Nejvíce penalizací dostali v roce 2017 jezdci McLarenu

Penalizace za překročení limitního počtu komponent pohonné jednotky jsou trnem v oku fanoušků i některých šéfů týmů. Kolik se jich letos rozdalo?
Nejvíce penalizací dostali v roce 2017 jezdci McLarenu

Letos mohli jezdci vyžít čtyři komponenty na sezónu. Příští rok to budou tři. Navíc u MGU-K, řídicí elektroniky a baterie klesne povolený počet kusů jen na dva a zapomenout nesmíme ani na to, že se počet závodů zvýši o jeden.

FIA změnila pravidla: penalizace budou zase o něco složitější

FIA změnila pravidla: penalizace budou zase o něco složitější

V letošní sezóně se penalizace za překročení počtu komponent pohonné jednotky udělily ve 13 z 20 závodů. Poprvé se tak stalo už ve čtvrtém závodě sezóny – v Rusku. Stoffel Vandoorne tam nasadil páté turbo a pátý MGU-H. 

Byli to nakonec právě jezdci McLarenu, kdo dostal nejvíce penalizací: Stoffel Vandoorne 195 míst, Fernando Alonso 160. Zajímavě se do statistik zapsal také Brendon Hartley. Dostal sice „jen“ 65 míst, ale ve všech svých čtyřech závodech.

Penalizace podle výrobců pohonných jednotek

  • Honda: 370 míst (52,1 %)
  • Renault: 320 míst ( 45 %)
  • Ferrari: 20 míst (2,8 %)

Ferrari překročilo limitní počet komponent jen jednou – v případě Sebastiana Vettela v Malajsii. Mercedes sice také jednou, ale Hamilton nakonec v Brazílii startoval z boxů.

Nejvíce penalizací se rozdalo v GP Itálie. Celkem byl tento typ penalizací udělen 43krát a celkový počet míst byl 710. 

Celkem 21krát měnili jezdci převodovku, za což je odsun o pět míst v případě, že jezdec nasadil novou převodovku dříve než po šesti závodech a v minulém závodě dokončil. Vysoký počet těchto penalizací ale úzce souvisí s penalizacemi za překročení počtu komponent pohonné jednotky. Když už jezdec dostal obří penalizaci, vyměnil obvykle i převodovku.

Vývoj vozu McLarenu jde znovu podle časového harmonogramu

Vývoj vozu McLarenu jde znovu podle časového harmonogramu

Nejvyšší sportovní tresty pro jezdce Ferrari 

Kromě mechanických penalizací ale samozřejmě byly i ty sportovní. Celkem bylo uděleno 18 penalizací za porušení sportovních pravidel, což je méně, než bývalo v uplynulých letech. Stewardi jsou v tomto ohledu přece jen méně přísní. 

Penalizace byly od 5 sekund po 10 sekund stop and go. Jeden z nejpřísnějších trestů byl udělen dvakrát a v obou případech jezdcům Ferrari. Sebastian Vettel dostal přísný trest v Baku za najetí do vozu Lewise Hamiltona před restartem závodu. 

Hamiltonovi se nelíbilo, že se k němu Vettel v Baku choval neuctivě

Hamiltonovi se nelíbilo, že se k němu Vettel v Baku choval neuctivě

Kimi Räikkönen dostal penalizaci 10 sekund stop and go v Belgii, protože nezpomalil pod žlutými vlajkami v době, kdy na trati odstoupil Max Verstappen.

Penalizaci 10 sekund stop and go měl dostal také Daniil Kvjat, i když za hodně banální prohřešek. V Kanadě odstartoval do zaváděcího kola později než soupeři. Jezdec se v takovém případě může za jistých okolností vrátit na svou startovní pozici, ale tyto okolnosti (dojetí zbytku pole před tzv. safety car linií) dodrženy nebyly. Stewardi Kvjatovi chybně udělili průjezd boxy a až dodatečně mu doměřili 10 sekund.

100 nejlepších fotografií sezóny 2017: nehody, vítězství i momentky

100 nejlepších fotografií sezóny 2017: nehody, vítězství i momentky

Modré vlajky jsou častým tématem diskusí v týmovém rádiu, ale penalizace za jejich ignorování padly jen dvě – v Rakousku v případě Stoffela Vandoorna (průjezd boxy a trestné body) a v Japonsku v případě Fernanda Alonsa (napomenutí a trestné body). 

Pokuty za 20 000 euro

Stewardi kromě časových trestů nebo napomenutí udělují také klasické peněžní pokuty – za překročení rychlosti v boxech během tréninků a kvalifikace. Letos rozdali pokuty za 20 200 euro. V roce 2016 to bylo jen 11 600 euro.

Trestné body

Nejvíce trestných bodů má na svém kontě aktuálně Daniil Kvjat (10), ale to je asi poslední věc, která ho nyní trápí.

Z aktivních jezdců jsou na tom nejhůře Kevin Magnussen (8) a Jolyon Palmer (6). Jezdec Haasu si bude muset dávat pozor. Trestné body mají platnost jeden rok a první bod se mu odečte až 30. dubna. Další pak v létě. Při dosažení 12 bodů čeká jezdce zákaz startu v jednom závodě.

Magnussen přestal sledovat sociální sítě

Magnussen přestal sledovat sociální sítě

Foto: Getty Images / Clive Rose

Diskuze (31) Další článek: Tady by se Icemanovi líbilo. Podívejte se na slavný okruh v zimních měsích
13:41 | Ferrari si nakonec nechá nové zadní zavěšení. Ve čtvrtek po problémech v Barceloně zkoušelo zpět staré zavěšení. To… odkaz
25. května | Antonio Fuoco ze stáje Charouz Racing System skončil v závodě F2 na 8. místě, což znamená pole position pro zítřejš… odkaz
25. května | Dnes v Monaku závodí závodí junioři a Porsche. Z jednoho Porsche uniklo na vjezdu do boxů opravdu hodně velké množství oleje.
24. května | Pneumatiková mezera bude i na Hungaroringu. Pirelli tam nominuje střední, měkkou a ultraměkkou.
24. května | Podle jezdců Mercedesu vydrží hypedměkké pneumatiky v závodě maximálně 7 kol.

GP Monaka 2018

Čtvrtek 24. května 2018
1. trénink Ricciardo (1:12.126)
2. trénink Ricciardo (1:11.841)
Sobota 26. května 2018
3. trénink Ricciardo (1:11.786)
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 27. května 2018
Závod 15.10