Nováčci z F1, legenda NASCAR a téměř 50 vozů. Chystá se Rolex 24

Každoroční ostrý start okruhové sezony je tady. Zámořský seriál IMSA WeatherTech SportsCar Championship se rozjede 59. ročníkem proslulé čtyřiadvacetihodinovky v Daytoně, která je díky titulárnímu partnerovi známá jako „Rolex 24“. A ve startovní listině se vedle hvězd scény sportovních vozů opět schází pestrá směsice pilotů se zkušenostmi z formule 1, NASCAR či IndyCar.
Foto: IMSA
Nováčci z F1, legenda NASCAR a téměř 50 vozů. Chystá se Rolex 24 | Foto: IMSA

O triumf v absolutním pořadí si to rozdá sedm posádek prototypů nejvyšší zámořské kategorie DPi. S vozem Cadillac DPi-V.R se do IMSA WSC po roční odmlce vrací stáj Chipa Ganassiho, výrazné postavy seriálů NASCAR a IndyCar. Ganassi do své sestavy pro kompletní sezonu angažoval Kevina Magnussena, který se tak po svém konci ve formuli 1 rychle seznamuje se světem sportovních vozů.

Syn Jana Magnussena, dvaadvacetinásobného účastníka 24 hodin Le Mans, si zvyká na nový přístup k motorsportu. Bývalý pilot McLarenu, Renaultu a Haasu nyní musí s týmovými kolegy spolupracovat, ve formuli 1 si přitom podle vlastních slov pouze snažil týmového parťáka porazit. Magnussen se bude střídat s šestinásobným šampionem IndyCar Scottem Dixonem a dvojnásobným vítězem Rolex 24 Rengerem van der Zandem.

Formule 1 se vlastně řídí snadno, říká Magnussen po prvních kolech v prototypu

Formule 1 se vlastně řídí snadno, říká Magnussen po prvních kolech v prototypu

„Spolupráci s Rengerem a Scottem si vážně užívám. Pokud mám nějaké otázky, nebo pokud vidí něco, co by mi pomohlo zrychlit, tak udělají vše pro to, aby mi pomohli. To samé platí i pro mě. Je to opravdu týmové úsilí,“ nechal se slyšet Magnussen v rozhovoru pro motorsport.com

Tým Chipa Ganassiho však vzhledem k našlapané konkurenci nečeká nic lehkého. V dalším Cadillacu #5 stáje JDC-Miller MotorSports bude o vítězství bojovat čtyřnásobný šampion Champ Car a bývalý pilot F1 Sébastien Bourdais společně se dvěma zkušenými francouzskými krajany Loicem Duvalem a Tristanem Vautierem. Na čele se budou pohybovat i vítězové letošní novinky kvalifikačního závodu z týmu Action Express Racing. Červený Cadillac #31 bude pilotovat další bývalý jezdec F1 Felipe Nasr a spolu s ním rychlý Brazilec Pipo Derani, tovární pilot Toyoty ve FIA WEC Mike Conway a hvězda NASCAR Chase Elliott.

Slavný americký šampionát vozů „stock car“ má své výrazné zastoupení i v posádce druhého Cadillacu týmu Action Express Racing. Do vozu #48 v barvách Ally Cadillac Racing usedne i Jimmie Johnson, sedminásobný šampion hlavní NASCAR Cup Series. Pětačtyřicetiletý Američan dal po minulé sezoně populárním oválovým závodům sbohem a nyní se chce soustředit na vytrvalostní podniky a IndyCar.

Johnson dostal minulou neděli důvěru od týmu a odstartoval do stominutového kvalifikačního závodu, kterého se účastnili pouze dva členové z každé posádky.

„Týmu jsem vděčný za pozici, do které mě dosadil. Mohl jsem odstartovat závod a kvalifikovat Ally Cadillac. Dostal jsem se do situací, ve kterých jsem nikdy před tím nebyl. Pochopil jsem díky tomu předzávodní procedury, různé palivové mapy, zahřívání pneumatik pod žlutou fází, udržování karbonových brzd v optimální teplotě a to vše za deště,“ popsal pro motorsport.com Jimmie Johnson své první zkušenosti.

Americký veterán se bude střídat za volantem s dvojnásobným vítězem Rolex 24, úřadujícím mistrem světa FIA WEC a bývalým pilotem F1 Kamujem Kobajašim, hvězdou IndyCar Simonem Pagenaudem a šampionem DTM Mikem Rockenfellerem.

