Největší bitvu nabídne třída LMGTE - PRO, shodují se před Le Mans komentátoři Eurosportu

Největší bitvu nabídne třída LMGTE - PRO, shodují se před Le Mans komentátoři Eurosportu

Čtyřiadvacetihodinovka v Le Mans odstartuje již zítra a při této příležitosti web F1sport vyzpovídal dva zkušené komentátory tohoto závodu na Eurosportu Martina Straku a Zdeňka Míku, které během živého přenosu doplní ještě Jiří Šlégl. Na tom, že největší souboje nabídne šestice továren ve třídě LMGTE - PRO, se oba dva jednomyslně shodnou.

Pánové, po roce se opět pozornost světa motorsportu obrací do Le Mans, pokolikáté již tento závod strávíte za mikrofonem a bude pro vás letošní ročník něčím výjimečný?

Zdeněk: Letos to bude už pojedenácté. Uf, vždycky si přijdu tak starý a musím se podívat do občanky a uvědomit si, že jsem měl spíš štěstí, že jsem se ke komentování „závodu závodů“ dostal tak brzy. Výjimečnosti každého ročníku se jen tak snadno nedají dopředu odhadnout – kolikrát se až v polovině závodu ukáže, jaký to bude ročník. Papírově se to zatím tváří jako na dlouhou dobu poslední „mega souboj“ v továrních „gétéčkách“.

Martin: Čeká mě třináctá komentovací radost jménem 24h Le Mans. V ničem si nedělám čárky, ale tohle jednomu naskakuje automaticky. Nejvíce mě poutá kategorie LM GTE PRO, bude to bezesporu podobně velká řež jako loni a jsem zvědavý na hon soukromníků na toyoty v LMP1. Ale je to Le Mans, největší závod na světě, takže všechny třídy budou při rekordním počtu startujících zajímavé. Také mě těší už druhá účast ARC Bratislava, stáj, s níž jsem už roky hodně nablízko. Jsou to osobní vztahy od šéfa Mira Konopky po kuchaře Františka Kuču.

Čeká nás předposlední Le Mans, kde budou o triumf bojovat prototypy LMP 1 před rozsáhlou změnou pravidel. Bude vám tato éra (2004 až 2020) chybět?

Zdeněk: Tenhle sentiment nemám rád, protože až zpětně, v kombinaci s výkony závodníků a napínavostí jednotlivých závodů či ročníků, se dá mluvit o tom, která éra je lepší. Možná, že se všichni teď těší ve vidině toho, že za pár let bude o absolutní vítězství bojovat hned několik týmů, ale třeba se pak bude vzpomínat „aspoň“ na souboj dvou továren, jak se to tak trochu děje teď. Vozy se vyvíjí a buďme za to rádi. Kolik inovací vzešlo nejen z Le Mans. I taková „céčka“ (historické prototypy skupiny C; pozn. red.) patří do muzeí a i díky tomu je jejich každé vystoupení na trati velkým svátkem.

Martin: Nemám rád fňukání, v čemkoli, tudíž za LMP1 tesknit nebudu. Budu ji mít totiž v sobě napořád, jako jiná, podobně výjimečná období Le Mans. Zároveň věřím, že nová hlavní kategorie bude plná, silná a pestrá. Uvidíme po páteční tiskovce v Le Mans.

Když se řekne „LMP 1“, jaký sportovní prototyp se vám vybaví jako první?

Zdeněk: Peugeot 908 HDi v barvách Orecy. Krásné rysy, krásné barvy.

Martin: Lola Aston Martin LMP1 z roku 2009. S Tomášem Engem, Janem Charouzem a Stefanem Mückem za volantem tohoto dvanáctiválce byla Lola šampionem Le Mans Series a čtvrtá absolutně na La Sarthe, jako nejlepší benzinový vůz. Jsou to historické zářezy, které tady zůstanou díky Antonínovi Charouzovi, jenž tohle všechno vymyslel a hlavně dotáhl do konce. Obrovské úsilí a touha! Jako zaměstnanec Charouz Racing Systemu od března 2007 do jara 2009 jsem tomu všemu byl velmi blízko. Byly to vzrušující časy… Třeba nezapomenu na první, „garážové“ fotografie Loly Aston Martin LMP1 pro sezonu 2008, které mi od šéfa přilítly mejlem. Tenkrát to bylo přísně tajné.

