Nepovšimnutě bylo přijato pravidlo o záhubě formule 1

Od příštího roku budou v F1 závodit dvě kategorie vozů.

Max Mosley vyhlásil týmům válku. Jak jinak si vysvětlit skutečnost, že FIA se ani neunavovala s FOTA probrat jejich návrh na úpravu bodového systému a místo toho s Berniem Ecclestonem upekla jakési torzo medailového systému, které je ale i tak přesně tím, co Bernie chtěl.

To ale ještě nic není. Tím pravým ďoubancem do žeber a jednoty uvnitř FOTA je zavedení dobrovolného rozpočtového limitu 30 milionů liber (865 mil. českých korun) na tým a sezonu.

Zatímco stránky novin zaplavily šokující zprávy o revoluční úpravě bodového systému (který nebude mít zas tak revoluční následky, jak odhalil článek "Opravená historie" v F1magu č. 09/09), ve stínu skrytě začala doutnat šňůra daleko větší bomby: dobrovolné rozpočtové limity.

Pokud si tým od roku 2010 zvolí režim rozpočtového limitu, nesmí za celý rok utratit více než 30 mil. liber. Ale aby v konkurenci s továrními týmy uspěl, bude mít větší volnost v určitých oblastech, například neomezené otáčky motoru či pohyblivé aerodynamické prvky.

V jedné soutěži tak budou vedle sebe bojovat vozy, na které se vztahují jiné technické předpisy. A to je to, co formuli 1 zabije, nikoli nový bodový systém. Z formule 1 se totiž stane novodobá série Le Mans, ve které nemají benzínové prototypy v boji s dieselovými stíhačkami od Audi a Peugeotu šanci. Nebo se vrátíme do období, kde vedle sebe závodily vozy s turbem a bez, což také nefungovalo.

V podobném duchu by mohla česká fotbalová liga zvážit možnost nechat Zlínu nasadit dvanáct hráčů v nedělním zápase proti Slavii, které zůstane hráčů jedenáct. Přeci jen, Slavia, to je jako McLaren nebo Ferrari naší ligy, zatímco Zlín můžeme dát na úroveň Toro Rosso.

Nechat závodit mezi sebou vozy, na které se vztahují jiné technické předpisy, bylo vždycky chybou. Sebedokonalejší technické diference nabízející rovné podmínky všem účastníkům nebudou rovné za všech podmínek (konfigurace okruhu, počasí, atd.). Nefunguje to v Le Mans a o to hůře to bude fungovat ve formuli 1. Na kolik byste si vyčíslili finanční rozdíl například mezi motorem s maximálně 18000 ot./min. a motorem bez omezení? Na deset milionů liber? Dvacet? Třicet milionů liber? Lze vůbec peníze, o které budou týmy s rozpočtovým limitem "ochuzeni", vyvážit technickou ekvivalentní výhodou? Jednoduše nelze. Podobně jako obráceně nelze říci, o kolik peněz je benzínový Pescarolo nebo Lola Aston Martin znevýhodněn oproti dieselovým vozům Audi či Peugeot v Le Mans.

Rozhodnutí Světové rady je zejména politickým krokem Maxe Mosleyho a Bernieho Ecclestona, který má FOTA ukázat, kdo je tady pánem. FIA a FOM totiž v podobě FOTA roste silný soupeř a takovou opozici je potřeba zahubit hned v zárodku.

Je zřejmé, že v současné podobě pravidlo o rozpočtovém stropu nezůstane. Je to typická strategie Maxe Mosleyho, který přežene své požadavky, aby po následném zmírnění dosáhl svého. Týmy to ale nebudou mít lehké. Pravidlo je schváleno Světovou radou a tak skrze Světovou radu budou muset projít úpravy. Na nich má ale nyní zájem FOTA, ne FIA ani FOM. V první fázi boje 1:0 pro Maxe. (Všimli jste si, že jeho oficiální rozhovor o rozpočtových stropech vyšel jen pár minut po rozhodnutí Světové rady? Byl totiž připraven předem.)

Možná bychom měli využít menší pozornosti FIA a v tomto vhodném okamžiku založit Formula One Fans Association (FOFA). Hlavní cíl: stanovit cenové stropy na lístky na formuli 1.

Kdo se přidá, ať to dá vědět pod článkem.

Doporučujeme

Články odjinud