V roce 2001 si Tomáš Enge jako první Čech v historii připsal start v grand prix formule 1. Nyní, téměř po dvaceti letech od památného závodu na Monze, možná roste jeho nástupce. Šestnáctiletý Petr Ptáček se v loňském roce stal nejlepším nováčkem italské formule 4 a i díky tomu se v sezóně 2019 prohání po okruzích v kalendáři šampionátu Formula Renault Eurocup. Odtud se již postupuje třeba do formule 3 a tím pádem také do „velkého světa“ formule 1…
V sezóně 2018 se šampionem italské formule 4 stal Enzo Fittipaldi, vnuk dvojnásobného mistra světa F1 Emersona Fittipaldiho a bratr Pietra Fittipaldiho, který nyní působí jako testovací pilot týmu Haas a nedávno skončenou sezónu DTM absolvoval se zákaznickým Audi týmu WRT.
V takové společnosti loni na italské půdě závodil také talentovaný český pilot Petr Ptáček. Ten během roku 2018 získal celkem šest pódiových umístění a stal se nejlepším nováček italské F4. „Nováčkovský“ titul podpořil Ptáčkův posun směrem vzhůru do série Formula Renault Eurocup.
Tento šampionát loni vyhrál britský pilot Max Fewtrell, kterého zisk titulu vynesl do formule 3. Spolu s týmem ART Grand Prix je tak díky tomu součástí závodních víkendů formule 1. Stejnou cestou se s Fewtrellem vydali i Alex Peroni a Christian Lundgaard.
Ve stopách výše zmíněných může zamířit i Ptáček, který si během své debutové sezóny v eurocupu připsal zatím dvě pódiová umístění (3. na Silversotnu, 2. v Barceloně) a před posledními dvěma závody na okruhu Yas Marina v Abu Dhabi drží celkové osmé místo a je čtvrtý v klasifikaci nováčků.
Stejné šasi jako ve W Series
S Petrem, jeho otcem a celým italským týmem Bhaitech, pro který Ptáček závodil i loni v F4, jsme strávili závodní víkend na Hockenheimringu, kde šampionát Formula Renault Eurocup doprovázel finále sezóny DTM. Díky tomu tak můžete nahlédnout „pod pokličku“ Ptáčkovi stáje.
Zázemí týmu bylo ukryto ve velkém týmovém stanu mezi dvěma kamiony, kde jsme sledovali práci mechaniků na obou monopostech italského týmu. Ten druhý patří Italovi Fredericu Malvestitimu. Petr Ptáček stál u svého vozu a po chvíli nám ho začal spontánně představovat.
„Je to formule Tatuus, tedy stejné šasi, jako se používá v novém šampionátu W Series. My ale máme jiný motor. Celé startovní pole jinak využívá shodné brzdy od firmy Brembo. Pneumatiky od firmy Hankook jsou na mě trochu moc tvrdé, mají málo gripu,“ upřesňuje nám technické detaily mladý Čech.
K dalším detailům jsme se však v tu chvíli nedostali, Petra si totiž k sobě zavolal závodní inženýr Lars Kaufmann. Týmové zázemí jsme navštívili v mezičase mezi kvalifikací a závodem, tedy ve chvíli, kdy je naposledy příležitost projít si některá data a připravit se na důležitý boj o body.
Zisk bodů i přes problémy s motorem
Sobotní dopolední kvalifikace pro první ze dvou víkendových závodů propršela a ovlivnily ji i červené vlajky, Ptáček se však dokázal kvalifikovat do nejlepší desítky a zajistil si sedmé místo na startovním roštu.
Závod se však bohužel nevyvíjel podle Čechových představ. Především na dlouhé rovince směrem do šesté zatáčky bylo zjevné, že Ptáčkův monopost postrádá výkon, díky čemuž se stává snadnou kořistí pro soupeře.
Po boji nakonec Petr Ptáček dojel desátý, tedy na poslední bodované pozici. Po závodě nám mladý Čech i jeho inženýr potvrdili naši domněnku: „Motor neměl výkon, budeme to před zítřkem řešit s dodavatelem,“ řekl nám český pilot.
Vodní závod
V neděli dopoledne, kdy jsme seděli ukryti před silným deštěm v týmovém kamionu, se ještě naskytla příležitost promluvit si o smolné sobotě.
„Obecně to nebyl dobrý závod. Zpočátku jsem si držel svoji startovní pozici, poté mě ale střídavý problém s turbem začal připravovat o maximální rychlost na rovinkách. Proto jsem se nemohl posouvat vpřed a zároveň pro mě bylo obtížné bránit svoji pozici,“ popsal Petr Ptáček problémy, kterého ho v sobotu připravily o možnost bojovat o lepší výsledek.
V neděli ráno se druhá kvalifikace uskutečnila ještě za suchých podmínek, díky čemuž měla o poznání klidnější průběh než ta sobotní. Ptáček zajel šestý nejlepší čas, mohlo to ale být ještě lepší.
„Udělali jsme chybu při nastavování tlaku v pneumatikách, který byl mnohem vyšší, než u pneumatik mého týmového kolegy. I tak jsme ale dokázali zlepšit naše časy na konci session, kdy byla trať nejrychlejší. Já se ale zlepšil pouze o desetinu sekundy, zatímco můj týmový kolega o sedm desetin.“
Závod samotný byl v neděli spíše vodní loterií. Celá řada pilotů, Petra Ptáčka nevyjímaje, se za neslábnoucího prudkého deště dostala do hodin nebo mimo trať.
Ptáček nakonec dojel devátý a připsal si tak druhé bodované umístění v řadě. I sám Jenson Button, který se před formulí renault zúčastnil závodu DTM, prohlásil, že neděle byla vzhledem k podmínkám především o přežití. Zisk jakýchkoliv bodů tedy šlo považovat za úspěch.
„Rozhodně to nebyl ten nejlepší závod ze všech. Podmínky byly vážně obtížné. Před závodem jsme pozměnili nastavení zadní části vozu, poté jsem ale pociťoval, že mám méně trakce. Snažil jsem se brzdit později, ztratil jsem ale kontrolu nad zadní částí vozu, byl jsem široký na výjezdu a roztočil jsem se,“ popisoval svými slovy prožitou kritickou situaci z neděle český pilot stáje Bhaitech.
„Víkend mohl určitě proběhnout lépe. Ale alespoň jsme získali nějaké body, i když to bylo náročné. Vím teď však o několika věcech, které bych mohl dělat lépe. Z těchto závodů se poučím a ze získaných zkušeností budu v budoucnu těžit,“ věří Petr Ptáček, který před závěrečnými dvěma závody v Abu Dhabi drží osmé místo v celkovém pořadí.
Ricciardův nástupce?
Velké pozornosti se v sezóně 2019 šampionátu Formula Renault Eurocup těší aktuální lídr jezdeckého pořadí Oscar Piastri.
Osmnáctiletý Australan z francouzského týmu R-ace GP v roce 2019 vyhrál již šest závodů a před posledním závodním víkendem sezóny drží náskok 13.5 bodu na druhého Victora Martinse.
„Mým vzorem je Daniel Ricciardo. Je velmi rychlý a talentovaný, zároveň však také sympatický. Rozhodně má nejširší úsměv v celém paddocku. Přál bych si v jeho stopách dokráčet až do formule 1,“ řekla pro F1sport australská naděje.