Mercedes se nijak netají tím, že hodně spoléhá na rok 2014 a zavedení šestiválců. Mělo by se jednat o přelom, který by Hamiltonovi a Rosbergovi měl pomoci bojovat o titul.
Co nám můžete říci o motoru pro rok 2014?
Řekněme si nejprve, jaká jsou pravidla. V roce 2014 bude muset v závodě stačit 100 kilogramů paliva, dnes se to pohybuje kolem 150 kilogramů, byť to není fixováno regulemi. Stejnou vzdálenost tudíž musíme ujet s o třetinu menším množstvím paliva. A chtěli bychom to zvládnout ve stejné rychlosti. Znamená to, že musíme postavit pohonnou jednotku, který bude o 30% energeticky účinnější.
A opravdu to vše zajistí samotný motor?
No, nemůžeme mluvit pouze o motoru. Aniž bychom chodili do přílišných podrobností, článek 1.22 technických regulí mluví o pohonné jednotce, která zahrnuje motor ICE i systém ERS. Proč se tedy mluví o pohonné jednotce? Hybridní systém KERS byl k dnešním osmiválcům přidán v průběhu jejich života, zatímco u šestiválců se se systémem ERS pro obnovu energie počítalo od samého začátku.
Zajímavé. Formule 1 miluje žargon, a tak se zkratky ICE a ERS určitě uchytí. Co ale přesně znamenají?
ICE znamená Internal Combustion Engine, jedná se tedy jednoduše o motor. Bude mít objem 1.6 litru, bude to turbomotor s přímým vstřikováním paliva o tlaku až 100 barů. Otáčky současných motorů se pohybují kolem 18 000/min, nové motory budou omezeny na 15 000 otáček.
ERS je vlastně KERS na steroidech. Můžeme využívat energii přímo z turba pomocí zařízení MGUK a MGUH. Celkově můžeme ukládat a využívat sílu dvojnásobnou v porovnání s dneškem - 161 koní oproti současným 80.5. Také můžeme použít desetinásobnou energii - 4MJ oproti 400kJ. Znamená to jednoduše to, že můžeme použít větší zrychlení po delší čas.
A to je to, co vylepší účinnost?
Přesně tak. O část se stará ICE, který pracuje v nižších rychlostech, má méně pohyblivých částí a používá turbo a o zbytek se stará ERS. V roce 2014 budeme mít sedm různých způsobů, jak uchovávat energii, nemusíme se omezit pouze na brzdy a výfuky.
Působivé. Bude to ale zajímavé pro fanoušky?
Věříme v to. Naším cílem je mít motor zhruba stejně silný, tedy kolem 750 koní, ale s o 30% nižší spotřebou. Co se týče zvuku, V6 bude v porovnání s V8 o něco tišší. Mohou za to dva faktory - nižší otáčky a fakt, že se turbo nachází blízko výfukového systému. Vzhledem k mechanické vyváženosti V6 ale bude celkově znít lépe. Jsme si jistí, že fanouškům se to na trati bude líbit.
A jaký dopad to bude mít na samotné závodění?
Nový motor bude mít v porovnání s osmiválcem mnohem vyšší točivý moment. Znamená to, že vůz bude mít na výjezdu ze zatáček znatelně menší přilnavost, což by mělo jezdce pořádně zaměstnat. Profitovat na tom budou nejinteligentnější piloti. Nejrychlejší cesta k dokončení závodu nebude vždy přímočará.
Počkat, neznamená to snad, že se z velkých cen stanou závody o údržbu a že spousta odstoupení bude zapříčiněna tím, že došlo palivo?
To je velmi nepravděpodobné. Starání se o spotřebu paliva je do formule 1 implementováno už dnes a stejně důležité to bude i v roce 2014. Víte, že dnes motory urazí stejnou vzdálenost jako v roce 2006, a to s o 11.6% nižší spotřebou?
Týmy dnes monitorují spotřebu na velmi vysoké úrovni. Sledujeme každé vstříknutí paliva, v průběhu závodu jich je přes pět milionů! Nejúspěšnější tedy bude ten pilot, který bude jezdit nejchytřeji. Chceme, aby v motorsportu hrál motor opět důležitou roli.