14
Fotogalerie

Od Jordanu k Astonu Martin. Od žluté přes oranžovou. Jak se rodil současný tým Racing Point?

V historii formule 1 docházelo a dochází k přeměnám některých týmů. Od sezóny 2021 bude ve startovním poli nově Aston Martin, který vznikne ze současného týmu Racing Point.

Mistrovský Mercedes, který nepoznal v Poháru konstruktérů i šampionátu jezdců ve formuli 1 přemožitele od roku 2014, začínal jako Tyrrell, později se z něj stal BAR, dále Honda a pro sezónu 2009 Brawn GP.

Dnes tovární Renault byl dříve Toleman, Benetton a pár let také Lotus. A tým Minardi působil ve F1 do roku 2005, než jej koupil majitel Red Bullu Dietrich Mateschitz a udělal z něj současné Toro Rosso. I tomu je však konec a od letošního roku bude tým známý jako AlphaTauri.

Podobný příběh má také současný Racing Point, který se zrodil z Jordanu a od roku 2021 bude závodit pod jménem Aston Martin.

Pokračování 2 / 7

Jordan (1991-2005)

Ir Eddie Jordan vstoupil se svým týmem do formule 1 v roce 1991 a po desetiletí platil za středopolový tým. Ve Velké ceně Belgie 1998 dosáhl v deštivém závodě na dvojité vítězství, když za vítězným Damonem Hillem skončil druhý jeho týmový kolega Ralf Schumacher. Ten, stejně jako jeho bratr Michael, u Jordanu začal svou kariéru ve F1. Největšího úspěchu tým dosáhl v roce 1999, kdy obsadil třetí místo v Poháru konstruktérů i díky dvěma vítězstvím Heinze-Haralda Frentzena.

Na finanční stabilitě týmu se podepsal odchod dodavatele motorů Honda po sezóně 2002. V roce 2003 získal pro tým ještě vítězství v divoké GP Brazílie Giancarlo Fisichella, ale na konci roku 2004 byl tým prodán do rukou Midland Group.

Pokračování 3 / 7

Midland (2006)

Pro sezónu 2005 si tým sice nechal název Jordan a typické žluté zbarvení. V památné GP USA v Indianapolis, kde startovalo jen šest vozů, získal Tiago Monteiro stupně vítězů. Pro rok 2006 však přišla změna.

O úspěšném období se však nedá hovořit. Ve vedení týmu se vystřídalo několik osob a i když byl monopost M16 s motorem Toyota konkurenceschopnější než v roce 2005, nedokázali Monteiro ani Christijan Albers bodovat.

Už v polovině sezóny se začalo mluvit o tom, že se Midland Group snaží tým prodat. V září 2006 tým koupila skupina Spyker Cars a pro poslední závody sezóny došlo ke změně zbarvení vozu.

Pokračování 4 / 7

Spyker (2007)

Pro rok 2007 se tým přejmenoval na Spyker. K Albersovi přišel coby týmový kolega Adrian Sutil. Monopost F8-VII byl poháněn motorem Ferrari, ale ani to větší úspěch nepřineslo. 

Po devíti závodech u týmu skončil Albers, kterého pro jeden závod vystřídal Marcus Winkelhock. I to mu však stačilo, aby se zapsal do historie. Do Velké ceny Evropy na Nürburgringu startoval na pneumatikách do mokra. Když se pak spustil silný déšť, dostal se Winkelhock do vedení s náskokem půl minuty. Závod nakonec nedokončil a zbytek sezóny za něj dojel Sakon Jamamoto. V dalším deštivém závodě v japonském Fudži získal Sutil jediný bod týmu v roce 2007.

Spyker byl prodán konsorciu, které vedl indický podnikatel Vidžaj Mallya, ve vedení však zůstal i Michel Mol spojený se Spykerem.

Pokračování 5 / 7

Force India (2008-2018)

Ve svém prvním roce v sezóně 2008 obsadila Force India desáté místo v Poháru konstruktérů, když nezískala ani bod.

Úspěch přinesla Velká cena Belgie v roce 2009. Poté, co Fisichella získal pole position, dojel Ital v závodě na druhém místě. V dalším závodě v Itálii jeho kolega Sutil dojel čtvrtý a Force India získala třináct bodů.

V dalších letech se Force India zařadila mezi týmy ze středu pole, její jezdci pravidelně bodovali a pohybovala se mezi šestým a sedmým místem. V roce 2015 pak skončila v Poháru konstruktérů pátá. Zásluhou Sergia Péreze získala několik umístění na stupních vítězů a v letech 2016 a 2017 skončila celkově čtvrtá.

Její majitel Mallya se však dostal do finančních problémů a v polovině sezóny 2018 se tým kvůli tomu dostal do insolvence. Tým odkoupilo konsorcium podnikatelů v čele s Lawrencem Strollem.

Pokračování 6 / 7

Racing Point (2018-2020)

V polovině sezóny 2018 se tak z Force Indie stal tým Racing Point, který ale nemohl pokračovat s bodovým ziskem do té doby získaným Force Indií. I přesto, že první body Racing Point získal až v Belgii pátým a šestým místem, obsadil Racing Point v sezóně 2018 sedmé místo.

Pro rok 2019 nahradil u týmu Estebana Ocona Lance Stroll, syn majitele týmu Lawrence Strolla. Zejména díky výraznějšímu bodovému zisku Sergia Péreze ve druhé polovině sezóny tým obsadil konečné sedmé místo.

Pokračování 7 / 7

Aston Martin (2021-)

Miliardář Lawrence Stroll opět rozšířil své aktivity v oblasti motorsportu. Kromě vlastnictví závodního okruhu a významné finanční podpory kariéry svého syna Lance se rozhodl odkoupit podíl v automobilce Aston Martin.

Stroll získal 16,7 % podíl společnosti. V rámci dohody se od roku 2021 tým Racing Point přejmenuje na Aston Martin.

Foto: Getty Images / Pascal Rondeau, Andreas Rentz, Mark Thompson, Alexander Hassenstein, Paul Gilham, Clive Mason, Lars Baron, Dan Mullan

Doporučujeme

Články odjinud