S novými vozy Dallara F2 2024 přichází i nové naděje. A opět u toho bude i český pilot Roman Staněk. Letošní formule 2 však nabízí mnoho dalších zajímavých jmen. Ať už jde o loňské objevy Martinse a Bearmana, šampióna Super formule Ritoma Miyata nebo nadějného mladíka Andreu Kimi Antonelliho.
V Bahrajnu na okruhu Sakhir již tuto neděli začínají předsezónní testy formule 2, které budou trvat po tři dny. Samotná sezóna pak vypukne 29. února. Té se, jak již bylo v lednu oznámeno, opět zúčastní český pilot Roman Staněk, stejně jako loni pojede za stáj Trident.
Letošní sezóna bude, jak již je zvykem, čítat 14 závodních víkendů. S tím rozdílem, že holandský Zandvoort byl nahrazen závodním okruhem v Kataru, kde bude formule 2 startovat úplně poprvé.
Největší pozornost ovšem budí nasazení nového vozu Dallara F2 2024. Ten se proti svému předchůdci Dallara F2 2018 liší hlavně novou aerodynamikou. Přední a zadní křídlo, nos a podlaha byly navrženy tak, aby podpořily závodění kolo na kolo a tím přispěly k zajímavější akci na trati.
S novým vozem si týmy již v lednu vyzkoušely jednodenní shakedown. Což jsou však neměřené jízdy. První náznaky, jak si s novými vozy poradily jednotlivé týmy, proto ukáží až nadcházející předsezónní testy.
Jezdecký i týmový titul bude letos obhajovat stáj ART. Ta si ve svém voze nechává Victora Martinse. Mladý Francouz loni jako nováček zdatně držel krok s Pourchairem, proto je letos považován za hlavního kandidáta na titul. Druhou sedačku obsadí nováček Zak O’Sullivan, loňský vicešampion formule 3.
Martins se letos bude snažit napodobit Pourchaireho a přivést ART další titul
Prema dala již podruhé šanci Oliveru Bearmanovi. Člen juniorské akademie Ferrari ukázal loni několik zářivých momentů a navíc ho letos Ferrari jmenovalo jako svého rezervního pilota. Jeho kolegou bude velký talent juniorských sérií Andrea Kimi Antonelli. Ten se v roce 2022 stal s Premou šampionem italské i německé formule 4 a v minulém roce totéž zopakoval ve formuli Regional. Proto se tým rozhodl zariskovat a teprve sedmnáctiletého člena jezdecké akademie Mercedesu místo do vozu F3 posadil rovnou do F2.
V Carlinu zůstává Zane Maloney, kterému se loňská nováčkovská sezóna nevyvinula podle představ, když celkově skončil desátý. Možná se na něm jen podepsal nedostatek zkušeností, daný příliš rychlým postupem v juniorských sériích a letos by mohlo být vše jinak. Druhý pilot týmu Ritomo Mijata přichází do formule 2 poněkud netradiční cestou. Stěhuje se z Japonska, kde se loni stal šampiónem Super formule.
Do Damsu přestupuje Jak Crawford, který se ve své nováčkovské sezóně poměrně blýskl, když se stájí Hitech GP ve sprintech pravidelně sbíral pódia. Vedle něj usedne Juan Manuel Correa, jehož závodní kariéra po loňském velkém návratu úspěšně pokračuje i nadále.
Do Invicta Racing přechází z Camposu Kush Maini. Mnohem zajímavější ale bude sledovat jeho kolegu. Tím se stane úřadující šampion FIA F3 Gabriel Bortoleto. Titul sice získal se stájí Trident, ale šampióni se ke Staňkově štěstí do této italské stáje ve formuli 2 přílis nehrnou…
Campos se stal juniorku Red Bullu
MP Motorsport loni na své šampionské úspěchy z roku 2022 navázat nedokázal a celkově skončil až na 6. místě. Určitě tak bude patřit k týmům, kteří se budou nasazení nového vozu snažit využít k návratu na vrchol. V týmu zůstává Dennis Hauger, dříve nadějný pilot ale za své dvouleté působení ve formuli 2 o svých kvalitách příliš nepřesvědčil. Místo mladého talentu tak bude v týmu zastávat nováček Franco Colapinto, který má za sebou dvě sezóny ve formuli 3.