Letošní Le Mans bude derniérou týmu DragonSpeed v královské třídě, který si pro tuto příležitost svůj prototyp „ozdobil“ ikonickými barvami značky Gulf. Probouzí to ve vás vzpomínky na jiné vozy, které v těchto barvách na trati La Sarthe bojovaly v letech minulých?

Zdeněk: Aut je hodně, ale jednou jsem viděl v barvách Gulf Mercedes Transporter. Baví mě sledovat tahle doprovodná auta, jak na svých nezávodních tvarech nesou barvy, které si spojujeme se závoděním. Dýchá i z toho atmosféra té doby a člověk se tak nějak vrátí zpátky na zem s časovým zasazením dané doby. Viz Avia 21 v barvách Škody Motorsport...

Martin: Porsche 917, film Le Mans, malý Martin s bratrem Vítem v první řadě Kina Luna v Ostravě. Všichni následovníci s „Gulf livery“ jsou fajn, ale jsou už jen těmi dalšími. Na letošek mám připravených několik větších témat a jedním z nich je Steve McQueen, nejen hrdina ale také hlavní tvůrce onoho epického filmu. Uvidíme, jak dramatický letošní závod bude, protože témat je nachystaných vždy plno a pro drama na trati se k nim jeden ne vždy dostane. Noc bývá klidnější, tak během ní se ke Stevovi a spol. snad dostanu.

Martine, jak vlastně vypadá tvoje příprava na Le Mans?

Martin: Je to Univerzita Le Mans, která nezná státnice ani tituly, protože nemá konce. Každoročně mě baví, jak stále objevujete, poznáváte, pořád se učíte novému. Přehled o aktuálním dění je samozřejmostí, ale u mě hraje roli propojování současnosti s historií. To miluju. Hodně tomu pomáhá, že jsem celý život pořád na závodech, žádný komentátor/úředník v kanclu. Taky rád investuju do zahraničních knih a kvalitních časopisů. Věnuju se autorům, kteří vědí. Kteří se se všemi Bellofy, Winkelhocky, Gartnery znali osobně a umí to pak dát na papír. Přeju si, aby příběhy nachystané na letošek diváky zaujaly. Přípravu na Le Mans a jiná velká komentování si také nedovedu představit bez mých dvou vášní – plavání a sauny. Oboje dělám celoročně a v oné intenzitě přípravy jsou vždy skvělým průplachem mysli i těla. I proto v době Le Mans v Praze bydlím v Hotelu AXA. Dům z první republiky s plaveckou pětadvacítkou a saunou. Víc netřeba.

Velkým tématem posledních měsíců je pochopitelně budoucnost třídy LMP 1, o kterou by se měla postarat nová technická pravidla pod pracovním označením „hypervozy“. Jak byste si vy představovali budoucnost královské kategorie FIA WEC a Le Mans?

Zdeněk: Že to bude mazec po všech stránkách. Ten masivní souboj aspoň dvou rovnocenných gigantů je kořením každého Le Mans, i když to v LMP2 a „gétéčkách“ může být sebezajímavější. Chci tedy co nejvíc silných týmů.

Martin: Doufám, že „hyperkáry“ budou novou vlnou Le Mans. Tedy staronovou, protože krom jiného evokují 90. roky minulého století, kdy uzavřená monstra GT byla hlavní kategorií a tahounem. Taky by se mi líbilo, kdyby opět bojovala uzavřená auta se spydery čili otevřenými prototypy. Ještě v roce 2009 tomu tak bylo… Více se dozvíme na tiskové konferenci organizátorů Le Mans a WEC před letošním závodem.

Spolu s plánováním nových pravidel přichází i vlna zájmu automobilek o budoucí vstup do nejvyšší kategorie sportovních prototypů. Přáli byste si vy osobně návrat některých značek do bojů o celkový triumf v Le Mans?

