Neodepisujme Vettela!

Brazilská velká cena sice nepatřila k těm nejnapínavějším závodům, přesto ale dokázala bitvu o titul ještě více přiostřit.
Neodepisujme Vettela!

 Týmy už tam byly napůl sbalené na šíleně rychlou cestu do Abú Zabí. Začala velká hra s čísly o tom, co by se muselo stát Fernandovi Alonsovi, Marku Webberovi, Sebastianu Vettelovi či Lewisovi Hamiltonovi, aby dokázal ukořistit titul.

Z boxů Red Bullu vyhrávala nezbytná píseň We Are The Champions, až z toho bubínky krvácely. Tým z Milton Keynes oslavoval své působivé vítězství v Poháru konstruktérů. Trvalo to pouze šest let a už dokázal porazit velikány typu Ferrari, McLaren, Mercedes Benz a další slavné týmy. Svůj triumf zpečetil dominantním doublem.

Finanční a reputační benefity z tohoto úspěchu jsou pro značku a tým Red Bull ohromné a neměly by se podceňovat. Mnoho lidí bude mluvit o tom, jak to Red Bull zkazil tím, že nepodporuje Webbera v klání s Alonsem. Webber už před nějakým časem ujasnil, že cítí, že Vettel je v týmu upřednostňovaným jezdcem. Není těžké věřit tomu, že vedení týmu by preferovalo, aby titul získal právě jeho mladý německý chráněnec.

V neděli ale nebyl absolutně žádný důvod k tomu, aby Vettel hrál druhé housle. Stále je v jeho silách stát se šampionem. Stačilo by jen, aby Webbera a Alonsa o nadcházejícím víkendu postihly nějaké problémy.

V Brazílii Ferrari v případě Felipeho Massy předvedlo, jak nemá probíhat zastávka v boxech. Stačilo velice málo a na jeho místě mohl být Alonso. Webberův motor to do konce závodu vydržel jen tak tak. Mark mi řekl, že si dvě kola před koncem myslel, že je po všem. Tak velké byly jeho problémy s tlakem vody.

Průběh šampionátu hodně připomíná hru Člověče, nezlob se. Není důvod si myslet, že se to teď bude měnit. Alonso a oba jezdci Red Bullu nejspíše využijí každé kolo, které ještě jejich osmému motoru zbývá. Z pohledu spolehlivosti se může stát naprosto cokoliv.

Webber před závodem v Brazílii věděl, že od Vettela nemůže čekat žádné dárky a že se může spoléhat jenom sám na sebe. Oba jezdci se brzy vypořádali s překvapivým vítězem kvalifikace Hülkenbergem. Pouze Alonso ve svém Ferrari mohl z dálky pozorovat, jak se Webber snaží dostat svého kolegu pod co největší tlak.

Vettel měl ale situaci pod kontrolou, ač se musel potýkat s velkým provozem na trati, kde dojelo 22 ze 24 vozů. Působivé bylo, že i přes ohromnou rychlost, jakou Red Bull disponoval, se mu dařilo udržet pneumatiky v perfektním stavu. Ani fáze za safety carem, způsobená havárií Vitantonia Liuzziho, nezpůsobila žádné problémy.

Safety car mezi sebe zamíchal piloty jedoucí na špici s těmi, kteří již ztráceli celé kolo. McLaren s Mercedesem žluté fáze využily k povolání svých jezdců pro čerstvé pneumatiky. Neztratili sice pozici, ale ve frontě za zpomalovacím vozem byli hodně vzadu. Nepovedená výměna pneumatiky na voze Nica Rosberga způsobila, že se propadl za svého kolegu Michaela Schumachera. Ten mu ovšem svojí pozici rázem a šlechetně vrátil, neboť si byl vědom lepšího stavu Rosbergova obutí.

Po závodě jsem se Rosberga zeptal, jak je vůbec možné, že neztratil víc pozic. Odpověděl, že neví. Sám čekal, že bude na chvostu. Pár let zpátky ředitel závodu nechával pomalejší vozy předjet safety car a zařadit se na konci pole. To umožnilo, aby mezi sebou měla špice závodu jen těsné rozestupy. Dost to ovšem prodloužilo restart závodu. V Brazílii ale kvůli nastalé situaci nebylo možné vidět žádné závodění mezi kandidáty na titul.

Nico Hülkenberg překonal možnosti svého vozu a na usychající trati získal senzační pole position. Kdyby byla trať na troud suchá a horká, nebylo by možné, aby zajel lepší čas než Red Bull, Ferrari a další. Myslím, že se s tlakem, který na něho padl, vypořádal dobře. Svůj Williams dovezl na osmé pozici. Je dost možné, že ho nahradí jiný jezdec, který má velkou finanční podporu sponzorů, ale bez práce dlouho nezůstane.

Jenson Button je ze hry o titul venku. Jak bylo v poslední době zvykem, neměl dostatečnou rychlost v kvalifikaci. Dvě správně načasované zastávky a několik skvělých předjetí, společně s dobrou rychlostí ke konci závodu ho dostaly na páté místo, přičemž startoval až jako jedenáctý.

Hamilton má zatím v McLarenu navrch. Vypadá to ale, že je Jenson se svým prvním rokem v týmu spokojen. Druhé místo o tomto víkendu zajistí Alonsovi titul, to by ale musel porazit Red Bull, což nebude snadné. Vettel bude chtě nechtě v posledním kole závodu, nastane-li správná situace, podpořit Webbera. Mark by měl směrem k Sebovi vyřknout i více motivující a přátelská slova, než v Brazílii.

 

Diskuze (8) Další článek: Při zákazu testování týmy nestíhají přizpůsobit nastavení vozu úpravám
26. května | Verstappen má pro závod 5 sad čerstvých hyperměkkých pneumatik. Tolik jich ale asi potřebovat nebude. odkaz
26. května | Laudy se zeptali, jak by řešil Verstappena: Vyměnil Za koho? Jeho mozek!
26. května | Ferrari si nakonec nechá nové zadní zavěšení. Ve čtvrtek po problémech v Barceloně zkoušelo zpět staré zavěšení. To… odkaz

GP Monaka 2018

Čtvrtek 24. května 2018
1. trénink Ricciardo (1:12.126)
2. trénink Ricciardo (1:11.841)
Sobota 26. května 2018
3. trénink Ricciardo (1:11.786)
Kvalifikace Ricciardo (1:10.810)
Neděle 27. května 2018
Závod Ricciardo