Nová zbraň Toyoty a rostoucí konkurence. Co přinese nadcházející sezona WEC? | Foto: Toyota Gazoo Racing

Foto: Toyota Gazoo Racing

Nová zbraň Toyoty a rostoucí konkurence. Co přinese nadcházející sezona WEC?

První odhalený závodní speciál postavený podle pravidel Le Mans Hypercar. To je nová Toyota GR010 Hybrid, kterou japonská tovární stáj představila světu 11. ledna. Nyní je známá i technická specifikace nového vozu, ale ani konkurence nespí. Americký Glickenhaus před svým debutem ve WEC cílí na účast v kompletní sezoně.

Start nové éry. Toyota chce s vozem GR010 Hybrid navázat na úspěšnou kampaň ve třídě LMP 1, kde s prototypem TS050 Hybrid vyhrála poslední tři ročníky Le Mans a slavila i tituly v poháru konstruktérů a jezdců v rámci světového vytrvalostního šampionátu.

Pro novou kategorii LMH připravili Japonci „hypervůz“, který pod kapotou ukrývá dvakrát přeplňovaný šestiválec o objemu 3,5 litru. Ten bude spolupracovat s hybridním motorgenerátorem (MGU) na přední nápravě, kam hybridní systém Toyota za dobu svého účinkování ve WEC od roku 2012 umístila vůbec poprvé.

Hybridní pohonná jednotka nabídne výkon o síle přibližně 680 koňských sil (cca 500 kW). Samotný spalovací motor bude poskytovat maximální výkon 500 kW ve chvílích, kdy nebude používána jednotka MGU nabízející maximální sílu 200 kW. MGU může být zapojeno do soustavy ve chvíli, kdy vůz jeden rychlostí přesahující 120 km/h na hladkých pneumatikách, v rozmezí rychlostí 140 až 160 km/h na mokré trati a v rychlosti nižší než 120 km/h při pomalém in-lapu (kolo končící zajetím do boxů).

Toyota do pohonné soustavy implementovala nový elektronický balíček, který bude nepřetržitě dohlížet na fungování pohonné jednotky tak, aby pracovala v souladu s platnými technickými pravidly.

„Díky novým pravidlům pro třídu Le Mans Hypercar je GR010 Hybrid naprosto nové auto, k jehož designování bylo přistoupeno s odlišnou filozofií,“ uvedl technický ředitel Toyota Gazoo Racing Pascal Vasselon pro sportscar365.com.

„Největší změnou prošla architektura hybridního systému. Nyní máme na přední nápravě jeden systém pro rekuperaci kinetické energie a také systém brake-by-wire. Kvůli tomu jsme za dobu našeho působení ve WEC poprvé využili hydraulické zadní brzdy,“ vysvětluje francouzský inženýr, který pro Toyotu pracoval již v éře jejího působení ve formuli 1.

„Podle pravidel bude naše auto fungovat pouze v jedné aerodynamické specifikaci, která bude muset fungovat na všech okruzích a nabídne širší optimální výkonnostní okno,“ dodal rodák z Firminy, který tak upozornil na důležitý fakt – týmy v nové třídy LMH už nebudou moci využívat jiný bodykit pro nízký přítlak, který se pravidelně využíval v Le Mans.

GR010 Hybrid je oproti předcházejícímu prototypu TS050 Hybrid o 250 mm delší, o 100 mm širší, o 100 mm vyšší a o 162 kg těžší. Nová je i sedmistupňová sekvenční převodovka. S nástupem nových pravidel výrazně klesne rychlost na jedno kolo, odhady mluví až o 10 sekundách na jedno kolo v Le Mans (13 626 m).

Jedna věc se však u Toyoty od roku 2020 nezměnila, a to je vítězná sestava. Ve voze #7 se bude opět střídat posádka mistrů světa Jose Maria Lopez, Kamuj Kobajaši a Mike Conway, zatímco sesterskou „osmičku“ budou sdílet Sébastien Buemi, Kazuki Nakadžima a Brendon Hartley.

Glickenhaus plánuje kompletní sezonu

Dva výrobci, čtyři hypervozy a pět speciálů celkem. Taková bude kompletní sezona 2021 WEC v nejvyšší kategorii světového šampionátu. Kromě Toyoty nasadí již nyní dva hypervozy podle nových pravidel americký Glickenhaus, kterému paradoxně pomohl koronavirus.

Nebýt světové pandemie, tak by sezona WEC odstartovala již 19. března na Sebringu v rámci společného závodního víkendu mistrovství světa a zámořského seriálu IMSA WeatherTech SportsCar Championship.

Jenomže promotérská společnost ACO se na základě neustávajícího šíření koronaviru rozhodla přesunout první závod sezony z USA do Evropy, konkrétně do portugalského Portimaa, kde nový ročník odstartuje osmihodinovým podnikem 4. dubna.

Glickenhaus chce svůj nový vůz bez hybridního pohonu 007 LMH nechat homologovat v polovině března, tedy více než dva týdny před prvním závodem. Američanům navíc vyhovuje i evropský start sezony, protože jejich vůz je vyvíjen v centru Podium Advanced Technologies v Itálii. Oba nové hypervozy 007 LMH tak pravděpodobně spatříme v akci již během oficiálních testů v Portimau.

„Pevně věříme, že budeme v Portimau závodit se dvěma vozy. V brzké době to budeme schopni potvrdit, každopádně je to náš cíl,“ uvedl majitel značky Jim Glickenhaus pro sportscar365.com.

Jisté už je, že dva vozy SCG 007 LMH s přeplňovaným osmiválcem o objemu 3,5 litru od společnosti Pipo Moteurs pod kapotou, ponesou startovní čísla 708 a 709. Prvními dvěma potvrzenými piloty pro nový program jsou Gustavo Menezes (#708) a Ryan Briscoe (#709).

Pátým vozem ve třídě LMH bude poslední prototyp LMP 1, který uvidíme závodit v oficiálním šampionátu mimo různé podniky pro starší a historické vozy. Francouzská značka Alpine vlastněná Renaultem ve vytrvalostních závodech dlouhodobě působí v rámci třídy LMP 2, nyní se však vydává i do nejvyšší kategorie.

O celková vítězství v závodech WEC i v Le Mans bude Alpine bojovat s prototypem R13 od společnosti Oreca, který byl původně vyvinut pro švýcarskou stáj Rebellion Racing. Odnož Renaultu s ním letos bude sbírat cenné zkušenosti pro potenciální stavbu hypervozu, o které se prý ve francouzské automobilce nemálo uvažuje. Motivací pro Renault může být i vstup konkurenčního Peugeotu do LMH v roce 2022.

S prototypem LMP 1, který ponese oficiální označení Alpine A480, budou proti hypervozům závodit Nicolas Lapierre, Andre Negrao a Matthieu Vaxiviere. O srovnání výkonnosti mezi hybridními Toyotami, a vozy Glickenhaus a Alpine bez hybridního pohonu se bude starat systém Balance of Performance.

Doporučujeme

Články odjinud