Zdeněk: Ferrari…

Martin: Škoda! Teď se asi všichni smějí, ale mladoboleslavská značka v Le Mans závodila a bylo by skvělé, kdyby se na La Sarthe vrátila. Škodovka je obrovsky úspěšná v rally a dobře vím, že se v závodním oddělení vedou stálé diskuze co a jak dál v motorsportu. Tohle je jen má myšlenka, která mě napadla jako první, nic víc v tom není. A reálně? Bohatě by stačilo, kdyby se do královské třídy překlopila kategorie GTE PRO!

Toyota dlouhodobě deklaruje, že ve WEC a v Le Mans plánuje ještě dlouhou budoucnost. Dalo by se říci, že se tím dostává do podobné situace jako v historii Porsche a v nedávné minulosti Audi, kdy tyto velké tovární týmy vládly okruhu La Sarthe a čekaly na přemožitele?

Zdeněk: Mimo sportovní stránku bych řekl, že je v situaci, kdy sbírá hodně dat a zkušeností pro civilní produkci. Jestli to bude o čekání na přemožitele, toť otázka. Počkejme si na rok 2021 nebo spíš 2022, kdy to bude zcela vážný souboj o vítězství. Zatím ani neznáme všechny aktéry. Nechci loňské vítězství shodit slovy, že Toyota porazila jen soukromníky, pokud obstojí i v budoucí konkurenci, nikdo se jí nebude moci posmívat.

Martin: Může to tak vypadat, jen nezapomínejme, že Toyota je v Le Mans už od 1985, čili o pořádný kus déle než bylo Audi. Ale to rozvíjíme spekulace. Počkejme si, co se ve Francii řekne nového oficálně.

Le Mans pochopitelně není jen třída LMP 1, velké souboje můžeme očekávat také v LMP 2, v LMGTE – AM a pochopitelně v kategorii LMGTE – PRO, která má stejně jako LMP 1 status mistrovství světa. Na co se před letošním ročníkem slavné čtyřiadvacetihodinovky těšíte nejvíce kromě boje o celkový triumf?

Zdeněk: Na GTE Pro, jak se rozloučí tovární týmy Fordu a BMW. Po sportovní stránce jednoznačně největší lákadlo.

Martin: Myslím, že na toto jsem odpověděl již na začátku…

Už jsme zmínili barvy Gulf u týmu DragonSpeed, speciální barevné variace si ale pro letošní Le Mans připravila celá řada týmů a já věřím, že některé z nich vás určitě zaujaly…

Zdeněk: Zaujal tým Rebellion Racing, jasně, první „art car“ v nejvyšší kategorii, ale líbí se mi pozorovat, jak se vypořádali se sponzory. Nikdo vám jen tak nedá peníze, abyste si pomalovali auto, jak chcete, a tak musím pochválit, jak se to povedlo v té neutrální barvě „nálepek“. Ten titulovaný art car Porsche Project 1 vypadá hezky, ale když z toho různobareveného podkladu vyčnívá modrý nápis Mentos, přijde mi, že to je art car „ocamcaď pocamcaď“.

Martin: Vlna „ArtCar“ mě vždy přitahuje. Pořád vidím Andyho Warhola s kýblem a špachtlí u BMW M1… Rebelové se mi na prvních fotkách moc nezdály, ale první středeční jízdy ukázaly jejich půvab. Mohly by hrát třeba v Pátém elementu Luca Bessona.

Letošního Le Mans se podruhé během posledních tří let zúčastní i slovenský tým ARC Bratislava ve třídě LMP 2. Martine, máš zprávy o tom, jaká panuje před největším závodem roku nálada v táboře Mira Konopky?

Martin: Jak jsem odpovídal výš, podobně jako s řadou dalších týmů rozkročených mezi Českem a Slovenskem mám i s ARC blízké vztahy. Jako fotograf a píšící jsem byl s Mirem a spol. na řadě závodů po celém světě a tím se dostávám k přesné odpovědi - nálada v ARC Bratislava je vždy výborná. A když se něco nezdaří, jsou trable, všichni rychle udělají vše pro obrat k pohodě. Diváci se mohou těšit na telefonické rozhovory s Mirem Konopkou i se zástupci Scuderia Praha, která na La Sarthe závodí ve Ferrari Challenge. Tak jo, krásných 24h Le Mans 2019!
 

Foto: archiv Zdeňka Míky

Doporučujeme

Články odjinud