Ochrana hlavy musí být hlavně funkční, ne hezká, říká Wurz

Předsedovi GPDA se "svatozář" také esteticky nelíbí, to však podle něj není podstatné.
Ochrana hlavy musí být hlavně funkční, ne hezká, říká Wurz

Předseda Asociace jezdců formule 1 Alex Wurz se vyjádřil na adresu připravovaného systému ochrany hlavy závodníků. Ten musí být podle jeho slov v první řadě funkční, vzhled je druhořadá záležitost.

Ferrari v předsezónních testech zkoušelo prototyp systému přesdívaného „svatozář“ (anglicky „halo“ – pozn. redakce). Účelem testu však bylo vyzkoušet viditelnost z pohledu závodníka, nejednalo se o definitivní vzhled varianty italského týmu.

Systém ochrany hlavy se setkává se smíšenými reakcemi. Vyzdvihována je důležitá stránka bezpečnosti, kritiku naopak prvek sklízí kvůli svému vzhledu. Mezinárodní automobilová federace by ráda systém ochrany hlavy zavedla už v sezóně 2017.

Své řešení světu již v konceptu ukázal také Red Bull, ještě během dubna by přitom mělo dojít na jeho demonstraci. Variantu Red Bullu pochválili jeho jezdci Daniel Ricciardo a Daniil Kvjat.

Alex Wurz by z estetického hlediska volil spíše systém podobající se krytům ze stíhaček, podotkl však, že účel musí být na prvním místě.

„Zeptejte se mne, 'Je svatozář hezká?' Ne. Zeptejte se mne, 'Je správné takovou funkci zavést?' Ano. A většina závodníků říká to samé,“ řekl Wurz v rozhovoru pro britský Autosport.

„Alespoň když hlasovali pro to, že se něco v tomto směru musí stát, byla to stoprocentní shoda. A znovu říkám, já mluvím o funkci, ne o kráse. Je diskutabilní, co je hezké a co ne.

Co se týče té svatozáře a jakékoliv ochrany hlavy, pokud máte tu smůlu a z nebe na vás letí nějaký předmět, pak zkrátka chceme, aby ta osoba měla vysokou šanci přežít. Nezmizí tím žádná odvaha nebo umění, jako když třeba jedete skrz Eau Rouge rychlostí 320 km/h.“

Klepněte pro větší obrázek

Wurz navíc podotýká, že kritici vizuální stránky dosud prezentovaných systému ochrany hlavy mohou počítat s tím, že do budoucna se vzhled různých řešení zlepší.

„Jde v první řadě o funkci,“ připomíná Wurz. „Je to skutečně proveditelné a teď, když už účel splněný máme, začnou jej designéři zkrášlovat nebo přicházet s jinak vypadajícími návrhy.

Jsem si jistý, že tohle není konečná varianta. Přijdou vylepšení. Za dva, tři roky to možná bude vypadat ještě lépe a za čtyři roky možná řekneme, 'Páni! To je výrazné zlepšení!“

Sám Alex Wurz má za sebou ve formuli 1 nehodu, při které byla jeho hlava v přímém ohrožení. Ve Velké ceně Austrálie roku 2007 mu přímo před očima přeletěl red bull Davida Coultharda, naštěstí však k žádnému kontaktu Skotova monopostu s Wurzem nedošlo.

A byť je diskutabilní, zda zrovna v případě této nehody by dosud navrhované systémy pomohly, uvážíme-li, že Coulthardův vůz přeletěl Wurzovi před očima celou svoji vahou, rozhodně situace jen poukazuje na potřebu bezpečnost hlavy zvyšovat.

Foto: Getty Images

Další článek: Imola je připravena znovu hostit závod F1, její šéf jednal s Ecclestonem

17:55 | Ještě upřesnění: Ilott nahradí v prvním tréninku Grosjeana, Schumacher zase Giovinazziho.
13:12 | V Melbourne se stále pracuje s termínem závodu 14. března. Mohla by tam tak začít sezóna (via odkaz)
28. září | Mika Häkkinen dnes slaví 52. narozeniny.