O respektu mezi jezdci v minulosti by se dalo pochybovat, naznačil Whiting

Ředitel závodů Charlie Whiting se nedomnívá, že by se jezdci formule 1 na tratích ohrožovali nebezpečným chováním. Riskují v rámci možností, stejně jako v minulosti.
O respektu mezi jezdci v minulosti by se dalo pochybovat, naznačil Whiting

Respekt mezi jezdci se stal tématem díky Fernandu Alonsovi a Jacquesovi Villeneuvovi, kteří při vzpomínkách na Gillesa Villeneuva řekli, že se v minulosti chovali piloti na tratích s větší ohleduplností, protože věděli, že riskovali své životy. Dnes jsou tratě a vozy mnohem bezpečnější, což má podle nich být důsledkem nepřiměřeného riskování.

Whiting ale nevidí tak dramatické rozdíly ve srovnání s minulostí. "Co se týče většího riskování, když třeba mají obrovskou únikovou zónu, tak si myslím, že by bez ní k mnoha věcem nedocházelo," uvedl v rozhovoru s Willem Buxtonem.

"O mnoha manévrech by jezdci asi ani neuvažovali, kdyby tu nebyly velké únikové zóny. Když se vrátíme do doby Prosta a Senny v Suzuce, do takových věcí by se v žádném případě nepouštěli, kdyby na tom místě stála u tratě zeď. To je samozřejmě extrém, ale princip je podle mě stejný."

Nad tím, že jezdci dodržují zásady bezpečného závodění nezávisle na ostatních faktorech, má bdít vedení závodu. Whiting ovšem nepopírá, že vyšší bezpečnost může svádět k většímu riskování.

"Asi to je nechtěný důsledek skutečnosti, že jsou vozy a tratě mnohem bezpečnější, ale proto jsou tu stewardi," připomněl. "Pokud si myslíte, že jeden jezdec vytlačil toho druhého úmyslně mimo trať, a vrátíme se k Nicovi (Rosbergovi) a Lewisovi (Hamiltonovi v GP Bahrajnu), tak pro stewardy to bylo těžké rozhodování."

"Vytlačil ho mimo nebo ne? Kdyby se býval dostal (Hamilton) z poloviny vedle něj (Rosberga), tak by šlo o vytlačení a přišel by trest, nezávisle na tom, jak bezpečné jsou vozy nebo ta trať."

"Chce se mi věřit, že jezdci takhle neuvažují. Jsem si jistý, že víc riskují, když jde o zajetí rychlého kola a mají výhodu velkých únikových zón. To je nevyhnutelné. Myslím, že by časy na kolo byly v Monaku trochu rychlejší, kdyby tam nebyla svodidla, chápete?"

"Ale nemyslím si, že dělají něco, co by neměli, a i kdyby ano, tak by byli potrestáni. Nezáleželo by na tom, jak velké jsou únikové zóny, jestli je tam tráva, asfalt nebo štěrk. Pokud je nějaký manévr špatný, tak je špatný."

Villeneuve při své kritice zmínil pravě Rosbergovy manévry na Alonsa a Hamiltona v Bahrajnu, ale Whiting si stojí za tím, že nebylo co trestat.

"Těžké je vysvětlování, proč nebyl Nico potrestán. Protože když jsem to viděl poprvé, řekl jsem: ´Wow, tohle nesmí.´ Ale pak to analyzujete a uvědomíte si, že manévr udělal jako první, rozhodl se jet tím směrem, Lewis se rozhodl jet také tím směrem, ale až potom, nikdy se nedostal vedle něj a musel vyjet mimo, aby ho předjel. Ale tak to na první pohled nevypadalo. Proto trvá, než takové věci analyzujete a dospějete ke správnému závěru."

Další článek: Hamiltonovi pomáhá, že má od McLarenu více volného času

14:33 | Zak Brown má důvod k oslavě. Jeho United Autosports vyhrál 24h Le Mans v kategorii LMP2.
10:43 | 45. narozeniny dnes slaví bývalý jezdec Williamsu či McLarenu a dvojnásobný vítěz Indy 500 Juan Pablo Montoya... toho času v Le Mans.
19. září | FIA chce udělat "co bude v jejích silách", aby termín Le Mans v příštím roce nekolidoval se závodem F1.
16. září | V Turecku prodali během šesti hodin 40 tisíc lístků ze 100 tisíc plánovaných. Není divu, lístek stojí 30 tureckých lir (cca 90 Kč).

GP Ruska 2020

Pátek 25. září 2020
1. trénink 10.00–11.30
2. trénink 14.00–15.30
Sobota 26. září 2020
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
Neděle 27. září 2020
Závod 13.10