Všechny letošní vozy se už představily a ukázalo se, že kromě loňských nováčků budou všichni používat systém na rekuperaci kinetické energie. Lotus, HRT a Virgin zatím dohánějí ztráty v jiných oblastech.
"Dlouho jsme se tím zabývali," řekl šéf Lotusu Tony Fernandes na téma KERS pro Autosport. "Přinese vám to 0,2 až 0,3 sekundy na kolo. Pokud budeme vědět, jak na tom jsme, tak budeme také vědět, že s KERS bychom byli o tolik rychlejší..."
Všechny nové týmy loni stavěly své vozy narychlo a s kompromisy, takže řádným procesem návrhu a vývojem prošly až jejich letošní auta. A Lotus nechtěl nic pokazit.
"Nebudu přetěžovat naší organizaci tak, aby zkolabovala. S KERS by toho na nás bylo už moc," vysvětloval Fernandes. "Stavíme nové auto z osmi tisíc dílů a pak se pustíte do KERS. Nejsem hloupý, takže jsem rozhodl, že KERS nebude. Agresivní a odvážné věci ano, ale ne KERS."
Systém na rekuperaci kinetické energie umožňuje v každém kole navýšit výkon zhruba o 80 koní po dobu šesti sekund. Když týmy KERS používaly v roce 2009, těžily z něj nejen na rovinkách pro navýšení maximální rychlosti, ale také při startech do závodu. Lotus proto tento systém nezavrhl úplně a mohl by svůj přístup v sezóně přehodnotit. Pravděpodobnější ale je, že ho nasadí až do vozu pro příští sezónu.
"Uvidíme v průběhu sezóny, jestli ho budeme moci použít, uděláme to," potvrdil Fernandes. "Ale tohle není projekt na jeden nebo tři roky. Je to něco, co chci budovat. A budovat musíte na základě pořádné infrastruktury. Rozhodl jsem o Renaultu (motor) a Red Bullu (převodovka). Mnoho lidí říkalo, že bychom měli zůstat u Cosworthu."
"Ale teď ke mně chodí a říkají: ´Je to skvělé, nemáme problémy s hydraulikou a motor startuje, když má!´ Naši lidé jsou teď soustředěni na závodění místo řešení velkého množství problémů. Jestli k tomu přidáme KERS, je věc jiná. Takže nechme je to vše stabilizovat, vybudovat a pak to příští rok uděláme."
Stejné pozice ve vztahu ke KERS zaujaly také stáje HRT a Marussia Virgin. Ztráty na etablované týmy jsou tak velké, že je třeba přednostně pracovat na jiných oblastech.
"Podle mě je to skvělá technologie relevantní pro hybridní silniční vozy, ale faktem zůstává, že je extrémně drahá a extrémně těžká," řekl technický ředitel Virginu Nick Wirth o systémech na rekuperaci kinetické energie. "Přinese asi tři desetiny sekundy, ale my potřebujeme získat tři sekundy! Také si nejsem jistý, jestli by byli jezdci nadšení, kdyby v dešti jezdili s 800 volty ve voze. Pro nás je důležitější se soustředit na aerodynamiku. Pak můžeme nechat naše přátele z Williamsu ukázat přínosy motoru Cosworth s KERS a vybavit se jím v roce 2012."