Nová sezóna formule 3 je tu. I s Romanem Staňkem v nejlepším týmu loňského ročníku | Foto: Getty Images / Bryn Lennon

Foto: Getty Images / Bryn Lennon

Nová sezóna formule 3 je tu. I s Romanem Staňkem v nejlepším týmu loňského ročníku

Spolu s formulí 1 startuje o tomto víkendu v Bahrajnu také letošní sezóna FIA formule 3.

Stejně jako v letech 2020 a 2021 bude mít ve FIA formuli 3 mezi jezdci své želízko také Česká republika.

Roman Staněk, který v roce 2020 závodil za tým Charouz Racing System a vloni za Hitech Grand Prix, dostává letos příležitost u mistrovského týmu Trident.

Český pilot v loňské sezóně zazářil dvěma umístěními na stupních vítězů, když na maďarském Hungaroringu a v Belgii obsadil třetí místo. V celkovém hodnocení skončil šestnáctý.

Dobře se 18letý pilot prezentoval také v předsezónních testech v Bahrajnu, kde patřil k nejrychlejším.

Italská stáj v loňské sezóně ukončila dominanci Premy a získala titul mezi týmy.

Také její jezdci patřili ke špičce loňského hodnocení. Jack Doohan skončil celkově druhý za šampionem Dennisem Haugerem z Premy, když vyhrál celkově čtyři závody.

Sice bez vítězství, ale na třetím místě v celkovém hodnocení skončil další pilot Tridentu Clément Novalak, pro kterého byla maximem tři druhá a jedno třetí místo.

Pro jedno vítězství si dojel také třetí pilot Tridentu David Schumacher. Syn bývalého pilota F1 Ralfa Schumachera vyhrál na Red Bull Ringu a celkově skončil jedenáctý.

Staněk bude mít startovní číslo 2. S jedničkou pojede Brit Jonny Edgar a s číslem 3 Zane Maloney z Barbadosu.

Tým Prema Racing, který dlouhodobě patří k předním týmům ve formuli 3 a jehož jezdci se stali šampiony v posledních třech sezónách FIA F3, bude i letos sázet na talenty.

Druhá sezóna ve formuli 3 u týmu čeká Arthura Leclerca, mladšího bratra pilota Ferrari ve F1 Charlese Leclerca. Monačan vloni zaznamenal dvě vítězství a jedno druhé místo.

Týmovými kolegy mu budou člen juniorského týmu Red Bullu Jak Crawford a Oliver Bearman. Brit je stejně jako Leclerc členem Jezdecké akademie Ferrari a loňským šampionem italské a ADAC formule 4. Zejména italské F4 v roce 2021 dominoval, když vyhrál 11 z 21 závodů, ke kterým přidal ještě dvě druhá a dvě třetí místa.

Také ve třetím týmu loňské sezóny ART Grand Prix si udržel sedačku jeden z jezdců. Juan Manuel Correa, který měl v roce 2019 vážnou nehodu ve formuli 2 ve Spa-Francorchamps, při které zahynul Anthoine Hubert, bude za francouzský tým závodit také letos.

Jeho týmovými kolegy budou Victor Martins, který vloni skončil ve F3 pátý; a nováček v šampionátu Grégoire Saucy. Švýcar do F3 přichází s vizitkou šampiona evropské regionální formule, kde, stejně jako v roce 2020 v Eurocupu formule Renault, závodil za tým ART Grand Prix. Prostředí francouzského týmu tak zná.

Jedním z kandidátů na titul měl být v barvách MP Motorsport také ruský pilot Aleksandr Smoljar. 20letý rodák z Južno-Sachalinsku ale krátce před začátkem sezóny přišel o své místo, jelikož tým SMP Racing, který zastupuje ruské piloty v mezinárodních soutěžích, odmítl akceptovat podmínky, které stanovila Mezinárodní automobilová federace (FIA) ruským závodníkům v rámci sankcí za konflikt Ruska a Ukrajiny.

