Newey: auta jsou stejná, zákaznici dostávají jiné motory

Pokud by byly všechny vozy bílé, měli byste problém je rozeznat, myslí si Adrian Newey. Ten současně říká, že F1 vládne software.
Newey: auta jsou stejná, zákaznici dostávají jiné motory

„Vždy jsem měl rád změny pravidel, protože to dává nové příležitosti,“ řekl Newey pro Thenational.ae.

„Pravidla jsou stále restriktivní. Pokud se podíváte zpět do minulosti, řekněme do 70., 80. let, uvidíte obrovskou škálu tvarů vozů, protože pravidla byla poměrně volná. Kdybyste nyní namalovali všechny vozy v boxové uličce na bílo, musíte tomu dost rozumět, abyste rozeznali, který vůz patří kterému týmu.“

Změna pravidel sice podle Neweyho přináší příležitost dělat něco jinak, ale pro rok 2017 je spíše skeptický. „Není to vlastně tak odlišné od toho, co máme nyní. Budou mírně širší pneumatiky, mírně revidovaná aerodynamická pravidla. Žádné skutečně zásadní rozdíly.“

Jedničky a nuly vládnou F1?

„Pro mě je v tuto chvíli v F1 nezdravé to, že ji dominují motory. Pravidla pro šasi jsou velmi těsná, pravidla pro motory velmi volná. Navíc, pokud Ferrari nebo Mercedes postaví motor a dodávají ho zákaznickým týmům, nedají zákazníkům stejný motor – ne z hlediska software. Ten se stává nyní velmi důležitý.“

„Takže jsme v pozici, kdy Mercedes má velmi dobrý, velmi silný motor. Jeho zákaznické týmy nedostávají stejnou specifikaci, takže je těžké, aby porazili tým Mercedes.“

„V současné době pouze tovární Mercedes a možná tovární Ferrari mohou vyhrát šampionát a závody, protože motor je tak dominantní.“ 

F1 kontrolují Mercedes a Ferrari

Newey si myslí, že současnou formuli 1 ovládají dva týmy. „Hlasovací systém v F1 je demokratický, což je v zásadě dobré. Ale protože zákaznici Mercedesu a Ferrari hlasují stejně jako jejich dodavatel motorů, i když to není v jejich zájmu, tak je to fakticky kontrolováno Mercedesem a Ferrari.“

Newey vidí problémy ve vysokých nákladech a také právě v motorech. Zákazník by prý měl dostávat stejný motor jako tovární tým a to včetně paliva a software.

Dotaz padl také na jezdce, s nimiž Newey nejraději pracoval během své bohaté kariéry v motorsportu.

Newey jmenoval Bobbyho Rahala, se kterým měl prý hodně blízký vztah, neopomněl ani Ayrtona Sennu. Z dalších jmenoval Damona Hilla, Davida Coultharda a Nigela Mansella. „Jezdci, které jsem zmínil, jsou z 80. a 90. let. Jak se F1 rozrostla a stala se větší a větší, přátelství nejsou tak častá, protože tým je velký a všichni máme plné ruce práce.“

Foto: Getty Images / Dan Istitene

Další článek: Video: Ferrari vstoupilo na milánskou burzu

4. srpna | Podle Auto Hebdo u Renaultu končí šéf motorářů Rémi Taffin. U týmu pracuje 22 let.
3. srpna | Dan Ticktum už není vývojovým jezdcem Williamsu. Tým s ním ukončil spolupráci.
3. srpna | Ferrari oznámilo, že prohlídka vozu Charlese Leclera, do kterého narazil Lance Stroll, ukázala, že jeho motor je natolik vážně poškozen, že ho nebude možné opravit. Leclerca tak čekají penalizace.
3. srpna | Mladíci testují. Theo Pourchaire se ve středu sveze s vozem Alfy Romeo z roku 2018 v Maďarsku. Na trati nebude sám, probíhají tam testy 18palcových pneumatik. Oscar Piastri jezdí v Monze s vozem Renaultu ze stejného roku.