Nemůžeme se spoléhat jen na meteorologické radary, říká Ross Brawn

Podle šéfa Mercedesu GP Rosse Brawna se při rozhodování nemůžou týmy spolehnout jen meteorologickou techniku. Musí převzít hlavní zodpovědnost, závěry učinit samy a krýt se proti možným rizikům.

Proměnlivé počasí vytrestalo během malajsijské kvalifikace především McLaren a Ferrari, ale doplatil na něj málem i Mercedes. Týmy uvěřily informacím z radaru, podle kterých měl déšť v první části kvalifikace ustat a neposlaly své jezdce na trať. Podmínky se ale naopak zhoršily a bylo možné zajíždět už jen horší časy.

"Poučili jsme se, protože jsme se málem nechali nachytat," přiznal Brawn. "Radar jednoznačně říkal, že po zbytek jízd už pršet nebude. Asi se stalo to, že kvůli horám mraky zmizely, pak hory přešly, znovu se zformovaly a vyprázdnily se na okruh."

"Předpokládali byste, že všichni vyjedeme na trať, zajedeme jedno kolo jako pojistku a pak si počkáme na lepší podmínky. A jsem si jistý, že to se také příště stane. Zajet jedno kolo jako pojistku je rozumné."

Podle Brawna musí do rozhodování více vstupovat lidský faktor. Týmy by se neměly spoléhat jen na radar. "Když se budeme řídit podle technologií, máme na co svalit vinu," řekl. "Když se budeme řídit vlastní intuicí, pak vina bude na nás, takže máme trochu tendenci se chytat stébla. Pokud se trefíte ve více než polovině případů, tak jste úspěšní."

Šéf McLarenu Martin Whitmarsh však namítá, že radar byl do kvalifikace velmi spolehlivý. A předpovědi na základě úsudku dělat možné není. "Lidé se ptají, proč jste nenatáhli ruku ven do deště? Pršelo, ale ruka venku vám neřekne, jestli déšť bude za pět minut silnější nebo slabší. Jediný nástroj, který na to máme, je radar."

"Obvykle je těžké podmínky v dešti vyhodnotit. Ale do té doby déšť přicházel a odcházel přesně podle předpovědí. V tomto případě jen zůstal konec bouřky viset nad okruhem déle, než jsme očekávali."

Pro všechny čtyři vozy stájí McLaren a Ferrari znamenala první část kvalifikace v Malajsii konečnou, i když v případě Jensona Buttona ne kvůli pomalému času, jeho vůz totiž skončil uvězněný v únikové zóně.

Další článek: Alonso: Ztrácet v tuto chvíli jen dva body na první místo je splněným snem

11. května | Podle posledních spekulací bude GP Turecka zrušena bez náhrady. Počet závodů by klesl z 23 na 22.
11. května | Júki Cunoda dnes slaví 21. narozeniny.
11. května | Za účasti tří týmů pokračují testy 18palcových pneumatik. Tentokrát v Barceloně. Red Bull nasadí Albona, Alfa Romeo Kubicu a Alpine by mělo nasadit Kvjata (od letošního roku rezervní jezdec týmu).
10. května | Red Bull ve Španělsku zůstal. Zítra a ve středu bude testovat 18palcové pneumatiky pro rok 2022. Po oba dny bude jezdit Alex Albon.