Nová pravidla přináší pět skupin dílů, které nahrazují současné dvě.
Formule 1 představila nová pravidla pro rok 2021. Kromě změn v oblasti aerodynamiky přináší také změny v oblasti standardizace a sdílení některých dílů.
A právě standardizace bude nakonec menší, než se čekalo. Pravidla zavádí něco, co bychom mohli s trochou nadsázky označit jako flexibilní standardizaci.
Dnešní pravidla znají dva typy dílů:
- non-listed parts: jsou díly, které týmy mohou získat od jiného dodavatele nebo soupeře.
- listed parts: jsou díly, ke kterým musí týmy vlastnit duševní vlastnictví (musí si je samy navrhnout a vyrobit).
Nově bude skupin dokonce pět:
- LTC (Listed Team Component): Díly vyvinuté každým týmem. Analogie druhý výše uvedené skupiny.
- SSC (Standard Supply Component): Společné díly pro všechny od jednoho dodavatele – tedy standardizované díly.
- PDC (Prescribed Design Component): Díly s omezeními. Konstrukční specifikace těchto dílů bude poskytnuta FIA a týmy si je mohou vyrobit samy, případně je může vyrobit externí dodavatel a dodat je i více týmům.
- TRC (Transferable Component): Díly, které lze prodat jiným týmům. Analogie současné první výše uvedené skupiny.
- OSC (Open Source Component): Díly, jejichž konstrukční specifikace a duševní vlastnictví je zpřístupněno všem týmům.
Seznam dílů
Žluté buňky označují změnu ve srovnání s předchozím rokem.
Zdroj: FIA
Standardizováno bude nově například čerpadlo, ale také nově zavedené LED panely na kolech a bočnicích a dále ráfky kol, dečky pro zahřívání kol (původně měly být zakázány a pravidla počítají s tím, že se tak může stát v roce 2023), zařízení pro zastávky v boxech, senzory tlaku.
Sloupek řízení, volant, pedály, hnací hřídel, brzdové třmeny a některé další díly, které měly být původně standardizovaný, budou OSC. V případě některých části brzd (například třmenů) se ale počítá později se standardizací.
Matice, náboje budou PDC
Foto: Getty Images / Clive Mason