Tým Mercedes GP přinesl zajímavé statistiky o letošních pit stopech. Patří mu v nich přední místa spolu s mistry světa.
V roce 2011 se díky Pirelli významně zvýšil počet zastávek v boxech. Dosavadní průměr činí 58 pit stopů za závod pro celé startovní pole, které čítá 24 vozů.
Kolik zastávek v boxech doposud proběhlo v sezóně 2011?
V dosavadních 17 závodech letošní sezóny došlo k 1013 průjezdům boxovou uličkou. Z nich bylo 25 penalizací - 21 průjezdů a 4 tresty stop and go. Celkový počet zastávek v boxech v letošní sezóně je tedy 988.
Ve kterých závodech došlo k nejvíce a ve kterých k nejméně pit stopům?
Závody s největším počtem zastávek byly Maďarsko (85), Turecko (80) a Španělsko (77). Nejméně zastávek bylo v Itálii (35), Monaku (41) a Austrálii (44).
Jak byly udělovány tresty průjezdu boxy a stop and go?
V letošní sezóně si jezdci odpykali celkem 25 penalizací - 21 průjezdů boxy a 4 stop and go. Stewardi udělili celkem 49 penalizací, včetně osmi napomenutí a dvou vyloučení. Nejčastějším přestupkem bylo způsobení kolize, za což bylo během závodů uděleno celkem 12 trestů.
Jak se měří délka zastávky v boxech?
Při posuzování rychlosti zastávky v boxech je možné hodnotit dva faktory: čas, za který dojde k výměně všech čtyř kol od chvíle, kdy vůz zastavil, a pak také celkový čas strávený v boxové uličce, tzn. čas měřený mezi najetím a vyjetím z úseku, kde je v uličce omezená rychlost.
Týmy měří samotnou výměnu kol vlastními metodami a zastávka v závodě trvající méně než tři sekundy je považována za velmi dobrou. Celkový čas strávený v boxové uličce je měřen centrálně, proto je pro srovnání nejspolehlivější.
Kdo měl v roce 2011 nejrychlejší jednotlivé zastávky v boxech?
Ze 17 závodů měl Red Bull nejrychlejší pit stop v osmi případech, Mercedes v sedmi (mimo jiné ve třech z posledních čtyř GP) a McLaren a Ferrari každý v jednom.
Ovšem pro komplexnější představu o rychlosti zastávek v boxech je reprezentativnější průměrná délka pit stopů. Ta je počítána metodou, která vynechává zastávky, během kterých docházelo k opravám vozu, což vyžaduje odlišnou proceduru a nejde jen o čistou výměnu pneumatik. Také se nepočítají zastávky uskutečněné pod safety carem, protože výkonnost v tomto případě velmi ovlivňuje provoz v boxové uličce.
Kdo měl v průměru nejrychlejší zastávky v letošní sezóně?
Red Bull měl nejlepší průměrný čas víkendu devětkrát (Malajsie, Turecko, Španělsko, Kanada, Evropa, Maďarsko, Belgie, Itálie a Indie). Mercedes pětkrát (Čína, Německo, Singapur, Japonsko a Korea), McLaren dvakrát (Austrálie a Británie) a Force India jednou (Monako). Ze 17 závodů byl v devíti případech nejlepší průměrný čas a nejrychlejší jednotlivý pit stop zaznamenány stejným týmem.
Tabulka týmů podle průměrného času zastávky v boxech (po 17 závodech)
1= Red Bull Racing
1= Mercedes GP
3 McLaren + 0.3s
4 Force India + 0.4s
5 Ferrari + 0.5s
6 Renault + 0.9s
7 Williams + 1.1s
8= Lotus + 1.3s
8= Sauber + 1.3s
8= Toro Rosso + 1.3s
11 Virgin + 1.6s
12 HRT + 3.2s