Velká cena Ázerbájdžánu přinesla poměrně solidní dramata... ale v pátek a v sobotu. V neděli závod spíše než královnu motorsportu připomínal prvomájový průvod.
Vítězové
Na stupně vítězů se v Baku dostali jezdci Red Bullu a Charles Leclerc, pro kterého to bylo první pódium v sezóně.
Red Bull měl také nejrychlejší zastávku v boxech – Péreze přezul za 2,3 sekundy.
Vítězové
- Sergio Pérez
- Charles Leclerc
- Fernando Alonso
- Júki Cunoda
- McLaren
Pokračování 2 / 13
Sergio Pérez
Pokud by F1 závodila jen v městech, jako to dělá formule E, stal by se Sergio Pérez mistrem světa. Dobrá, možná je to nadsázka, ale Pérezovi se na městských tratích zkrátka daří. V Baku dokázal vyhrát sprint i závod a stal se prvním jezdcem, který tam vyhrál podruhé (závod).
Před víkendem v Baku ztrácel na Verstappena 15 bodů, nyní je to už jen 6. Pérezovi v závodě pomohl safety car (který uškodil Vestappenovi), ale nebyla to úplně náhoda. Pérez byl blízko Verstappena, vyvíjel na něj tlak a donutil ho zajet k mechanikům dříve. Po restartu závodu situaci kontroloval až do konce.
Foto: Getty Images / Rudy Carezzevoli
Pokračování 3 / 13
Charles Leclerc
V Baku získal dvě pole position, ale jak už je u Leclerca tradicí, vítězství z toho nebylo. Nelze to však brát jako porážku Leclerca. Ferrari v současné době na Red Bull v závodě nemá.
Je to trochu paradoxní, ale Leclerc už v hůře bodovaném sprintu získal více bodů, než ve třech předešlých závodech dohromady. V závodě pak získal pro Ferrari letošní první pódium. Alonso za ním si pošetřil pneumatiky, ale přesně totéž udělal i Leclerc, který dokonce ve 49. kole zajel své nejrychlejší kolo. Situaci měl pod kontrolou a zaslouženě dojel na třetím místě.
Foto: Getty Images / Rudy Carezzevoli
Pokračování 4 / 13
Fernando Alonso
Fernando Alonso letos poprvé nedojel na stupních vítězů. Vůz ale dovezl těsně za Leclercem na čtvrtém místě a to do závodu startoval ze šestého místa. Poradil si s jezdci Mercedesu i Sainzem a získal další důležité body. Aston Martin vytěžil v Baku maximum – zejména v kontextu toho, že nenasadil žádné nové vývojové díly a měl problémy s DRS.
Foto: Getty Images / Alex Pantling
Pokračování 5 / 13
Júki Cunoda
Někoho možná překvapí, že mezi vítěze řadíme i mladého Japonce. Letošní výkon Cunody se posuzuje hůře, protože má vedle sebe nováčka De Vriese. Nevíme, jaké výsledky by s vozem zajížděl jiný a zkušený jezdec. Moc dobře na tom AlphaTauri ale asi nebude.
Cunoda se v kvalifikaci dostal do Q3, kde byl osmý. V závodě pak získal pro AlphaTauri další bod. Jeho letošní konzistence je příkladná – po dvou jedenáctých místech získal dvě desátá.
Foto: Getty Images / Rudy Carezzevoli
Pokračování 6 / 13
McLaren
Lando Norris před víkendem uvedl, že tolik opěvovaná modernizace podlahy dostane McLaren tam, kde měl být na začátku sezóny.
V kvalifikaci se oba jezdci dostali do Q3. V závodě pak dojel Norris devátý a Piastri nepříliš daleko od něj na 11. pozici.
McLaren je nyní za Red Bullem, Ferrari, Astonem Martin a Mercedesem. Vzhledem k tomu, že z těchto týmů nikdo neodstoupil, bylo deváté místo Norrise maximem.
Foto: Getty Images / Rudy Carezzevoli
Pokračování 7 / 13
Poražení
Závod nedokončili dva jezdci:
- Nyck de Vries: Nehoda
- Čou Kuan-jü: odstoupení (kvůli přehřívání vozu)
Poražení:
- Fanoušci a FIA
- Max Verstappen
- Mercedes
- Carlos Sainz
- Nyck de Vries
- Alpine
Pokračování 8 / 13
Fanoušci a FIA
Letos je zatím problém odjet závod, ve kterém by nenastal nějaký problém nebo kontroverze.
Zatímco je FIA velmi citlivá na bezpečnost – připomeňme zákaz šperků nebo oslav „na plotě“, tak sama dokáže vyrobit velmi nebezpečné situace.
