Některé týmy možná kvůli získání času ve větrném tunelu vypustí příští sezonu, tuší Vasseur | Foto: Getty Images / Chris Graythen

Foto: Getty Images / Chris Graythen

Některé týmy možná kvůli získání času ve větrném tunelu vypustí příští sezonu, tuší Vasseur

Šéf Ferrari Frédéric Vasseur si myslí, že před změnami pravidel v roce 2026 bude klíčové mít co nejvíce času na vývoj.

Formuli 1 příští rok čeká poslední sezona, v rámci které se pojede podle současných technických pravidel. 

Jde tedy předpokládat, že se týmy na sezonu 2026, která přinese významné technické změny, budou připravovat velmi brzy, a to i na úrok ročníku 2025.

Do hry navíc zasahuje i pravidlo, na základě kterého je přidělován čas pro vývoj vozu v aerodynamickém tunelu, a stejně tak je upraveno i využívání počítačových simulací CFD. Praxe v tomto ohledu funguje tak, že čím níže je tým v Poháru konstruktérů, tím více času dostává (nebere se však jen konečné pořadí, ale alokace času se přepočítává i v půlce sezony).

Boss Ferrari Frédéric Vasseur se v tomto kontextu nechal slyšet, že doba, kterou budou mít týmy na vývoj, bude mít mnohem větší vliv než nyní a že by kvůli tomu mohly některé týmy sezonu 2025 vypustit.

„V probíhajícím období není rozhodující, jestli má někdo výhodu a dostane více cyklů (v aerodynamickém tunelu, pozn. red.). Je to proto, že dnes se v každém cyklu udělá jen malý pokrok,“ uvedl Vasseur, kterého cituje Autosport.

„Změnu by ale mohl přinést ročník 2026, protože by se mohlo stát, že se týmy, které třeba příští rok nebudou bojovat o titul, rozhodnou následovně: 'Dobře, v sezoně 2025 je nám jedno, jestli skončíme na xtém místě. Budeme se prostě soustředit na rok 2026,'“ sdílel svůj pohled Francouz s tím, že stáje, které budou v sezoně 2025 bojovat o titul, takto samozřejmě uvažovat nebudou.

Jak funguje přidělování času na vývoj?

Tým, který se v Poháru konstruktérů nachází na první pozici, má pro následující půlroční období (to začíná vždy na základě stavu ke konci června a na konci roku) k dispozici 70 procent času na vývoj v aerodynamickém tunelu a na práci s CFD oproti základní alokaci. 

S každou pozicí dolů pak přidělovaný čas na vývoj roste o 5 procent, takže 10. tým v Poháru konstruktérů má k dispozici 115 procent času oproti základní referenci (ta má například v případě větrného tunelu hodnotu 320 cyklů). 

Doporučujeme

Články odjinud