Kobajaši, van der Zande, Dixon a Briscoe vyhráli 24 hodin v Daytoně

Kobajaši, van der Zande, Dixon a Briscoe vyhráli 24 hodin v Daytoně

Jen jediný prototyp Mazda zasáhne nejen do víkendové čtyřiadvacetihodinovky, ale i do kompletní sezony 2021 v IMSA WSC. Japonská tovární stáj o polovinu omezila svoji přítomnost v seriálu pravděpodobně s ohledem na blížící se nástup nových pravidel LMDh v roce 2023. Stále dvojnásobné zastoupení však budou mít vozy Acura ARX-05.

Prototypy americké filiálky Hondy už však nenasadí tým Rogera Penskeho, ale dvě jiné stáje. Prototyp #60 bude závodit v barvách Meyer Shank Racing, týmu, který v rámci IMSA WSC přešel z kategorie GTD (pro vozy GT3) mezi prototypy a do svých řad získal bývalé Penskeho piloty Juana Pabla Montoyu a Dana Camerona. Tyto dva doplní pro Rolex 24 zkušený Francouz a bývalý pilot Fordu Olivier Pla a další jezdec se zkušenostmi z NASCAR AJ Allmendinger.

Po dlouhé spolupráci s Cadillacem přešel k Acuře se svým týmem také Wayne Taylor. Velký týmový šéf, pro kterého v Daytoně v minulosti zvítězil i Fernando Alonso, angažoval do posádky vozu #10 svého syna Rickyho, jednu z největších hvězd současné scény sportscar Portugalce Filipe Albuquerqueho a dva vítěze Indy 500 Alexandera Rossiho a Helia Castronevese.

Kubica a modrá krev

Velký čtyřiadvacetihodinový debut na 5,73 km dlouhé floridské trati čeká na Roberta Kubicu. Jediný polský pilot formule 1 pojede ve třídě LMP 2 v barvách dánské stáje High Class Racing, mezi jejíž sponzory patří pro Rolex 24 i Kubicův hlavní partner Orlen. V případě rodáka z Krakova by nemuselo zůstat u jediného startu s vozem LMP 2, Kubica navíc vyloučil pokračování v DTM, kde aktuálně dochází k přechodu na pravidla GT3.

„GT3 nabízí dobré závodění, vyžaduje však odlišný přístup k řízení. Mám svoji pozici rezervního pilota u Alfy Romeo, kde testuji. Když jste ve formuli 1 v mé pozici, tak nemáte příliš mnoho času na adaptaci,“ rozpovídal se Kubica pro motorsport.com.

„Každé dva až tři měsíce skočím do auta, absolvuji páteční první trénink, nebo půldenní testování. Co nejrychleji se musím přizpůsobit, abych poskytl co nejhodnotnější zpětnou vazbu inženýrům. Kdybych k tomu závodil s vozem GT, tak by byl proces adaptace mnohem složitější.“

„To je jeden z důvodů, proč jsem tady ve voze LMP 2. Je to kategorie, která nabízí podobné množství přítlaku jako formule 1. Jsem tady abych objevoval tyto prototypy a učil se.“

Vítěz Velké ceny Kanady z roku 2008 se bude v kokpitu prototypu Oreca 07 Gibson #20 střídat se dvěma stálými jezdci High Class Racing z ELMS a WEC Dennisem Andersenem a Andersem Fjordbachem. Čtvrtý členem posádky bude příslušník rakouského šlechtického rodu Ferdinand Habsburg.

Z Daytony do Prahy! Robert Kubica v Česku převezme Zlatý volant

Z Daytony do Prahy! Robert Kubica v Česku převezme Zlatý volant

Z deseti vozů startujících v LMP 2 tvoří většinu prototypy Oreca 07 Gibson. Kromě High Class Racing tento vůz nasazuje také holandský Racing Team Nederland s Giedem van der Gardem v posádce či americký DragonSpeed, který podobně jako dva výše zmíněné týmy startuje i v Evropě v závodech WEC a ELMS.

