Výběr zajímavých statistik sezóny 2019, která přinesla šestý titul pro Lewise Hamiltona, ale nejen to.
87 % kol na pódiu
Lewis Hamilton letos odjel 1262 kol, z toho 1103 kol (87 %) odjel na prvních třech místech. Jen 17 kol odjel Hamilton na nebodovaných pozicích. Nejhůře byl v závodě 15.

Foto: Getty Images / Charles Coates
Pokračování 2 / 20
Williams do první desítky jen nakoukl
Naopak jezdci Williamsu odjeli jen 3 kola v první desítce. Kubica odjel 1 kolo na 10. místě, Russell pak 2 kola na 9. pozici a 1 na 10. pozici.

Foto: Getty Images / Dan Istitene
Pokračování 3 / 20
Nejvíce kol v závodech odjel Hamilton
P |
Jezdec |
Odjetých kol |
1 |
Lewis Hamilton |
1262 |
2 |
Alexander Albon |
1245 |
3 |
Pierre Gasly |
1234 |
4 |
Valtteri Bottas |
1233 |
5 |
Kimi Räikkönen |
1224 |
6 |
Lance Stroll |
1211 |
7 |
Antonio Giovinazzi |
1211 |
8 |
Daniil Kvyat |
1194 |
9 |
Kevin Magnussen |
1187 |
10 |
Nico Hülkenberg |
1182 |
11 |
George Russell |
1182 |
12 |
Max Verstappen |
1180 |
13 |
Robert Kubica |
1179 |
14 |
Sebastian Vettel |
1178 |
15 |
Sergio Pérez |
1169 |
16 |
Charles Leclerc |
1156 |
17 |
Carlos Sainz Jr. |
1133 |
18 |
Daniel Ricciardo |
1120 |
19 |
Lando Norris |
1102 |
20 |
Romain Grosjean |
1043 |
Pokračování 4 / 20
Nejvíce DNF měl Grosjean
Nejvíce nedokončených závodů měl letos Romain Grosjean – 7

Foto: Getty Images / Mark Thompson
Pokračování 5 / 20
Ve vedení bylo šest jezdců
Ve vedení závodu se letos vystřídalo šest jezdců, což je stejný počet jako vloni. V roce 2018 to však byli jen jezdci prvních tří týmů (Mercedes, Ferrari, Red Bull). Letos vedl 4 kola Antonio Giovinazzi. Stalo se tak v Singapuru a to poprvé od roku 2015. Před čtyřmi lety se to v Silverstonu povedlo Massovi ve Williamsu.
Pokračování 6 / 20
Vítězství a pole position
Vítězství
Pole positions
Pokračování 7 / 20
Pole position
Většina letošních závodů byla vyhrána po startu z jiné než první pozice. Z pole position vyhrál jezdec 8krát, vloni to bylo 10krát.
Pokračování 8 / 20
Hamilton jediný na bodech v každém závodě
Lewis Hamilton nebodoval naposledy v Rakousku 2018. V letošní sezóně bodoval jako jediný ve všech 21 závodech. Jeho série na bodech čítá aktuálně 33 závodů, čímž Hamilton vyrovnal svůj vlastní rekord z let 2016-2018.
Jezdec |
Na bodech |
Lewis Hamilton |
21 |
Valtteri Bottas |
19 |
Max Verstappen |
19 |
Charles Leclerc |
18 |
Sebastian Vettel |
16 |
Pierre Gasly |
14 |
Alexander Albon |
13 |
Carlos Sainz Jr. |
13 |
Sergio Pérez |
11 |
Lando Norris |
11 |
Daniil Kvyat |
10 |
Nico Hülkenberg |
10 |
Kimi Räikkönen |
9 |
Daniel Ricciardo |
8 |
Lance Stroll |
6 |
Antonio Giovinazzi |
4 |
Kevin Magnussen |
4 |
Romain Grosjean |
3 |
Robert Kubica |
1 |
George Russell |
0 |
Pokračování 9 / 20
Sainz čtvrtý v Poháru konstruktérů
Po velkou část sezóny to vypadalo na souboj McLarenu a Renaultu o čtvrté místo v šampionátu. Tým z Wokingu si nakonec tuto pozici zajistil v předstihu. Sám Carlos Sainz získal 96 bodů, což mu stačilo na šesté místo v v šampionátu jezdců a stačilo by to i na čtvrté místo v Poháru konstruktérů (Renault získal 91 bodů).

Foto: Getty Images
Pokračování 10 / 20
Russell vs. Kubica: 21:0
George Russell porazil Roberta Kubicu ve všech kvalifikacích (21:0). Podobný kvalifikační debakl není ve F1 obvyklý, ale není ani první.
Se stejným skóre dopadl v roce 2018 kvalifikační souboj mezi Alonsem a Vandoornem.
Podobně vysoko dopadly také souboje u Red Bullu, kde Verstappen porazil týmového kolegu 18krát, ale v první části sezóny jezdil proti Gaslymu a ve druhé proti Albonovi.
18:0 skončil také souboj mezi Pérezem a Strollem.

Foto: Getty Images / Clive Mason
Pokračování 11 / 20
Williams získal 1 bod
Williams letos získal jen 1 bod a to ještě se štěstím. Je to nejhorší bodový výsledek v historii týmu. Za poslední dvě sezóny získal tým z Grove jen 8 bodů.

