Nelíbí se vám letošní motory? Původně to mělo být ještě horší...

Nepřátele letošní novinky, šestiválcových motorů o objemu 1,6 litru, snad alespoň trochu uklidní následující neoblíbený argument: mělo to být totiž podstatně horší.
Nelíbí se vám letošní motory? Původně to mělo být ještě horší...

Zdá se to neuvěřitelné, ale cesta k letošním šestiválcům s turbem a systémy rekuperace energie (ERS) začala již před deseti lety. A mnohé se za tu dobu odehrálo.

Motivací bylo učinit technologie F1 a na běžných silnicích mezi sebou podstatně relevantnějšími. A také se přidat ke globální politice ochrany životního prostředí. Velké změny zejména v oblasti pohonných jednotek, a také v oblasti nákladů, měly nastat již v roce 2008. Revoluční projev měl tehdejší prezident FIA Max Mosley v květnu 2004 v Monaku. O rok později už konkrétně hovořil o pohonných agregátech postavené na filozofii omezeného průtoku paliva, systémech obnovy energie či hybridních technologiích.

Jenomže doba byla zlá a automobilky vedly s Maxem Mosleym a Berniem Ecclestonem tuhou válku. Ta vyústila v roce 2008 v reálnou hrozbu odchodu týmů z formule 1 a uspořádání vlastní závodní série. Tyto pokusy nakonec nevyšly rezignací Maxe Mosleyho.

Přechodovým můstkem k letošnímu řešení se staly atmosférické osmiválcové motory o objemu 2,4 litru, které nakonec vydržely až do loňska. Práce Mezinárodní automobilové federace ale velmi komplikovala nevyzpytatelnost automobilek. Navíc, každý chtěl velmi odlišné věci. Nejednalo se jen o pohonných jednotkách, ale také o relevantních úpravách v oblasti aerodynamiky. Tyto snahy nakonec vyšly naprázdno.

V květnu 2007 byly představeny práce na konceptu šestiválcových motorů o objemu 2,2 litru a výkonu 770 koní, využívajících biopaliva. Otáčky měly být omezeny na hodnotu 10 000 ot./min. a předjížděcí výkon (power boost) po dobu 13 sekund na kolo. Koncepce byla popsána na 27 stránkách toho, co vešlo v povědomí jako ‚white paper‘ – bílé stránky. Šlo o první dokument formálně schváleny Světovou radou motorsportu.

To se ale prakticky okamžitě změnilo a v červnu 2007 FIA zavelela k přechodu na čtyřválcové motory o objemu 1,3 – 1,5 litru. Ale nebylo to vůbec snadné. Na pracovních jednáních se čím dál více jen hovořilo bez posunu či výsledku. Hádaly se automobilky, které ve formuli 1 již byly, s těmi, které vstup zvažovaly. Světem F1 otřásl špionážní skandál Ferrari – McLaren a na politické půdě se nadále bojovalo o sílu vlivu mezi FIA, Ecclestonem a týmy. Založení Asociace týmů F1 (letos zaniklá FOTA) doprovodil skandál o narušení soukromých sexuálních radovánek Maxe Mosleyho. A čas běžel a bylo jasné, že se rok 2011 nedá stihnout. Navíc tu nastal jeden problém, za který lobovalo zejména Ferrari: to nechtělo čtyřválce, nýbrž šestiválce – vlajkovou loď všech luxusních automobilek.

A pak bác: lidé, agresivně zastupující zájmy automobilek, byly takříkajíc ze dne na den pryč. Honda, BMW, Toyota a ve velké míře také Renault přesně podle předpokladu Maxe Mosleyho formuli 1 opustily.

Jak pro Autosport vzpomíná jeden ze šéfů projektu FIA, Tony Purnell: „Jednali jsme s lidmi, kteří byli velmi hlasití, a hodně špatně se s nimi dalo vyjít. A najednou byli pryč.“

Max Mosley musel odejít a místo něj nastoupil Jean Todt. KERS debutoval v roce 2009. FIA souhlasila s dalším posunem představení nového čtyřválce na rok 2014 a Ferrari následně uspělo ve své snaze povýšit jej na současný šestiválec.

Mnohé z toho, co bylo v roce 2007 popsáno, do života nakonec nepřešlo. Nedostalo se na aerodynamiku a úspory ve spotřebě paliva jsou na úrovni 30, místo kýžených 50 %. Přesto jsou šéfové projektu reprezentující FIA, Peter Wright a Tony Purnell, spokojeni.

„Myslím, že pravidla jsou dobrá,“ řekl Autosportu Wright. „Ano, lidé do nich střílí, a je to samozřejmě škoda. Ale je nutné dát jim šanci, aby si to sedlo.

Pokud se F1 nebude měnit, už to nikdy nebude F1. A neměnit pohonné jednotky po tak dlouhé období je nesmysl.“

Co bylo původně navrženo v roce 2007 a mělo být letos platnými technickými pravidly:

  • Motor se čtyřmi válci a objemu 1,3 – 1,5 litru
  • Žádný limit na otáčky či power boost
  • Systému rekuperace energie umožňující až 300 kW extra výkonu
  • 200 kW obnovitelné kinetické energie na každé nápravě
  • 400 – 600 kJ obnovitelné energie
  • Standardizované podlahy a další aerodynamické komponenty
  • Úroveň přítlaku na hodnotě 50 % roku 2007
  • Nastavitelná křídla a systémy chlazení
  • Automatické nastavení úrovně tlaku při souběžné jízdě za jiným vozem
  • Časy na kolo a maximální rychlosti udržitelné na úrovni dosažené v roce 2009
  • Padesátiprocentní pokles spotřeby paliva
Další článek: Testy v Bahrajnu II. - sobota

14:49 | Red Bull ve Španělsku zůstal. Zítra a ve středu bude testovat 18palcové pneumatiky pro rok 2022. Po oba dny bude jezdit Alex Albon.
13:42 | Stále se řeší situace okolo Turecka, ve kterém se sice epidemická situace zlepšuje, ale platí přísné cestovní restrikce po návratu do Velké Británie. Ve hře je prohození závodu s Baku.
8. května | Podle Norrise mu Mazepin ovlivnil celou kvalifikaci. V Q1 musel nasadit druhou sadu pneumatik, v Q3 pak kvůli tomu jel první pokus na starých pneumatikách.
8. května | Poslední Nikita Mazepin dostal penalizaci 3 míst za zdržení Norrise v první části kvalifikace.