Závodní víkend ve Španělsku bude lakmusovým papírkem nových pravidel formule 1. Circuit de Catalunya je tím správným měřítkem, jelikož se zde často testuje.
Dnes je to hlavně o zacházení s pneumatikami a dostání se do odstupu jedné vteřiny pro použití DRS. Dříve zase šlo o šetření paliva a používání turba. Je zajímavé sledovat debatu o tom, zda DRS a KERS patří do formule 1. Puritáni těmto zařízením řeknou ne, ale lidé, kteří byli znechuceni předvídatelností závodu, s nimi nebudou souhlasit.
Pořád se přikláním k názoru, že cokoliv, co podpoří dynamické a napínavé závody, je pro dobro věci. Lidi se chtějí bavit. K dispozici mají celou řadu různých sportovních programů. Hardcoroví fanoušci budou mít formuli 1 rádi za každé okolnosti, ale pokud chceme zdravou formuli 1, je v našem zájmu, aby ji sledovalo co nejvíce lidí.
Předjíždění v Barceloně nikdy nebylo snadné, DRS by tu proto mělo najít své využití. Nástroje k usnadnění předjíždění se neliší od pokutového kopu ve fotbale. Vždy se vám snadněji vstřelí branka, když nikdo nehlídá gólmana. Použil ale vůbec Sebastian Vettel v letošní sezoně DRS, snad mimo předjíždění soupeřů o kolo zpět? Posadil se do nejrychlejšího auta, startuje z první řady, do tří kol si vybuduje náskok větší jak jednu vteřinu, aby ho DRS soupeřů neohrožovalo a vyhraje závod.
Zóna pro použití DRS tu bude jedna z nejdelších. Znásobí to efekt vzdušného pytle a umožní předjetí z vnitřku. Pokud si ale bránící se pilot tuto stopu pohlídá, bude velkou výzvou pokus o předjetí vnější stopou. Barca je na pneumatiky hodně náročná, hlavně kvůli rychlé třetí a pomalejší čtvrté zatáčce. Obě se projíždí na pravou ruku. Pirelli to nebude mít lehké, ale aspoň má velké množství dat z testování.
V pondělí po Velké ceně Turecka jsem zavolal Sebastianovi. Pohyboval jsem se zrovna nedaleko místa, kde žije, a tak mě napadlo, že bychom mohli zajít na kávu. Vyšlo ale najevo, že byl v továrně Red Bullu v Milton Keynes na setkání s inženýry a tréninku na simulátoru. Už se připravoval na další závodní víkend. S žádným usínáním na vavřínech se u něho nesetkáme.
Loni tu dominoval Mark Webber. Ten ale férově uznal, že letos na Seba zatím v kvalifikacích nestačí. V závodech už je mu blíže. Potřebuje podávat bezchybné výkony v kvalifikacích, aby mohl maximalizovat účinnost své závodní strategie. Víme, že na to má. McLaren plánuje nasadit velká vylepšení. V Turecku se mu to nepodařilo a zdálo se, že na Red Bull nabral větší ztrátu. V kvalifikaci se před něj dostal Nico Rosberg z Mercedesu.
Musí to být opravdu "mega" vylepšení. Jednou se mu to ale letos už povedlo. Standardní zlepšení tým posune zpátky na místo hlavního soupeře, ale ten skutečně významný by Lewise s Jensonem mohl dostat na špici. Ferrari se v testech dařilo. Vypadalo tu dobře. Fernando Alonso obvykle před svými domácími fanoušky umí vytáhnout eso z rukávu, takže existuje možnost, že nad okruhem uvidíme oslavné ohňostroje.