Nové čtyřválcové motory jsou přísně omezené, doplní je výkonný KERS

Nové čtyřválcové motory jsou přísně omezené, doplní je výkonný KERS

FIA loni definitivně schválila parametry čtyřválcových agregátů, které budou pohánět vozy F1 od roku 2013. Vývojáři mají hodně svázané ruce ve většině oblastí, úplnou volnost mají jen u turba.

Současné osmiválcové motory F1 o objemu 2,4 litru mají před sebou ještě dvě sezóny, poté uvolní místo novým jednotkám, které mají královnu motorsportu více přiblížit silničním automobilům. Budou to přeplňované čtyřválce s přímým vstřikováním a objemem 1,6 litru.

Auto Motor und Sport nyní odhalil další zajímavé parametry, které budou muset výrobci motorů dodržet, aby svá díla mohli instalovat do vozů. Vývoj nových agregátů je omezený především proto, aby se neroztočila nová spirála výdajů, která by jistě byla neudržitelná minimálně pro Cosworth.

Vývoj bude volný v podstatě jen v oblasti přeplňování. Tlak vstřikování paliva je omezený na 500 barů, maximální otáčky na 12 tisíc za minutu. Motor, jeho elektronika a úložiště energie KERS nesmí zabrat prostor větší než 60 x 100 x 80 centimetrů.

FIA dokonce přesně definovala úchyty motoru. Na jedné straně tím zabrání odlišnostem v uložení motorů, na straně druhé tím týmům usnadní změnu dodavatele motorů. Celková hmotnost pohonného ústrojí musí být alespoň 140 kilogramů, přičemž hmotnost úložiště energie se musí vejít mezi 25 a 30 kilogramů. Pravidla dále stanoví další parametry, jako je minimální velikost ventilů či minimální vzádlenost klikové hřídele od podlahy vozu.

Dalším důležitým parametrem je hodnota průtoku paliva, protože jedním z cílů nových motorů je výrazně snížit spotřebu. Ta nesmí překročit 100 kilogramů za hodinu, do 8500 otáček za minutu si smí z motor vzít z nádrže maximálně 73 kg paliva za hodinu.

Součástí nových pohonných jednotek budou vylepšené systémy na rekuperaci kinetické energie, které se letos do formule 1 vrací po jednoleté přestávce. Energii budou rekuperovat nejen kinetickou z brzd, ale také tepelnou z výfuků. Výkon nových KERS v roce 2013 bude 120 kilowattů, což je dvojnásobek současných řešení.

Během jedno kola budou tyto systémy moci uložit 2 megajouly a uvolnit 4 megajouly, což je desetkrát víc, než umožňují současná pravidla. A nakonec jezdec by měl mít možnost uloženou energii využít buď ke krátkodobému, ale většímu navýšení výkonu, nebo k delšímu, ale menšímu navýšení.

A jak budou znít nové čtyřválcové motory? Experti federace v čele s Gillesem Simonem, jenž v minulosti pracoval pro Ferrari, tvrdí, že dobře. Podle nich není důvod k obavám.

Doporučujeme

Články odjinud