Nerychlejšími týmy při pit stopech zůstaly Mercedes a Red Bull

Nerychlejšími týmy při pit stopech zůstaly Mercedes a Red Bull

Konečné statistiky zastávek v boxech ukázaly, že nejrychlejší pit stop v závodě umí Red Bull, zatímco Mercedes má lepší průměr všech zastávek.

Dva závody před koncem letošní sezóny poskytl tým Mercedes statistiky o zastávkách v boxech, ze kterých vyplynulo, že spolu s Red Bullem patří v této oblasti mezi nejlepší. Závody v Abú Zabí a Brazílii na tom nic nezměnily.

Závěrečná data za celou sezónu poskytl Mercedes Autosportu a znovu sestavil dva hlavní žebříčky. V tom prvním vzal od každého týmu tu nejrychlejší zastávku v boxech z každého závodu a z těchto 19 hodnot každému spočítal průměr. Nejlépe si v této statistice stojí Red Bull Racing.

Pořadí týmů podle průměrné doby trvání nejrychlejší zastávky v závodě

P. Tým Čas (s)
1. Red Bull Racing       nejrychlejší
2. Mercedes GP           +0.002
3. McLaren              +0,052
4. Ferrari               +0,208
5. Force India           +0,294
6. Renault               +0,591
7. Williams              +0,835
8. Lotus            +0,928
9. Toro Rosso   +1,006
10. Sauber                +1,008
11. Virgin Racing         +1,374
12. HRT                   +2,984

Druhý žebříček sestavil Mercedes tak, že týmům spočítal průměrnou délku trvání pit stopu ze všech zastávek uskutečněných v této sezóně, přičemž vynechal ty, při kterých docházelo k výměnám dílů či jiným opravám. V této statistice se karta obrací ve prospěch Mercedesu, ale rozdíl mezi ním a Red Bullem je opět minimální. V praxi to znamená, že zatímco u německého týmu činí součet všech letošních zastávek v boxech 421,96 sekundy, u toho rakouského je to 424,47. Rozdíl za celý rok je tedy menší než 3 sekundy!

Pořadí týmů podle průměrné doby trvání zastávky v boxech

P. Tým Čas (s)
1. Mercedes GP           nejrychlejší
2. Red Bull Racing       +0,004
3. McLaren               +0,22
4. Force India           +0,36
5. Ferrari               +0,42
6. Renault               +0,87
7. Williams              +1,07
8. Lotus            +1,15
9. Sauber                +1,21
10. Toro Rosso   +1,39
11. Virgin Racing         +1,66
12. HRT                   +3,06

U předních týmů trvá pit stop kolem tří sekund a všichni neustále pracují na tom, aby tato hodnota byla ještě nižší. A ve kterých oblastech hledají inženýři časové úspory? Autosportu to vysvětlil James Vowles ze stáje Mercedes.

Semafor místo mechanika - místo klasického mechanika s lízátkem je rychlejší používat semafor.

Pneumatické pistole - mechanici je používají na povolování a utahování matic kol. Pracuje se nejen na jejich ergonomii, snadnosti nasazování na matice, ale také na spolehlivosti a především rychlosti otáčení. Tu dokázal Mercedes zvýšit tím, že místo obyčejného vzduchu používal jako první pro pohon pistole hélium. Od příštího roku to ale bude zakázané.

Matice kol - Mercedes jako první začal používat matice, které jsou součástí kola, takže nikdy nemůžou upadnout či vypadnout z pistole, jako se to stalo třeba Red Bullu při Vettelově zastávce v Silverstonu. U matic je samozřejmě také důležité, aby šly co nejrychleji povolit a utáhnout. Jejich dráha proto musí být co nejkratší, ovšem nesmí dojít ke zhoršení funkčnosti či bezpečnosti. Nevýhodou matic, které jsou součástí kola, je nutnost vyměnit celé kolo v případě jejich selhání. To by v praxi znamenalo doběhnout do garáže pro kompletní jinou sadu obutí, což se ale Mercedesu v závodě zatím nestalo.

Zvedání a pokládání vozu - aby mohli mechanici vyměnit kola, musí být auto ve vzduchu. Automatické zvedáky jsou ve formuli 1 zakázané, takže vše zůstává na mechanicích. Klíčový je mechanik se zvedákem před vozem, protože překáží vozu při rozjezdu. Přední zvedák Mercedesu je proto otočný, aby mohl mechanik po nazvednutí vozu ustoupit co nejvíce do strany a po položení vozu na zem co nejrychleji vyklidil prostor.

Ostatní práce na voze - při některých zastávkách v boxech je třeba na voze změnit nastavení předního křídla, aby došlo k úpravě přítlaku na přední nápravě podle požadavků jezdce. Zatímco v minulosti Mercedes používal stejně jako ostatní obyčejný klíč, kterým musel mechanik otočit o předem daný počet stupňů, dnes už mají jeho mechanici automatické pistole, které jsou nastaveny na požadovaný počet otáček a po nasazení na křídlo provedou celý úkon mnohem rychleji.

Zastávky v boxech se neustále vyvíjejí a týmy hledají nová řešení a postupy, přičemž se samozřejmě inspirují i u konkurence. Zajímavé například bylo využití laserových zaměřovačů pro přesné sladění pozice vozu a mechaniků, je to nápad Red Bullu. Pokud totiž vůz pokaždé zastaví přesně tam, kde má, můžou mechanici pracovat rychleji.

Mercedes říká, že pro něj není důležité umět jednou za čas provést rekordně rychlou zastávku, ale raději se snaží být konzistentně rychlý. Základem samozřejmě zůstává trénink, během každého závodního víkendu mechanici provedou asi 100 tréninkových pit stopů. Kromě toho trénují také v továrně. Mercedes si všechny své zastávky nahrává, aby je mohl důkladně analyzovat.

A o kolik je možné za současných pravidel zastávky ještě zrychlit? "Myslím, že se dají najít ještě tři nebo čtyři desetiny sekundy," odhadl Vowles. "Stejně jako u vozu je nezískáte najednou, potřebujeme se zlepšit v 10 až 15 menších oblastech."

Ovšem kdyby byla pravidla volnější a bylo by možné používat například automatické zvedáky, které jsou součástí podlah vozů, bylo by podle Vowlese možné pit stopy zrychlit o další půlsekundu až sekundu.

Doporučujeme

Články odjinud