Pokud snad někdo čekal, že druhá půlka sezony bude normálnější a lépe odhadnutelná, Spa ho rychle vyvedlo z omylu.
Ve třech z posledních čtyř závodních víkendů v pátečních trénincích pršelo. To týmům práci rozhodně neusnadnilo a nasazení mnoha připravovaných vylepšení bylo odloženo. I ve Spa byl klíčový sobotní ranní trénink a bylo jasné, že o překvapení nebude nouze. "Obvyklí podezřelí" se sice pohybovali poblíž čela, úrovně přilnavosti a maximální rychlosti ovšem měly velký rozptyl. Třetí trénink ovšem nenaznačoval, že by Jenson Button opanoval zbytek víkendu. Se svým vozem byl vcelku spokojen, a tak se rozhodl, že si ponechá novou specifikaci zadního křídla. Procházel jsem se podél trati a bylo očividné, že Lewis Hamilton oproti Buttonovi na trati klouzal jako po ledu a přítlaku se mu nedostávalo. A tak přišla hlavní story soboty - "oni" se totiž rozhodli, že se vrátí zpět k verzi z Hungaroringu. Ukázalo se, že to byla chyba a všichni jsme si o tom mohli přečíst Lewisovy frustrované tweety.
Lewis je pro mě strašně složitý k přečtení. Jeho vystupování je jako na houpačce. V Maďarsku vypadal spokojeně, byl přístupný a příjemný. Ve Spa nikoliv. Nevím, zda jeho nálada ovlivňuje výkony, nebo naopak. Očividně se snaží trochu rýpnout do svého týmu a myslím si, že se mu to podařilo. Obvykle na tým pěje ódy za každé příležitosti. Dokud ale není v naprosto harmonickém prostředí, není schopen ze sebe vydat vše. Patří k nejtalentovanějším pilotům vůbec, tak doufám, že svůj potenciál bude umět využít.
Jenson ve Spa chytil takový rytmus, že nikdo neměl reálnou šanci ho v kvalifikaci nebo závodě porazit. Snad jen, kdyby se zapletl do nějaké kolize. Ta v první zatáčce se ho ovšem netýkala. Je prvním jezdcem, kterému se v sezoně 2012 podařilo vést závod od začátku do konce. Je dost možné, že na jeho převaze by se nic nezměnilo, i kdyby k bouračce v první zatáčce nedošlo. Romain Grosjean se už v prvních kolech zapletl do tolika nehod, že to už prostě nemůže být náhoda. Buď čeká, že mu ostatní uhnou, nebo má špatný odhad vzdálenosti, nebo je zkrátka příliš divoký a potřebuje se zklidnit. Myslím, že zákaz startu v jednom závodě je zasloužený. Můj bývalý kolega Mika Häkkinen byl v roce 1994 potrestán za způsobení kolize v první zatáčce závodu na Hockenheimu. Stejně tak Eddie Irvine obdržel penalizaci za zkrat v Brazílii, jehož důsledky mě div nezabily. Myslím si ale, že v tomto případě byl trest nezasloužený. Navíc v době, kdy se mnou byly smeteny tři další vozy, si zrovna můj mclaren dával motor k obědu.
Zdá se, že stewardi mají jakousi knihu hříchů, ať už imaginární, či opravdovou. Komisaři se sice závod od závodu mění, ovšem velmi dobře vědí, kteří delikventi se u nich objevují nejčastěji. Je nevyhnutelné a zároveň správné, že existuje jakýsi vzor nakládání s opakovaným provinilcem. Maldonado letos nasbíral již devět penalizací. Nejtrestanější byl i loni, rovněž s devíti políčky.
Před dvěma lety jsem v Abú Zabí vydechl úlevou, když se ukázalo, že Liuzzi při sklouznutí po přední části mercedesu světu nevzal Michaela Schumachera. Stejně tak se mi ulevilo v neděli, kdy vyšlo najevo, že nepřijdeme o dalšího mistra světa Fernanda Alonsa, nebo kohokoliv jiného. Stále musím přemýšlet o tom, zda nemohl Lewis pro vyhýbání se Grosjeanovi udělat více. Podobně, jako to udělal ve Valencii s Maldonadem. V obou případech v tom byl Lewis nevinně, ale je i v jeho zájmu dokončit závod. Mohl sundat nohu z plynu, mírně zabrzdit, či se posunout ještě o půl metru doprava a mohl se neovladatelnému lotusu vyhnout. Představte si, že jedete na hlavní a nějaký šašek vám nedá přednost. Vaše vina to není, to však ale neznamená, že byste do sebe měli nechat nabourat.
Polovina současného pole se rekrutovala ze série GP2. Když se podíváte na víkendové závody této série, máte jasno, v čem je problém. Neměli problém v nájezdu předjíždět a bojovat o vedení jízdou po trávě, což byl krok, kterému se Lewis rozumně vyhnul. V nižších formulích vidíte takové množství agresivity, že to vypadá, že jezdci mají pocit, že je záchranáři vysekají ze všeho. Stačí se podívat na souboje Räikkönena a Schumachera nebo Vettela a Schumachera ve Spa a je jasné, že se dá závodit velmi tvrdě i bez toho, aby zúčastnění riskovali odstoupení či zranění.
Pastor Maldonado říkal, že jeho ulitý start vznikl tak, že mu ruka sklouzla ze spojky. Měl by to zkusit znovu, ovšem v lepší okamžik, protože jeho odpich z místa byl naprosto skvělý. Popravdě mě překvapuje, že se v takové situaci neaktivoval systém proti zhasnutí motoru. Pastor zřejmě také bude jezdcem, který ke komisařům chodí s presumpcí viny. Williams si musí rvát vlasy. Ten kluk je fenomenálně rychlý, ale tým už stál mnoho bodů a peněz za opravy. Stejně jako Grosjean vypadá i Maldonado jako fajn člověk s přívětivou a usměvavou povahou. Pohled skrze úzké hledí přilby je ale mění jak mávnutím kouzelného proutku. Oba s tím ale musí něco udělat, pokud si chtějí zajistit dlouhou budoucnost ve formuli 1.
Šampionát zažil do jisté míry restart. Stále si myslím, že nejlepším scénářem by pro Fernanda Alonsa bylo, kdyby se jeho soupeři dále vzájemně obírali o body. Lidi z Ferrari mi po závodě řekli, že v Alonsově případě si byli jisti vysokým postavením na stupních vítězů. Nasvědčovalo tomu opotřebení pneumatik, strategie i rychlost Felipeho Massy. Očekávání kolem Lotusu byla vskutku ohromná, nebyla ovšem úplně naplněna. Tým byl nucen nastavit křídla na vyšší přítlak. Když Kimi Räikkönen v minulosti viděl ve Spa cíl, zvítězil. V neděli odvedl dobrou práci a vytěžil z toho třetí pozici. Jeho manévr na Schumachera v Eau Rouge byl ukázkou jeho extratřídy a odvahy.
Opravdu jsem si užíval zarputilý výkon Michaela Schumachera, ač bylo jeho zaříznutí Vettela při nájezdu do boxů možná příliš brutální. Díky DRS jsme se v nájezdu do Les Combes dočkali spousty akce. Stejné a možná i větší množství soubojů ovšem poskytovaly zóny bez používání DRS, jako například šikana Bus Stop. Zbývá nám osm závodů a zatím to naštěstí vypadá, že sezona není o nic předvídatelnější než před přestávkou.