Foto: Getty Images / Mark Thompson
Pokračování 12 / 20
Hamilton s nejvíce body v kariéře
Lewis Hamilton letos získal nejvíce bodů v hybridní éře i historii. Musíme ale brát v úvahu počet závodů. V letech 2014 a 15 měl kalendář F1 jen 19 závodů, v roce 2017 pak 20. Kromě toho Hamilton letos získal 6 extra bodů za nejrychlejší kolo. V závodech to tak bylo „jen“ 407, což je o 1 méně ve srovnání s loňským rokem.
Pokračování 13 / 20
Jezdci Haasu
Haas nezažil zrovna ideální sezónu. Zajímavý je bodový zisk. Romain Grosjean, který jezdí s číslem 8 získal 8 bodů. Magnussen závodí pod číslem 20 a získal 20 bodů.

Foto: Getty Images / Charles Coates
Pokračování 14 / 20
Nejmenší počet šampionů
Tradičním omylem je, že 31. prosince končí desetiletí. Není to pravda. Desetiletí skončí až za rok. Na druhou stranu formule 1 vznikla v roce 1950, takže období od roku „0“ do roku „9“ se hodí lépe pro srovnávání dekád.
Ta současná byla ve znamení nejmenšího počtu mistrů světa. Viděli jsme jen tři: Sebastiana Vettela (2010-13), Nica Rosberga (2016) a Lewise Hamiltona (2014-15, 17-19).
Počty šampionů v „dekádách“
Pokračování 15 / 20
Šest titulů pro Mercedes
Mercedes letos získal šestý titul v řadě, čímž vyrovnal rekord Ferrari (1999-2004). Stříbrné šípy jsou ale prvním týmem v historii, který dokázal získat současně šest titulů mezi týmy i jezdci v řadě.

Foto: Getty Images / Dan Istitene
Pokračování 16 / 20
Vettel podruhé poražený týmovým kolegou
Sebastian Vettel byl podruhé ve své kariéře poražen týmovým kolegou. Poprvé se tak stalo v roce 2014 u Red Bullu s Ricciardem, podruhé letos s Leclercem.
Monačan porazil Vettela ve všech základních statistikách. Z hlediska počtu bodů byla ale porážka těsnější. Vettel získal 90 % bodů Leclerca. V roce 2014 získal Vettel 70 % bodů Ricciarda.
V kvalifikacích to bylo 12:9 ve prospěch Leclerca. Z hlediska pole position 7:2.
Závody se srovnávají trochu hůře, protože jeden z jezdců může odstoupit apod. Přesto v této statistice také vyhrál Leclerc (12:9).

Foto: Getty Images / Charles Coates
Pokračování 17 / 20
Jezdec dne
Anketu jezdec dne vyhráli nejvícekrát Max Verstappen (7krát) před Leclercem (4krát). Hamiltonovi se to nepovedlo ani jednou – vloni byl přitom vyhlášen za jezdce dne třikrát.
Pokračování 18 / 20
Nejlepší sezóna Maxe Verstappena
Max Verstappen zažil nejlepší sezónu ve své kariéře. Skončil na 3. místě, což je jeho nejlepší umístění v šampionátu (vloni byl 4.). Kromě toho získal 3 vítězství a první dvě pole positions ve své kariéře.
Pokračování 19 / 20
Nejlepší sezóna pro Bottase
Verstappen ale není jediný, komu se letos dařilo. Valtteri Bottas skončil v šampionátu druhý, což je jeho nejlepší výsledek v kariéře. V roce 2017 byl třetí, vloni skončil pátý.
Osobní maximum získali i další jezdci, kteří jsou ale většinou ve F1 krátce. Za zmínku tak stojí ještě Carlos Sainz, který získal 6. místo v šampionátu, což je výrazné zlepšení. Dosud byl nejlépe 9. v roce 2017.

Foto: Getty Images / Charles Coates
Pokračování 20 / 20
Sezóna 2019 vs. 2018
Srovnali jsme bodová konta týmů v letošním a loňském roce. Odečetli jsme body za nejrychlejší kola závodu, aby bylo srovnání férovější.
V první tabulce je rozdíl v absolutních bodech. Nejvíce si polepšil McLaren, který letos získal o 83 bodů více. Naopak nejvíce si pohoršilo Ferrari, které získalo o 73 bodů méně.
Ve druhé tabulce je procento bodů, které tým získal ve srovnání s loňskou sezónou.
Racing Point vloni začínal ve druhé polovině sezóny od nuly. V úvahu bereme tyto body, takže při započtení celé sezóny by byl rozdíl jiný.
Tým |
Body |
McLaren |
83 |
Mercedes |
76 |
Toro Rosso |
52 |
Racing Point |
21* |
Alfa Romeo |
9 |
Williams |
-6 |
Red Bull |
-7 |
Renault |
-31 |
Haas |
-65 |
Ferrari |
-73 |
Tým |
Body (%) |
Williams |
14,3 |
Haas |
30,1 |
Renault |
74,6 |
Ferrari |
87,2 |
Red Bull |
98,3 |
Mercedes |
111,6 |
Alfa Romeo |
118,8 |
Racing Point |
140,4 |
McLaren |
233,9 |
Toro Rosso |
257,6 |