Největší rozdíl mezi LMP 1 a F1? Pneumatiky, tvrdí Hartley

Brendon Hartley ke konci roku 2017 završil svoji veleúspěšnou sezónu (vítězství v Le Mans a mistr světa WEC) přestupem ke stáji Toro Rosso ve formuli 1. Osmadvacetiletý Novozélanďan předtím od roku 2014 působil u týmu Porsche ve třídě LMP 1 světového šampionátu FIA WEC, a tak má nyní možnost porovnávat pravděpodobně v současnosti dvě nejprestižnější kategorie okruhového motorsportu.
Největší rozdíl mezi LMP 1 a F1? Pneumatiky, tvrdí Hartley

Podle novozélandského dvojnásobného mistra světa FIA WEC a vítěze nejslavnější čtyřiadvacetihodinovky paradoxně není největší rozdíl v samotném voze. Největší změnou, na kterou si musel Hartley podle vlastních slov zvykat, byl odlišný dodavatel pneumatik. Prototyp LMP 1 Porsche 919 Hybrid „obouval“ směsi od firmy Michelin, zatímco týmy F1 na svých monopostech využívají pneumatiky Pirelli

„Největším rozdílem je stále pneumatika. Vyžaduje to ode mě absolutně jiné chování, abych z ní dostal maximum. Pirelli jsou citlivější a díky tomu je mnohem složitější dostat je do správného provozního okna, do správné teploty. Neříkám, že jsou špatné, jen je velmi obtížné trefit ten správný moment,“ řekl Hartley pro RaceFans.net.

Přechod z LMP 1 do F1 pochopitelně pro jezdce znamená i změnu motoru „pod kapotou“. Současné monoposty „královny motorsportu“ využívají hybridní pohonné jednotky V6 s turbem, které podle Brendona Hartleyho vyžadují mnohem méně „péče“ a jezdcových zásahů než turbomotor 2.0 V4 Hybrid s lithium-iontovými bateriemi podporujícími výkon, který má ve svých útrobách prototyp Porsche 919 Hybrid.

Hartley bude brzy blízko Gaslymu, věří Tost

Hartley bude brzy blízko Gaslymu, věří Tost

„Motor moderní formule 1 je úžasný. V celé pohonné jednotce fungují velmi komplikované věci a z pohledu jezdce je to velmi dobře ovladatelné. Na druhou stranu, kromě několika věcí během závodu nebo při trénincích, tady pro jezdce zase tolik možností nezbývá. Naopak v LMP 1 musí pilot během každého kola řešit spoustu věcí týkajících se hospodaření s energií a jejího využití,“ popisuje rodák z Palmerston North.

Jednou z největších domén prototypů LMP 1 v hybridní éře byla vždy velmi rychlá akcelerace ze zatáček díky přidanému výkonu z baterií. Vůz Formule 1 však na rozdíl od LMP 1 dokáže akcelerovat déle. Na maximální rychlosti LMP 1 na F1 ztrácí především díky omezené maximální míře využití paliva během jednoho kola.

Hülkenberg věří, že si F1 letos vezme rekord ve Spa zpět

Hülkenberg věří, že si F1 letos vezme rekord ve Spa zpět

„Ve vyšších rychlostech už jsme nezrychlovali tak intenzivně. Ve formuli 1 je maximální rychlost mnohem vyšší, protože můžeme během jednoho kola využít mnohem více paliva. Čistá akcelerace na výjezdech ze zatáček je srovnatelná. Pohon všech kol a kontrola trakce v LMP 1 znamenala fantastický výjezd z pomalé zatáčky, na druhou stranu F1 je zase schopná déle zrychlovat. Monopost formule 1 má navíc ve vyšších rychlostech i vyšší přítlak, a proto je pak lepší na brzdách.“

Foto: Getty Images / Peter Fox

Diskuze (3) Další článek: Bratches chce další závod v Číně
14:15 | Antonio Giovinazzi nahradí v prvním tréninku Ericssona.
13:10 | Mallya chce, aby u týmu zůstali Ocon a Pérez.
8:17 | odkaz
8:14 | Před třemi lety zemřel Jules Bianchi.

GP Německa 2018

Pátek 20. července 2018
1. trénink 11.00–12.30
2. trénink 15.00–16.30
Sobota 21. července 2018
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 22. července 2018
Závod 15.10