Nižší nos má výhody i nevýhody, obhajuje své řešení McLaren

Poté, co Mercedes ukázal svůj letošní vůz, je zřejmé, že jediné top auto bez schodu na nose bude mít McLaren. Britský tým si ale za svým přístupem stále stojí.
Nižší nos má výhody i nevýhody, obhajuje své řešení McLaren

McLaren představil svůj monopost MP4-27 jako jeden z prvních a fanoušky potěšil liniemi nosu, které jsou na rozdíl od konkurence hladké a elegantní. Ve formuli 1 ale nejde o vzhled, a proto padla nevyhnutelná otázka: Neudělal McLaren někde chybu?

"Zeptal jsem se našich techniků, jestli jsou si jistí, že jsme to udělali správně, a oni mi odpověděli, že nemám mít obavy," přiznal počáteční nejistotu šéf McLarenu Martin Whitmarsh v rozhovoru pro Auto Motor und Sport.

Letošní pravidla snížila maximální výšku nosů, aby se zmenšilo riziko poranění jezdce, když vůz narazí čelem do jiného z boku. Ostatní týmy ale chtějí mít nosy pořád co nejvýš, aby mohly pod vůz dostat co nejvíc vzduchu, proto si pomohly schodem.

Na druhé straně McLaren má celou přední část vozu níž, na úrovni přední nápravy o 75 milimetrů níž než konkurence, proto mohl pravidlům vyhovět s jiným tvarem nosu. "V této oblasti je to o kompromisech a otázka je, co obětujete a co za to získáte jinde," vysvětloval Whitmarsh. "Ano, s vyšším nosem bychom mohli dostat dolů víc vzduchu. Ale my takhle máme níž těžiště, více volnosti v oblasti geometrie zavěšení kol a jezdci mají pohodlnější sezení a lepší výhled."

McLaren cestu nižšího nosu preferuje dlouhodobě, ostatně MP4-27 je evolucí svého předchůdce. A zatím se zdá, že poměrně vydařeným, týmu se doposud daří plnit cíle, které si pro nový vůz vytyčil. "Stanovili jsme si ambiciózní cíl, že se dostaneme na úroveň, na které jsme skončili v roce 2011. Ještě na ní nejsme, ale když se ohlédnu do historie na naše vývojové křivky, věřím, že do prvního závodu to zvládneme," uvedl šéf wokingského týmu.

Úkol to rozhodně není jednoduchý, protože kvůli zákazu foukání difuzorů vozy ztratily meziročně hodně přítlaku na zadní nápravě. A další komplikace působí zákaz foukání výfukových plynů, když není sešlápnutý plyn jezdcem. Šéfdesignér Red Bullu Adrian Newey prozradil, že kvůli tomu bylo nutné dobrovolně ubrat přítlak na přední nápravě, aby auto získalo zpět aerodynamickou rovnováhu.

Podle Whitmarshe se kvůli pravidlům snížil efekt výfuků na aerodynamiku o 75 až 80 procent. "Myslím, že budeme rádi, když z toho získáme zpět 20 až 25 procent. Ne na začátku roku, ale později," dodal.

Další článek: Filmový den Caterhamu v Jerezu

10:29 | Toto Wolff neočekává, že Hamilton podepíše novou smlouvu před koncem sezóny.
9:46 | Stejně jako vloni, také letos budou v Bahrajnu tři DRS zóny.
24. listopadu | Formule E chystá první noční závod... pojede se jak jinak než v Saúdské Arábii. Pojede se na konci února, místní slibují energeticky méně náročné LED osvětlení. Elektrická energie bude z obnovitelných zdrojů.
19. listopadu | Alfa Romeo nasadí do testů po sezóně Illota. Ferrari Fuoca a Shwartzmana.

GP Bahrajnu 2020

Pátek 27. listopadu 2020
1. trénink 12.00–13.30
2. trénink 16.00–17.30
Sobota 28. listopadu 2020
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 29. listopadu 2020
Závod 15.10