Esteban Ocon si odbyl povinnou zastávku v boxech až v posledním kole. Na vjezdu do boxů ale už stáli fotografové a dokonce bariéry a vše se chystalo na pódiový ceremoniál. Bylo přitom jasné, že Ocon ještě bude stavět, což o chvíli dříve připomenul i Hülkenberg, který také odjel téměř celý závod na jedné sadě pneumatik.
FIA procesy přezkoumá. Uvidíme, co vymyslí. Nedivili bychom se, kdyby byl nově vjezd do boxů v posledním kole uzavřen.
Samotný závod příliš vzrušení nepřinesl. Spíše než závod F1 to připomínalo prvomájový průvod. Jezdci si stěžovali, že předjíždění bylo obtížné. Nedokázali se po velkou část závodu dostat ani před Ocona a Hülkenberga, kteří měli staré (i když ne o tolik) pneumatiky. O větší drama se nepostaral ani fakt, že jsme měli v pátek jen jeden trénink. Jednou z příčin mohlo být zkrácení DRS zóny na rovince o 100 metrů.
Pokračování 9 / 13
Max Verstappen
Verstappen v rozstřelu prohrál s Pérezem. Po startu svedl souboj s Russellem a poškodil si vůz. V závodě pak sice vedl, ale měl smůlu na safety car. Na Péreze už pak ve zbytku závodu neměl. Russell ho pak připravil o bod za nejrychlejší kolo závodu. Pérez díky tomu snížil v Baku ztrátu o 9 bodů.
Verstappen uvedl, že se cítil mnohem lépe v posledních 10 kolech s menším množstvím paliva. I tak se ale dokázal v Baku Pérezovi z pohledu rychlosti jen vyrovnat. Pérez byl v Baku objektivně lepší. Jak tomu bude v Miami?
Foto: Getty Images / Mark Thompson
Pokračování 10 / 13
Mercedes
From hero to zero. Russell se v Austrálii kvalifikoval do první řady, v Baku byl 11. V závodě se pak Russellovi nedařilo zejména po restartu a dojel až osmý. Hamilton byl lepším z jezdců Mercedesu, což dokázal i přímo na trati, ale podobně jako Verstappen měl smůlu na safety car. Otázkou je, zda by dojel výše, pokud by stavěl jako ostatní.
Hamilton popsal vůz v Baku jako pomalý na rovinkách, pomalý v zatáčkách a obtížně ovladatelný. Russell naznačil, že by Mercedes mohl sundat zadní křídlo a stejně by byl na hlavní rovince pomalejší než Red Bull s otevřeným DRS.
Foto: Getty Images / Rudy Carezzevoli
Pokračování 11 / 13
Carlos Sainz
Sainzovi se víkend v Baku nepovedl. V kvalifikaci ztratil na Leclerca 8 desetin, v rozstřelu 6 desetin a ani v závodě nebyla jeho rychlost tak silná jako u jeho týmového kolegy. Dokázal ale alespoň odolat dotírání Hamiltona a dojet na pátém místě.
Jeho nejrychlejší kolo v závodě bylo o 7 desetin pomalejší než Leclercův čas. Ztráta v cíli byla 24 sekund, což je půl sekundy na kolo a to vyjel safety car.
Foto: Getty Images / Mark Thompson
Pokračování 12 / 13
Nyck de Vries
De Vries při svém debutu ve F1 vloni zazářil. Letos ale jeho hvězda zatím příliš jasná není. Na Cunodu ztrácí a v Baku přišly i nehody. De Vries boural v kvalifikaci a následně také v závodě.
Foto: Getty Images / Mark Thompson
Pokračování 13 / 13
Alpine
Až budou u Alpine vydávat ročenku, v kapitole o nejhorších závodech v historii týmu bude Baku hodně vysoko. Začalo to už v tréninku, kde Gaslymu začal hořet vůz. Mechanici rychle vyměnili pohonnou jednotku a převodovku. Gasly vyjel do kvalifikace, kde ale boural.
Ocon zase kvůli změně nastavení startoval dvakrát z boxů. 50 z 51 kol v závodě odjel na stejné sadě tvrdých pneumatik. Zázrak v podobě safety caru či červené vlajky se ale nekonal. Alpine odjel z dějiště velké ceny už podruhé v řadě bez bodů.
Mimochodem... Alpine má nyní celkově na kontě 8 bodů. Alonso, který z týmu odešel do Astonu Martin, jich má 7,5krát tolik!
Foto: Getty Images / Francois Nel