Nová pravidla omezí počet nových dílů a lidí na okruzích

Formule 1 bude v roce 2010 ještě více šetřit.

Týmy formule 1 se zavázaly ke snižování nákladů a v současnosti vedou jednání o jednotlivých opatřeních, která jim umožní dosáhnout vytyčeného cíle, kterým je úroveň výdajů ze začátku devadesátých let. Pravidla pro rok 2010 ještě nemají konečnou podobu, ale šéfové týmů prozradili, že se bude šetřit mimo jiné i při zavádění úprav vozů, na počtu zaměstnanců a beze změny by nemusely zůstat ani pohonné jednotky.

Vývoj nových dílů
Rozsáhlé změny v technických pravidlech zavedené před letošní sezónou znamenají velké výdaje na vývoj současných vozů. Téměř každý tým nasazuje nové díly v každém závodě a zlepšení bývají skoková. Příští rok to už ale možné nebude, počet nových dílů bude totiž omezen.

"V rámci nových pravidel bude omezený vývoj," uvedl šéf Toro Rosso Franz Tost. "Příští rok bude například existovat homologace předního a zadního přítlačného křídla. Budou homologovaná. Bude možné nasadit (za sezónu) tři nové úpravy. To samé platí pro podlahu a monokok. U deformační struktury jen jednu úpravu."

Motory
Cosworth, který bude v příští sezóně dodávat agregáty nováčkům USF1, Campos Racing a Manor GP, oznámil, že není schopen přepracovat svůj motor a zároveň prodloužit jeho životnost. Při tom vyšlo najevo, že týmy FOTA navrhují omezení pěti motorů na sezónu a jezdce, tedy o tři jednotky méně než letos.

Cosworth je ochotný podřídit své jednotky omezení 18 tisíc otáček za minutu, ale požaduje, aby omezení počtu motorů zůstalo na čísle 8.

"Tohle určitě není stoprocentně jasné. Taková je situace. Je to jedna z nejdůležitějších věcí, které budeme muset vyřešit," řekl k problematice motorů šéf Ferrari Stefano Domenicali.

Výrobci by měli své motory prodávat týmům za 5 miliónů eur ročně, což je podle Norberta Hauga čtyřikrát méně, než před dvěma roky. "Co se nás týče, tak budeme jako Mercedes-Benz utrácet o 30 procent méně než loni a to je jen začátek," dodal Haug.

Zaměstnanci týmů
Šéf stáje Red Bull Racing Christian Horner uvedl, že jedním z dalších úsporných opatření bude omezení počtu zaměstnanců na závodních okruzích. Určité změny nastanou i v továrnách, ty však konkrétní podobu zatím nemají.

"Můžu říct, že pracujeme na snížení počtu lidí na závodech. Všechny ostatní věci (týkající se zaměstnanců) budeme řešit interně, protože každý má svojí vlastní organizační strukturu, takže nemůžeme říct, že budou všichni dělat to samé," dodal za Ferrari Domenicali.

Testy
V letošní sezóně došlo k poměrně razantnímu omezení testování. Týmy mohly testovat pouze před sezónou a od prvního závodu v Austrálii platí až do 31. prosince zákaz testů. Výjimku tvoří omezené testy na rovince. Týmy budou mít zároveň příležitost nechat jezdit mladé talenty.

Christian Horner vysvětlil, že velmi podobná omezení budou platit i v roce 2010. "Na testech v příštím roce v tuto chvíli pracujeme v rámci sportovní pracovní skupiny. Bude to 15 dní společných testů pro týmy před začátkem sezóny a pak samozřejmě budou tři dny pro mladé jezdce," řekl.

"O tom, kdy necháme jezdit mladé jezdce, budeme asi ještě jednat, abychom nebránili příchodu mladíků do formule 1. Je třeba najít vyvážené řešení, ale podle mě to bude celkem snadné."

Doporučujeme

Články odjinud