Nová pravidla zavádí pět skupin dílů | Foto: Getty Images / Clive Mason

Foto: Getty Images / Clive Mason

Nová pravidla zavádí pět skupin dílů

Nová pravidla přináší pět skupin dílů, které nahrazují současné dvě.

Formule 1 představila nová pravidla pro rok 2021. Kromě změn v oblasti aerodynamiky přináší také změny v oblasti standardizace a sdílení některých dílů.

A právě standardizace bude nakonec menší, než se čekalo. Pravidla zavádí něco, co bychom mohli s trochou nadsázky označit jako flexibilní standardizaci.

Dnešní pravidla znají dva typy dílů:

  • non-listed parts: jsou díly, které týmy mohou získat od jiného dodavatele nebo soupeře. 
  • listed parts: jsou díly, ke kterým musí týmy vlastnit duševní vlastnictví (musí si je samy navrhnout a vyrobit).

Nově bude skupin dokonce pět:

  • LTC (Listed Team Component): Díly vyvinuté každým týmem. Analogie druhý výše uvedené skupiny.
  • SSC (Standard Supply Component): Společné díly pro všechny od jednoho dodavatele – tedy standardizované díly.
  • PDC (Prescribed Design Component): Díly s omezeními. Konstrukční specifikace těchto dílů bude poskytnuta FIA a týmy si je mohou vyrobit samy, případně je může vyrobit externí dodavatel a dodat je i více týmům. 
  • TRC (Transferable Component): Díly, které lze prodat jiným týmům. Analogie současné první výše uvedené skupiny.
  • OSC (Open Source Component): Díly, jejichž konstrukční specifikace a duševní vlastnictví je zpřístupněno všem týmům. 

Seznam dílů

Žluté buňky označují změnu ve srovnání s předchozím rokem.

c6ccc552-7685-4756-82ec-759965930febf250fce0-cc61-4a08-bcfd-7f65f4ce7de51c965006-3fb4-4ea7-8cf1-bf874f8dd4d9
Zdroj: FIA

Standardizováno bude nově například čerpadlo, ale také nově zavedené LED panely na kolech a bočnicích a dále ráfky kol, dečky pro zahřívání kol (původně měly být zakázány a pravidla počítají s tím, že se tak může stát v roce 2023), zařízení pro zastávky v boxech, senzory tlaku.

Sloupek řízení, volant, pedály, hnací hřídel, brzdové třmeny a některé další díly, které měly být původně standardizovaný, budou OSC. V případě některých části brzd (například třmenů) se ale počítá později se standardizací.

Matice, náboje budou PDC

Foto: Getty Images / Clive Mason

Doporučujeme

Články odjinud