Naopak tým, který loni zaznamenal značné zlepšení, je druhá holandská stáj šampionátu Van Amersfoort Racing. Tu navíc ve formuli 2 čeká její teprve třetí sezóna, takže se dá očekávat, že růst bude nadále pokračovat. VAR letos vsadil na Enza Fittipaldiho, jehož loňská sezóna u top týmu Carlin nedopadla úplně tak jak se očekávalo. Do druhé sedačky se posadí Rafael Villagómez. Ten už je členem rodiny Van Amersfoort Racing po tři roky. Nejprve s ní strávil sezónu v Euroformuli Open a následně dva roky ve FIA F3.
Do Hitechu přechází poměrně nevýrazný Amaury Cordeel, který za dosavadní dvě sezóny ve formuli 2 neukázal vůbec nic. Nadějnější by mohl být nováček Paul Aron, poslední čtyři roky hájil barvy stáje Prema a loni s ní skončil třetí ve formuli 3.
Campos bude letos fungovat jako juniorská stáj Red Bullu. Red bull tak do obou vozů posadí své juniory: Isacka Hadjara který přechází z Hitechu a Josepha Mariu Martí, ten je sice nováčkem v F2 nikoliv však u Camposu. Se španělskou stájí strávil celou svou juniorskou kariéru, nejprve rok ve španělské F4 a následně dvě sezóny ve FIA F3.
Stáj Trident věří, že nasazení nového vozu by pro ni mohlo být novým začátek, který ji konečně vynese k výšinám. V týmu proběhlo personální přeobsazení, navíc se vrací Richard Verschoor, který pro Trident získal jeho zatím největší úspěchy v roce 2022. A k radosti českých fanoušků samozřejmě zůstává i Roman Staněk. I přes všechny finanční potíže dostal další šanci zabojovat o svou budoucnost v nejvyšších kategoriích motorsportu.
Bude nový vůz pro Trident novým začátkem?
A nakonec je tu PHM Racing, který se definitivně rozloučil s Charouzem a z Žebráku u Prahy se přestěhoval do Německa. Angažování Joshui Dürksena však budí spíše rozpaky, jak vážně to stáj se svým působením myslí. Pilot přechází z formule Regional, avšak úplně bez výsledků. V roce 2022 se tam umístil celkově čtrnáctý a v roce 2023 dokonce až jako devatenáctý.
Svou filozofii o podpoře mladých talentů tým ukázal alespoň tento týden, když jmenoval druhého jezdce stáje. Stal se jím devatenáctiletý Taylor Barnard, který je s týmem spojen již od začátku jeho krátké existence. V roce 2022 s PHM závodil v italské, německé a arabské F4, loni za jejich podpory sice ve formuli 3 jezdil v Jenzeru, ale přes zimu opět usedl do hnědo-zeleného vozu v rámci formule Regional středního východu. A tento týden přišlo samotné potvrzení ve formuli 2, kterým obsadil poslední letošní volné místo. Čímž zároveň hned několik pilotů připravil o jejich naděje. Mimo jiné tak Ralph Boschung po 6 letech opouští formuli 2 a navíc se definitivně rozhodl ukončit i závodní kariéru.
Zda bude mít nová generace vozů F2 nějaký zásadnější vliv na přerozdělení sil v poli napoví již následující dny.
Jezdecké sestavy F2 2024
Tým |
Jezdec 1 |
Jezdec 2 |
ART Grand Prix |
Victor Martins |
Zak O'Sullivan |
Prema Racing |
Oliver Bearman |
Andrea Kimi Antonelli |
Rodin Motorsport |
Zane Maloney |
Ritomo Mijata |
DAMS |
Jak Crawford |
Juan Manuel Correra |
Invicta Racing |
Kush Maini |
Gabriel Bortoleto |
MP Motorsport |
Dennis Hauger |
Franco Colapinto |
Van Amersfoort Racing |
Rafael Villagómez |
Enzo Fittipaldi |
Hitech Pulse Eight |
Amaury Cordeel |
Paul Aron |
Campos Racing |
Isack Hadjar |
Pepe Martí |
Trident |
Richard Vershoor |
Roman Staněk |
PHM AIX Racing |
Joshua Dürksen |
Taylor Barnard |