Už letošní Le Mans bylo titulováno jako „závod století“, avšak z hlediska zastoupení jednotlivých značek fanoušky to nejlepší pořád teprve čeká. Kromě Lamborghini, Alpinu a Isotty Fraschini vstoupí v příští sezoně do vytrvalostního mistrovství světa WEC též BMW, které s novým prototypem o minulém víkendu získalo první triumf. Bitva na trati La Sarthe bude v roce 2024 ještě intenzivnější než letos…
Byl to třetí vytrvalostní závod sezony IMSA WeatherTech SportsCar Championship. Šestihodinovka na slavné americké trati Watkins Glen se po intenzivním souboji mezi dvěma vozy na čele absolutního pořadí dojížděla v neděli večer za safety carem a po odmávání kolony sportovních vozů šachovnicovou vlajkou zavládlo veselí v táboře Porsche. Jako první byl totiž odmávnut tovární prototyp 963 LMDh a u německé značky se tak po Long Beach začalo slavit druhé vítězství roku. Předčasně.
Netrvalo dlouho a nadšení opadlo. Respektive nadšení v táboře ze Stuttgartu. Po technických přejímkách po závodě se naopak radost přesunula do tábora z Mnichova. Původně vítězné Porsche bylo penalizováno odsunem na chvost výsledkové listiny kvůli přílišnému opotřebení podlahy a triumf na bývalém okruhu F1 tak „zdědilo“ BMW. Ve Watkins Glen se tak zrodilo první vítězství prototypu M Hybrid V8 LMDh, pod které se podepsal jezdecký pár Connor De Phillippi, Nick Yelloly. Ta důležitější vítězství mají ale teprve přijít…
A teď se dostáváme na druhou stranu Atlantiku. Zatímco v USA pokračovala sezona IMSA, o tisíce kilometrů dále směrem na východ se BMW začalo chystat na další důležitou misi. Už v příští sezoně totiž nasadí bavorská automobilka dva své prototypy M Hybrid V8 do vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC a tím pádem se BMW po více než dvou dekádách opět zapojí do boje o absolutní triumf v Le Mans. O tovární program se postará zkušený belgický tým WRT, jenž započal testování nového šasi na trati ve španělském Aragonu.
Tým WRT obdržel nový vůz již koncem května a k prvnímu shakedownu došlo na testovací trati BMW v Dingolfingu. Červnové třídenní testování v Aragonu bylo první větší zatěžkávací zkouškou a zároveň příležitostí pro celý tým seznámit se závodní technikou, která mimo jiné využívá standardizovaný hybridní systém shodný pro všechny prototypy LMDh.
Podle oficiálních informací z týmu proběhlo testování ve Španělsku bez problémů a inženýři BMW M Motorsport z něj získaly množství užitečných dat důležitých pro další vývoj prototypů M Hybrid V8. Za volantem se vystřídali tovární jezdci BMW Sheldon van der Linde, Dries Vanthoor, Maxime Martin a Jesse Krohn. Kromě nich dostali šanci též členové juniorského programu Dan Harper a Max Hesse.
„Tento první test je velkým krokem pro celý tým, pro který jsme tvrdě pracovali. Kdysi jsme si říkali, že by pro nás bylo úspěchem startovat ve 24 hodinách ve Spa, kde jsme nakonec vyhráli po méně než dvou letech od založení týmu. Start v Le Mans byl také naším cílem, ale absolvovat kromě toho celou sezonu WEC se značkou BMW v nejvyšší třídě, to už je splněný sen,“ řekl stájový šéf Vincent Vosse pro týmový web.
„Uplynulé týdny byly velmi dobrým startem našeho programu pro WEC. BMW M Hybrid V8 fungovalo během prvního testu jako po másle a naši inženýři získali pro začátek mnoho cenných informací,“ dodal šéf BMW M Motorsport Andreas Roos.
Tovární stáj BMW se poprvé poměří s konkurencí v mistrovství světa během oficiální předsezonních testů WEC v Kataru od 24. do 25. února. Na stejném místě poté 2. března odstartuje nová sezona závodem netradičně na 1812 km. Příští Le Mans je naplánováno na 15. a 16. června jako čtvrtý závod sezony WEC 2024.