Antonio Fuoco v LMP 2 posílí účastníky loňské sezony WEC Cetilar Racing. Italský tým i v Daytoně startuje s prototypem Dallara P217 Gibson. Jiný vůz než Oreca 07 nasadí ještě RWR-Eurasia. V posádce Ligieru JS P217 #51 se objeví i hvězda NASCAR Austin Dillon, první turecký jezdec v Le Mans Salih Yoluc či šampion Porsche Supercupu Sven Müller.

V rámci IMSA WSC budou také poprvé startovat prototypy LMP 3, které do loňska v USA závodily pouze v rámci doprovodného seriálu Prototype Challenge. První čtyřiadvacetihodinovky v Daytoně v historii kategorie LMP 3 se zúčastní sedm vozů. Ve startovní listině se objevují šasi Ligier JS P320 a Duqueine (Norma) M30-D08

GTLM & GTD

Vozy gran turismo jsou i letos nedílnou součástí Rolex 24 i celé sezony IMSA WSC, byť tyto kategorie čekají do budoucna velké změny.

Ve třídě GTLM pro vozy GTE pojede v Daytoně stejně jako loni šest vozů, startovní pole však doznalo změn. Tovární Corvette Racing opět nasadí dva vozy Chevrolet Corvette C8.R. Součástí žluté skvadry již není Oliver Gavin, k americké stáji naopak přišli z Porsche Nick Tandy a z BMW Alexander Sims.

Dva vozy M8 GTE nasadí i tovární BMW a svůj debut si v Daytoně prožije hvězda DTM Marco Wittmann. Velké „bavoráky“ už však v této sezoně pojedou pouze vytrvalostní závody.

Bahrajn rozhodl! Kobajaši, Conway a Lopez jsou novými mistry světa WEC

Bahrajn rozhodl! Kobajaši, Conway a Lopez jsou novými mistry světa WEC

Fanouškům Porsche hrozilo, že po odchodu továrního týmu z USA nebudou mít komu fandit, naštěstí se však do všeho vložil německý tým Proton Competition ve spolupráci s americkou stájí WeatherTech Racing. Christian Ried zakoupil od Porsche jeden vůz 911 RSR-19, se kterým v rámci GTLM v Daytoně pojedou tři tovární jezdci německé automobilky Richard Lietz, Kevin Estre a Gianmaria Bruni. Čtvrtým členem posádky bude Američan Cooper MacNeil.

Ferrari je zastoupeno díky tradičnímu týmu Risi Competizione a trojici továrních jezdců. James Calado, Alessandro Pier Guidi a Davide Rigon společně s Francouzem Julesem Gounonem vytvoří čtyřčlennou posádku vozu 488 GTE #62

Devatenáct vozů GT3 se zúčastní závodu ve třídě GTD, kde mají své zastoupení značky Lamborghini, Porsche, Lexus, Ferrari, Aston Martin, Mercedes, Audi, Acura a BMW.

Právě vozy GT3 v rámci nově vzniklé třídy GTD-PRO od sezony 2022 nahradí drahé a dosluhující vozy GTE v zámoří v rámci IMSA WSC a je velmi pravděpodobné, že k podobnému kroku přikročí i ASO jako pořadatel FIA WEC, 24 hodin Le Mans a také evropské a asijské Le Mans Series. Vozy GT3 se tak zřejmě stanou hlavní globální platformou GT.

59. ročník 24 hodin v Daytoně odstartuje v sobotu ve 21:40. Celý závod živě a non-stop budete moci sledovat přes oficiální stream na IMSA TV.

Další článek: Sainz, Leclerc, Schumacher jezdili ve Fioranu. Podívejte se, jak okruh vypadá

14:18 | Poznámky ředitele závodu v 11:51: Traťové limity v první a druhé zatáčce. Poznámky ředitele závodu v 13:49: ... a ještě 13, 14 a 15.
9:14 | Podle předpovědi počasí má být v Barceloně během víkendu lehce přes 20 stupňů, v neděli by mohlo pršet.
5. května | Podle italských médií Ferrari novou podlahu do Španělska nepřiveze. V Portugalsku testovaná podlaha měla být jen testovací pro potvrzení dalšího směru vývoje.
4. května | V Monaku nakonec budou i fanoušci. Kapacita bude omezena na 40 %, nutný je PCR test.

GP Španělska 2021

Pátek 7. května 2021
1. trénink 11.30–12.30
2. trénink 15.00–16.00
Sobota 8. května 2021
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 9. května 2021
Závod 15.00