Největší změny v oblasti techniky letos způsobil zákaz tankování v závodech

Změny v technických regulích nejsou letos tak významné jako před sezónou 2009, přesto se některé z nich viditelně projeví na vzhledu vozů. Pojďme si představit ty nejdůležitější z nich.

Palivové nádrže
Zřejmě největší vrásky na čele mají inženýři ze zákazu tankování v závodech, který vstoupil v platnost pro sezónu 2010. Primárně se jedná o změnu ve Sportovních pravidlech, ale velké dopady směřují do oblasti techniky.

Jelikož musí monoposty zvládnout celou závodní vzdálenost bez dotankování paliva, museli inženýři zakomponovat do svých návrhů mnohem větší palivové nádrže. Ty budou delší a širší, jejich kapacita vzroste zhruba dvojnásobně, z dřívějších asi 120 litrů na nejméně 235 litrů. Vozy tak celkově budou mohutnější.

Podle odhadů by větší nádrže mohly mít dopady i na rozvor kol, ve srovnání s monoposty 2009 by mohl nárůst činit až 15 cm. Inženýři však můžou delší nádrže částečně kompenzovat posunutím jezdce vpřed či kratší převodovkou.

Kryty kol
Pravidla 2010 zakazují používání krytů kol, přičemž tato změna je také důsledkem zákazu tankování. S kryty kol bývaly v minulosti občas problémy při přezouvání a jelikož se zastávky v boxech díky zákazu tankování zkrátí na zhruba 4 sekundy, FIA rozhodla, že z bezpečnostních důvodů kryty zakáže.

Minimální hmotnost vozů

Po delší době dochází také ke změně minimální hmotnosti vozů. FIA ji zvýšila z 605 na 620 kg. Hlavním důvodem byla snaha usnadnit práci týmům, které využívají KERS. Systém totiž navyšuje základní hmotnost vozu, a jezdcům tak zbývalo méně závaží na dosažení optimálního rozložení hmotnosti. Jenomže mezitím se týmy dohodly, že v roce 2010 KERS používat nebudou.

Užší přední pneumatiky
Před rokem se do formule 1 vrátily pneumatiky s hladkým běhounem, tzv. slicky. Do té doby používaly vozy drážkované pneumatiky. Počet drážek a jejich velikost byly stejné na předních i zadních pneumatikách, takže jejich odstraněním došlo k relativně většímu nárůstu přilnavosti těch předních (jsou užší než zadní).

Aby se poměr přilnavosti pneumatik mezi přední a zadní nápravou vrátil zhruba na stejnou úroveň jako v roce 2008, jsou přední pneumatiky v sezóně 2010 užší než v minulých letech (viz. obrázek nahoře).

Užší přední pneumatiky také znamenají zvětšení prostoru mezi nimi a kokpitem, což může vést k řadě zajímavých aerodynamických řešení v této oblasti.

Doporučujeme

Články odjinud