Ochranné klece na kokpitech mohou být v budoucnu jediným řešením

Při zhlédnutí opakovaných záběrů z roku 2007, kdy jsem se svým red bullem těsně proletěl kolem hlavy Alexe Wurze, mi stále běhá mráz po zádech.
Ochranné klece na kokpitech mohou být v budoucnu jediným řešením

Vzpomínky na tento okamžik se mi vrátily ve chvíli, kdy jsme viděli Romaina Grosjeana, kterak ve svém lotusu letí nad kokpitem Fernanda Alonsa, a to pouhých několik palců od hlavy pilota Ferrari. Při sledování velmi zpomalených opakovaných záběrů to vypadalo ještě strašidelněji. Naštěstí Fernando z trosek vozu vylezl vlastními silami. Není ovšem přehnané tvrdit, že chybělo málo a byli jsme svědky fatální nehody.

V živé paměti máme úmrtí Henryho Surteese v roce 2009. Ten podlehl zraněním způsobeným uvolněným kolem, které ho nešťastně zasáhlo do přilby. O jediný týden později v Maďarsku jen o vlásek unikl smrti Felipe Massa. Toho do helmy trefila uvolněná pružina, která odlétla z vozu Rubense Barrichella. Je tedy jasné, že zranění hlavy jsou posledním velkým nebezpečím ve formulových závodech. 

Nedělní incident přivedl zpět k životu debaty o uzavřených kokpitech. Nalezení toho nejlepšího řešení nechám na expertech, je však jasné, že se jedná o problém, který se musí řešit. Nejsem si jistý, že zavedení krytých kokpitů jsou to pravé. Nejen, že by to přineslo spoustu sekundárních rizik (rychlé vyproštění jezdce v případě urgentní potřeby), ale formule by to zcela změnilo. Formule 1 je královnou závodů vozů s otevřeným kokpitem a podle mého názoru by to tak mělo zůstat. Existují ovšem i jiné varianty, například ochranné trubky či klece.

Technický ředitel McLarenu Paddy Lowe byl jedním z těch, které FIA povolala k nalezení řešení. Tvrdí, že příchod změn je nevyhnutelný, a to možná již v sezoně 2014. 

Přiznám se, že mi bylo Romaina Grosjeana po udělení distancu na jeden závod líto. Byla to hloupá chyba, která ovšem vypadala hůře vzhledem k tomu, co následovalo. Myslím, že komisaři zřejmě vzali v úvahu také ostatní incidenty, které se letos kolem Grosjeana v prvním kole odehrály, a řekli si dost. Tuším, že jich bylo celkem sedm. Romain je dobrý a oblíbený jezdec a věřím, že se vrátí lepší. 

Je škoda, že takový parádní závod, ve kterém Jenson Button a Sebastian Vettel odvedli prvotřídní výkony, byl zastíněn nehodou v první zatáčce a tweety Lewise Hamiltona. Osobně nemám problém se zprávami, které obsahují zkratkové vulgarismy. Pokud ho lidé na twitteru nechtějí sledovat, nemusí. Ostudný byl ale únik citlivých informací. Týmy vykládají velké úsilí, aby taková data uchránily. 

Pamatuji si, že v dobách, kdy jsem začínal, se v pondělí po závodě objevovali prohrabovači odpadkových košů a v odpadcích týmů hledali údaje o telemetrii a podobně. Dnes mají všechny týmy ve svých motorhomech skartovačky a počítače s vysokým zabezpečením. McLaren samozřejmě dementoval, že by uniklá informace byla nějak důležitá, ale minimálně soupeřům ukázala, kde je nové křídlo oproti tomu starému lepší. 

Týmy používají řadu sofistikovaných údajů, také GPS a analýzu zvuku (není kupříkladu těžké určit, kdy vůz jede na plný plyn), aby zjistily, jak na tom jsou v porovnání se soupeři. Tento únik jim může nasbírané informace potvrdit. Obávám se, že to je pro Lewise další lekce.

Další článek: Lotus potvrdil, že Grosjeana v Itálii zastoupí D'Ambrosio

17:13 | Lewis Hamilton očekává, že FIA v reakci na jeho kontroverzní tričko z GP Toskánska zavede nová pravidla, ve kterých vyjasní, co je a co není možné.
13:04 | Novinář Will Buxton má pozitivní test na koronavirus. GP Ruska tak vynechá.
23. září | Podle AMuS by měl mít nové díly v Soči jen jeden z jezdců Racing Pointu – Lance Stroll.
23. září | Lewis Hamilton se dostal mezi 100 nejvlivnějších lidí dle časopisu Time. odkaz

GP Ruska 2020

Pátek 25. září 2020
1. trénink 10.00–11.30
2. trénink 14.00–15.30
Sobota 26. září 2020
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
Neděle 27. září 2020
Závod 13.10