Nelíbí se vám letošní motory? Původně to mělo být ještě horší...

Nepřátele letošní novinky, šestiválcových motorů o objemu 1,6 litru, snad alespoň trochu uklidní následující neoblíbený argument: mělo to být totiž podstatně horší.
Nelíbí se vám letošní motory? Původně to mělo být ještě horší...

Zdá se to neuvěřitelné, ale cesta k letošním šestiválcům s turbem a systémy rekuperace energie (ERS) začala již před deseti lety. A mnohé se za tu dobu odehrálo.

Motivací bylo učinit technologie F1 a na běžných silnicích mezi sebou podstatně relevantnějšími. A také se přidat ke globální politice ochrany životního prostředí. Velké změny zejména v oblasti pohonných jednotek, a také v oblasti nákladů, měly nastat již v roce 2008. Revoluční projev měl tehdejší prezident FIA Max Mosley v květnu 2004 v Monaku. O rok později už konkrétně hovořil o pohonných agregátech postavené na filozofii omezeného průtoku paliva, systémech obnovy energie či hybridních technologiích.

Jenomže doba byla zlá a automobilky vedly s Maxem Mosleym a Berniem Ecclestonem tuhou válku. Ta vyústila v roce 2008 v reálnou hrozbu odchodu týmů z formule 1 a uspořádání vlastní závodní série. Tyto pokusy nakonec nevyšly rezignací Maxe Mosleyho.

Přechodovým můstkem k letošnímu řešení se staly atmosférické osmiválcové motory o objemu 2,4 litru, které nakonec vydržely až do loňska. Práce Mezinárodní automobilové federace ale velmi komplikovala nevyzpytatelnost automobilek. Navíc, každý chtěl velmi odlišné věci. Nejednalo se jen o pohonných jednotkách, ale také o relevantních úpravách v oblasti aerodynamiky. Tyto snahy nakonec vyšly naprázdno.

V květnu 2007 byly představeny práce na konceptu šestiválcových motorů o objemu 2,2 litru a výkonu 770 koní, využívajících biopaliva. Otáčky měly být omezeny na hodnotu 10 000 ot./min. a předjížděcí výkon (power boost) po dobu 13 sekund na kolo. Koncepce byla popsána na 27 stránkách toho, co vešlo v povědomí jako ‚white paper‘ – bílé stránky. Šlo o první dokument formálně schváleny Světovou radou motorsportu.

To se ale prakticky okamžitě změnilo a v červnu 2007 FIA zavelela k přechodu na čtyřválcové motory o objemu 1,3 – 1,5 litru. Ale nebylo to vůbec snadné. Na pracovních jednáních se čím dál více jen hovořilo bez posunu či výsledku. Hádaly se automobilky, které ve formuli 1 již byly, s těmi, které vstup zvažovaly. Světem F1 otřásl špionážní skandál Ferrari – McLaren a na politické půdě se nadále bojovalo o sílu vlivu mezi FIA, Ecclestonem a týmy. Založení Asociace týmů F1 (letos zaniklá FOTA) doprovodil skandál o narušení soukromých sexuálních radovánek Maxe Mosleyho. A čas běžel a bylo jasné, že se rok 2011 nedá stihnout. Navíc tu nastal jeden problém, za který lobovalo zejména Ferrari: to nechtělo čtyřválce, nýbrž šestiválce – vlajkovou loď všech luxusních automobilek.

A pak bác: lidé, agresivně zastupující zájmy automobilek, byly takříkajíc ze dne na den pryč. Honda, BMW, Toyota a ve velké míře také Renault přesně podle předpokladu Maxe Mosleyho formuli 1 opustily.

Jak pro Autosport vzpomíná jeden ze šéfů projektu FIA, Tony Purnell: „Jednali jsme s lidmi, kteří byli velmi hlasití, a hodně špatně se s nimi dalo vyjít. A najednou byli pryč.“

Max Mosley musel odejít a místo něj nastoupil Jean Todt. KERS debutoval v roce 2009. FIA souhlasila s dalším posunem představení nového čtyřválce na rok 2014 a Ferrari následně uspělo ve své snaze povýšit jej na současný šestiválec.

Mnohé z toho, co bylo v roce 2007 popsáno, do života nakonec nepřešlo. Nedostalo se na aerodynamiku a úspory ve spotřebě paliva jsou na úrovni 30, místo kýžených 50 %. Přesto jsou šéfové projektu reprezentující FIA, Peter Wright a Tony Purnell, spokojeni.

„Myslím, že pravidla jsou dobrá,“ řekl Autosportu Wright. „Ano, lidé do nich střílí, a je to samozřejmě škoda. Ale je nutné dát jim šanci, aby si to sedlo.

Pokud se F1 nebude měnit, už to nikdy nebude F1. A neměnit pohonné jednotky po tak dlouhé období je nesmysl.“

Co bylo původně navrženo v roce 2007 a mělo být letos platnými technickými pravidly:

  • Motor se čtyřmi válci a objemu 1,3 – 1,5 litru
  • Žádný limit na otáčky či power boost
  • Systému rekuperace energie umožňující až 300 kW extra výkonu
  • 200 kW obnovitelné kinetické energie na každé nápravě
  • 400 – 600 kJ obnovitelné energie
  • Standardizované podlahy a další aerodynamické komponenty
  • Úroveň přítlaku na hodnotě 50 % roku 2007
  • Nastavitelná křídla a systémy chlazení
  • Automatické nastavení úrovně tlaku při souběžné jízdě za jiným vozem
  • Časy na kolo a maximální rychlosti udržitelné na úrovni dosažené v roce 2009
  • Padesátiprocentní pokles spotřeby paliva
Další článek: Testy v Bahrajnu II. - sobota

15:08 | Haas potvrdil, že Mazepin bude jezdit s číslem 9. Původně chtěl jezdit s číslem 99, ale to má Giovinazzi. Číslo 9 měl Ericsson, ale vzhledem k tomu, že je (bude) dva roky mimo F1, tak se číslo uvolní...
15:04 | Podle španělských médií dostal Alonso zelenou pro účast v testu mladíků po Abú Dhabí. Do testů by prý měly být nakonec nasazeny dvě auta od každého týmu, takže uvidíme i Buemiho, Kubicu, Ferrari zřejmě nasadí Sainze. Zatím to nebylo potvrzeno.
13:33 | Mick Schumacher se s Haasem zúčastní prvního tréninku na GP Abú Dhabí a také testů po závodě.
9:40 | Jezdecké sestavy pro GP Sachíru: Haas: Pietro Fittipaldi, Kevin Magnussen Mercedes: George Russell, Valtteri Bottas Williams: Jack Aitken, Nicholas Latifi

GP Sachíru

Pátek 4. prosince 2020
1. trénink 14.30–16.00
2. trénink 18.30–20.00
Sobota 5. prosince 2020
3. trénink 15.00–16.00
Kvalifikace 18.00–19.00
Neděle 6. prosince 2020
Závod 18.10