tunelů zbavit a nahradit je výhradně CFD. Hlavním důvodem je samozřejmě úspora nákladů.

Zrušit aerodynamické tunely by byl nesmysl, zní z Ferrari

Zrušit aerodynamické tunely by byl nesmysl, zní z Ferrari

Zákaz aerodynamických tunelů? Mercedes a Williams jsou proti

Zákaz aerodynamických tunelů? Mercedes a Williams jsou proti

Průkopníkem v této oblasti je nepochybně Nick Wirth, který se pokoušel v roce 2010, co by technický šéf Virginu, postavit vůz výhradně pomoci CFD.

V té době se to neukázalo jako zcela dobrý nápad, ale je to už 6 let a vývoj CFD a výpočetní techniky obecně od té doby hodně pokročil.

Force India nyní připravila návrh, který projedná Strategická skupina. Podle týmu jsou nyní pravidla až příliš orientována na aerodynamické tunely.

Force India chce změnu a možnost využívat více CFD. Výhodné by to mohlo být pro týmy jako je právě Force India, Manor nebo Haas, které nemají vlastní aerodynamické tunely a musí si je pronajímat. Force India tunel měla, ale nyní pracuje v tom od Toyoty v Kolíně nad Rýnem s 60 % modelem vozu.

Chtít „násilně“ přehodit těžiště k CFD by Force Indii rozhodně neprošlo. Tým to proto zkouší jinak a chce dva paralelní systémy – kdo bude chtít využívat více CFD, měl by možnost. Kdo to chtít nebude, nemusí a může zůstat u současného systému.

„Je to na základě toho, že nyní můžeme předpokládat, že CFD časem nahradí aerodynamické tunely a chceme, aby se to usnadnilo, efektivně,“ řekl Bob Fernley pro Motorsport.com.

„Není to jakýmkoliv způsobem povinné. Je to jen proto, aby byla další varianta vývoje aerodynamiky. Ne všichni chtějí jít touto cestou. Pokud máte aerodynamický tunel, budete chtít zůstat v aerodynamických tunelech.“

Force India odhaduje, že by v jejím případě byly úspory v řádu milionů dolarů.

Foto: Getty Images / Mark Thompson

Další článek: Webbera Ferrari zklamalo. Nemá ty správné lidi, říká

11:41 | Bývalý poradce Ricciarda od něj chce 10 milionů liber jako podíl ze mzdy a dalších smluvních prvků. Australan se bude u soudu bránit. odkaz
20. července | Závod W Series v Assenu vyhrála Emma Kimiläinen.
18. července | Haas se nám přejmenuje na Lighting Volt Haas F1 Team.... Lighting Volt je nový název Rich Energy.
18. července | Austrálie prodloužila smlouvu s F1 do roku 2025 (původní smlouva končila v roce 2023).

GP Německa 2019

Pátek 26. července 2019
1. trénink 11.00–12.30
2. trénink 15.00–16.30
Sobota 27. července 2019
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 28. července 2019
Závod 15.10