Nejvíce penalizací dostali v roce 2017 jezdci McLarenu

Nejvíce penalizací dostali v roce 2017 jezdci McLarenu

Penalizace za překročení limitního počtu komponent pohonné jednotky jsou trnem v oku fanoušků i některých šéfů týmů. Kolik se jich letos rozdalo?

Letos mohli jezdci vyžít čtyři komponenty na sezónu. Příští rok to budou tři. Navíc u MGU-K, řídicí elektroniky a baterie klesne povolený počet kusů jen na dva a zapomenout nesmíme ani na to, že se počet závodů zvýši o jeden.

V letošní sezóně se penalizace za překročení počtu komponent pohonné jednotky udělily ve 13 z 20 závodů. Poprvé se tak stalo už ve čtvrtém závodě sezóny – v Rusku. Stoffel Vandoorne tam nasadil páté turbo a pátý MGU-H. 

Byli to nakonec právě jezdci McLarenu, kdo dostal nejvíce penalizací: Stoffel Vandoorne 195 míst, Fernando Alonso 160. Zajímavě se do statistik zapsal také Brendon Hartley. Dostal sice „jen“ 65 míst, ale ve všech svých čtyřech závodech.

Penalizace podle výrobců pohonných jednotek

  • Honda: 370 míst (52,1 %)
  • Renault: 320 míst ( 45 %)
  • Ferrari: 20 míst (2,8 %)

Ferrari překročilo limitní počet komponent jen jednou – v případě Sebastiana Vettela v Malajsii. Mercedes sice také jednou, ale Hamilton nakonec v Brazílii startoval z boxů.

Nejvíce penalizací se rozdalo v GP Itálie. Celkem byl tento typ penalizací udělen 43krát a celkový počet míst byl 710. 

Celkem 21krát měnili jezdci převodovku, za což je odsun o pět míst v případě, že jezdec nasadil novou převodovku dříve než po šesti závodech a v minulém závodě dokončil. Vysoký počet těchto penalizací ale úzce souvisí s penalizacemi za překročení počtu komponent pohonné jednotky. Když už jezdec dostal obří penalizaci, vyměnil obvykle i převodovku.

Nejvyšší sportovní tresty pro jezdce Ferrari 

Kromě mechanických penalizací ale samozřejmě byly i ty sportovní. Celkem bylo uděleno 18 penalizací za porušení sportovních pravidel, což je méně, než bývalo v uplynulých letech. Stewardi jsou v tomto ohledu přece jen méně přísní. 

Penalizace byly od 5 sekund po 10 sekund stop and go. Jeden z nejpřísnějších trestů byl udělen dvakrát a v obou případech jezdcům Ferrari. Sebastian Vettel dostal přísný trest v Baku za najetí do vozu Lewise Hamiltona před restartem závodu. 

Kimi Räikkönen dostal penalizaci 10 sekund stop and go v Belgii, protože nezpomalil pod žlutými vlajkami v době, kdy na trati odstoupil Max Verstappen.

Penalizaci 10 sekund stop and go měl dostal také Daniil Kvjat, i když za hodně banální prohřešek. V Kanadě odstartoval do zaváděcího kola později než soupeři. Jezdec se v takovém případě může za jistých okolností vrátit na svou startovní pozici, ale tyto okolnosti (dojetí zbytku pole před tzv. safety car linií) dodrženy nebyly. Stewardi Kvjatovi chybně udělili průjezd boxy a až dodatečně mu doměřili 10 sekund.

Modré vlajky jsou častým tématem diskusí v týmovém rádiu, ale penalizace za jejich ignorování padly jen dvě – v Rakousku v případě Stoffela Vandoorna (průjezd boxy a trestné body) a v Japonsku v případě Fernanda Alonsa (napomenutí a trestné body). 

Pokuty za 20 000 euro

Stewardi kromě časových trestů nebo napomenutí udělují také klasické peněžní pokuty – za překročení rychlosti v boxech během tréninků a kvalifikace. Letos rozdali pokuty za 20 200 euro. V roce 2016 to bylo jen 11 600 euro.

Trestné body

Nejvíce trestných bodů má na svém kontě aktuálně Daniil Kvjat (10), ale to je asi poslední věc, která ho nyní trápí.

Z aktivních jezdců jsou na tom nejhůře Kevin Magnussen (8) a Jolyon Palmer (6). Jezdec Haasu si bude muset dávat pozor. Trestné body mají platnost jeden rok a první bod se mu odečte až 30. dubna. Další pak v létě. Při dosažení 12 bodů čeká jezdce zákaz startu v jednom závodě.

Foto: Getty Images / Clive Rose

Doporučujeme

Články odjinud