Nové Sportovní regule zavádějí změny i v testech

Mezinárodní automobilová federace vydala nová Sportovní pravidla platná pro sezónu 2010. V nich potvrdila několik dříve avizovaných změn a zavedla několik novinek. Přinášíme vám přehled těch nejdůležitějších.

Body 
V upravených pravidlech se projevila změna bodovacího systému, v cíli závodu bude odměněno prvních deset pilotů podle následujícího klíče.

1. 25 bodů
2. 20 bodů
3. 15 bodů
4. 10 bodů
5. 8 bodů
6. 6 bodů
7. 5 bodů
8. 3 body
9. 2 body
10. 1 bod

Penalizace
Pokud v letošní sezóně dospěli stewardi k rozhodnutí udělit penalizaci jezdci a zbývalo už jen pět či méně kol do konce závodu, došlo k jejímu udělení až po skončení závodu, a to tak, že k výslednému času jezdce bylo připočteno 25 sekund.

V příštím roce se situace lehce změní, pravidla už rozlišují, zda původní penalizací, kterou měl jezdec dostat, byl průjezd boxovou uličkou nebo penalizace "Stop and go," kdy jezdec musí v boxech navíc zastavit na 10 sekund.

Pokud bude v roce 2010 jezdci udělena v posledních pěti kolech závodu penalizace průjezdu boxovou uličkou, nahradí jí připočtení 20 sekund k času ve výsledkové listině, v případě trestu Stop and go mu komisaři přičtou sekund 30.

Drobnou změnu FIA zavedla také v povinnostech jezdce při plnění trestu. Od udělení trestu průjezdu boxovou uličkou nebo Stop and go má jezdec jen dvě kola na jeho vykonání, místo dosavadních tří.

Testování
FIA usnadnila situaci týmům, které budou potřebovat vyměnit jezdce v průběhu sezóny. Pokud nový jezdec nebude mít na kontě ani jeden závod ve formuli 1 v posledních dvou letech, má nárok na jednodenní test na trati, na které se nejezdí Grand Prix.

Test se musí uskutečnit nejdříve 14 dní před výměnou jezdců a nejpozději 14 dní po jejím provedení. Pokud tým jezdce, který tento jednodenní test v sezóně využije, do závodů nakonec nenasadí, ztratí jeden den z předsezónních testů v následujícím roce.

V roce 2010 dochází také ke snížení počtu aerodynamických testů na rovince, které smí týmy uskutečnit od 1. ledna do posledního závodu sezóny. Místo letošních osmi jich bude jen šest. Navíc může tým každý z těchto dnů vyměnit za 4 hodiny testování v aerodynamickém tunelu s modelem vozu ve 100% velikosti (jinak je dovoleno testovat jen s model v max. 60% velikosti).

Zachován zůstal také test pro mladé talenty po skončení sezóny, nově se ale má jednat o jeden třídenní test a ne o tři jednodenní. To praděpodobně znamená, že se test musí uskutečnit najednou a nebude možné ho rozdělit.

Garáže - boxy
FIA odstoupila od zvýhodňování týmů v boxech podle výsledků předchozího ročníku šampionátu. Přední týmy dostávaly k dispozici větší prostory - garáže, ale nyní Sportovní pravidla určují, že se prostory budou přidělovat rovnocenně.

Pneumatiky
Ve formuli 1 funguje jednotný dodavatel pneumatik, přesto bylo obutí v uplynulé sezóně jedním z rozhodujících faktorů výkonnosti. Týmy se zdlouhavě učily s hladkými Bridgestony pracovat, problémy měly především s jejich zahříváním.

Sportovní pravidla nově zavádějí článek 25.5, který omezuje testování pneumatik. FIA zakázala komplexní testování na strojích, které pracují s pneumatiky dodanými Bridgestonem. Měřit lze jen aerodynamický odpor, valivý odpor a vertikální síly, vše ostatní je zakázané. Výrobci ráfku můžou testovací lavice vyzkoušet jen pro ověření kvality svých produktů.

Motory
Každý jezdec bude mít i nadále k dispozici osm motorů na celou sezónu. Drobná změna nastala u penalizací. Podle letošních pravidel ztratil jezdec 10 míst na startovním roštu, když během závodního víkendu použil motor mimo povolených osm jednotek. Pravidla ovšem neřešila případ, kdy by jezdec použil hned dva motory nad povolený limit během jednoho víkendu. Při takovém prohřešku v roce 2010 přijde o 10 míst na startovním roštu aktuálního závodu a následně dostane stejný trest ještě po kvalifikaci následujícího závodu.

Homologace komponent
V rámci úspor nákladů pravidla zavádějí homologaci některých dílů. Každý tým musí před prvním závodem sezóny předložit FIA k homologaci kokpit, hlavní a vedlejší ochrannou strukturu pro převrácení vozu, zadní, přední a boční nárazové struktury a přední a zadní kola. Po homologaci bude povoleno tyto díly v průběhu sezóny měnit jen na písemnou žádost, v které tým musí prokázat, že je úprava nutná z důvodu bezpečnosti nebo spolehlivosti. Fakticky se tak mrazí vývoj těchto částí vozu.

Tankování
V průběhu závodu platí zákaz tankování paliva. Rychlost tankování paliva do vozu byla omezena na 0,8 litru za sekundu.

Kvalifikace
Formát kvalifikace zůstává stejný jako v roce 2009. Ovšem v prvních dvou částech vypadne vždy 8 vozů (7 při počtu 12 týmů, 6 při 11 týmech). Do závěrečné části vozy nastoupí stejně jako do těch dvou předchozích s minimálním množstvím paliva (vyplývá ze zákazu tankování během závodu). Letos bojovalo posledních 10 vozů o pole position s větším množstvím paliva, po skončení kvalifikace už totiž nesměly před závodem tankovat.

Doporučujeme

Články odjinud