Kromě českého závodníka bude i letos ve startovním poli formule 3 český tým. Charouz Racing System vloni zaznamenal nejúspěšnější sezónu, když v konečném hodnocení zejména díky Američanovi Loganu Sargeantovi obsadil páté místo. Sargeant získal pro českou stáj v ruském Soči také první vítězství ve F3.

Letos budou barvy českého týmu hájit Maďar László Tóth, Brit Ayrton Simmons a Ital Francesco Pizzi.

Ve formuli 3 bude letos nově působit nizozemský tým Van Amersfoort Racing, který nahradí tým HWA Racelab.

Ve startovní listině zaujme také jméno Enza Trulliho, který je synem bývalého italského pilota formule 1 Jarna Trulliho.

Více víkendů, méně závodů

Po roce se FIA formule 3 vrací k formátu dvou závodů během jednoho podniku.

Zatímco v loňském roce se jelo dohromady 21 závodů v rámci sedmi podniků, letos šampionát zavítá na devět okruhů, na kterých odjede vždy dvojici závodů.

První z nich se pojede v sobotu a jeho startovní rošt bude určen otočením nejrychlejších dvanácti jezdců z páteční kvalifikace. Vítěz kvalifikace tedy odstartuje z dvanáctého místa. Od třináctého místa budou piloti seřazeni na roštu podle výsledků kvalifikace.

Vítěz kvalifikace bude z pole position startovat do nedělního závodu, jehož rošt už bude určen výsledky páteční kvalifikace.

Vedení šampionátu zároveň upravilo bodování. V sobotním sprintu bude bodovat prvních deset jezdců klíčem 10-9-8-7-6-5-4-3-2-1. Nedělní hlavní závod bude bodově štědřejší, jelikož prvních 10 pilotů bude odměněno jako ve formuli 1. Vítěz dostane 25 bodů, druhý 18, třetí 15 a následně do desátého místa 12-10-8-6-4-2-1 bod.

Dva body dostane vítěz páteční kvalifikace a jeden bod v každém závodě připadne jezdci, který zajede nejrychlejší kolo. Aby jej ale získal, musí dojet v bodové desítce, v opačném případě se bod za nejrychlejší kolo v závodě neuděluje.

Za jeden závodní víkend tak může každý pilot získat maximálně 39 bodů, tým si může odvézt z víkendu nejvýše 117 bodů.

Každý pilot bude mít pro závodní víkend čtyři sady pneumatik do sucha a dvě do mokra.

Kalendář: Poprvé do Bahrajnu a Imoly

Jak už bylo zmíněno výše, kalendář sestává z devíti závodních podniků, které se všechny pojedou v rámci víkendu velké ceny formule 1.

Vůbec poprvé se v rámci FIA formule 3 bude závodit na Mezinárodním okruhu v Bahrajnu, kde sezóna tento víkend také odstartuje.

Další premiéra bude následovat za pět týdnů, kdy se piloti F3 vydají do italské Imoly. Formule 1 se na okruh Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari vrátila v pandemické sezóně 2020 ovlivněné covidem-19. Na trati, kde přišel o život mimo jiné trojnásobný mistr světa F1 Ayrton Senna, se jelo také vloni a nyní F1 podepsala s okruhem smlouvu na pořádání velké ceny až do roku 2025.

Jediný podnik v květnu se pojede 21. a 22. na Katalánském okruhu v Barceloně, než si dá F3 přestávku až do začátku července.

V prvním měsíci prázdnin pak piloty čekají hned tři závodní víkendy na britském Silverstonu, rakouském Red Bull Ringu a maďarském Hungaroringu.

Po další měsíční přestávce pak na piloty budou čekat poslední tři podniky sezóny ve třech po sobě jdoucích víkendech.

Na konci srpna se tradičně pojede v belgickém Spa-Francorchamps, o týden později v nizozemském Zandvoortu a sezóna se uzavře 10. a 11. září na italské Monze.

Doporučujeme

Články odjinud