V letošní sezóně zmizelo ze závodů tankování, takže o rychlosti zastávek v boxech rozhoduje práce mechaniků při výměně kol. Pojďme se podívat, jak se týmům v této disciplíně daří.
Hned na úvod je třeba přiznat, že zcela objektivní srovnání zastávek v boxech není možné, a to hned z několika důvodů. Prvním je skutečnost, že trvání samotné zastávky v boxech není v současnosti exaktně měřeno, takže přesné časové údaje jsou k dispozici pouze o době, kterou jezdci stráví v boxové uličce. Pro zjednodušení ovšem budeme vycházet z toho, že všichni jezdci projedou pit lane víceméně za stejný čas, takže konečný rozdíl je způsoben především trváním samotné zastávky.
Jednoznačné soudy o rychlosti mechaniků nelze činit také proto, že ne vždy je pro celkový čas rozhodující rychlost jejich práce (například když pod safety carem zajedou oba jezdci do boxů najednou), ne vždy se jedná o běžnou výměnu všech kol (vůz může být poškozený, což si vyžádá kontrolu, případně výměnu dílu), může dojít k selhání technického vybavení, či například jezdec nemusí zajet přesně na svoji pozici. Faktorů, které mají vliv na dobu, kterou jezdec stráví v boxové uličce, je tedy mnoho.
Tato omezení je třeba brát v úvahu při hodnocení následujících přehledů. Abychom si udělali základní představu o výkonnosti jednotlivých týmů v boxech, spočítali jsme, kolik v průměru trvá nejrychlejší závodní zastávka každému jezdci a stáji. Letos dominuje strategie jedné zastávky v boxech, takže většinou nebylo z čeho vybírat a do průměrné hodnoty se jezdci započítala jediná zastávka, kterou v závodě absolvoval. V případě, že byl v boxech víckrát, počítal se do průměru jen čas nejrychlejší zastávky. Časy nad jednu minutu započítány nebyly, protože v těchto případech jednoznačně nešlo o standardní pit stop.
Z následující tabulky by se mohlo zdát, že nejrychlejší zastávky v boxech má letos Kamuj Kobajaši. K tomu je ale třeba dodat, že japonský pilot měl kvůli různým nehodám a technickým problémům smůlu, takže zastávku v boxech letos absolvoval jen v polovině závodů, tu první dokonce až v GP Španělska. Z tohoto důvodu je jeho výsledek zkreslený a za pomyslného vítěze srovnání je třeba považovat spíše Michaela Schumachera.
Tabulce tedy vévodí jezdci top týmů. U nich je největší rozdíl mezi týmovými kolegy u Ferrari, zatímco Fernando Alonso se drží na čtvrté pozici, Felipe Massa stráví v nejlepších případech v boxech v průměru o sekundu déle a je až dvanáctý.
Průměrný čas strávený v boxech při nejrychlejší zastávce jezdce
P. |
Jezdec |
Tým |
Průměrný čas |
1 |
Kamuj Kobajaši |
BMW Sauber |
21,451 |
2 |
Michael Schumacher |
Mercedes GP |
22,095 |
3 |
Sebastian Vettel |
Red Bull Racing |
22,215 |
4 |
Fernando Alonso |
Ferrari |
22,283 |
5 |
Mark Webber |
Red Bull Racing |
22,550 |
6 |
Pedro de la Rosa |
BMW Sauber |
22,689 |
7 |
Jenson Button |
McLaren |
22,695 |
8 |
Nico Rosberg |
Mercedes GP |
22,736 |
9 |
Rubens Barrichello |
Williams |
22,767 |
10 |
Lewis Hamilton |
McLaren |
22,831 |
11 |
Adrian Sutil |
Force India |
23,111 |
12 |
Felipe Massa |
Ferrari |
23,245 |
13 |
Nico Hülkenberg |
Williams |
23,472 |
14 |
Jaime Alguersuari |
Toro Rosso |
23,483 |
15 |
Robert Kubica |
Renault |
23,554 |
16 |
Vitalij Petrov |
Renault |
23,614 |
17 |
Sébastien Buemi |
Toro Rosso |
23,728 |
18 |
Timo Glock |
Virgin Racing |
24,002 |
19 |
Vitantonio Liuzzi |
Force India |
24,764 |
20 |
Bruno Senna |
HRT |
25,405 |
21 |
Lucas di Grassi |
Virgin Racing |
25,408 |
22 |
Karun Čandhok |
HRT |
28,067 |
23 |
Jarno Trulli |
Lotus |
29,268 |
24 |
Heikki Kovalainen |
Lotus |
31,619 |
Do průměru týmů jsme počítali z každého závodu jen jednu - tu nejrychlejší - zastávku. Potvrdila se tak poznámka o Kobajašim, BMW Sauber si pohoršil, protože už jsou díky Pedru de la Rosovi započítány časy téměř ze všech Grand Prix. První místo zaujal s nejlepším průměrným časem Red Bull.
Průměrný čas strávený v boxech při nejrychlejší zastávce týmu
P. |
Tým |
Průměrný čas |
1 |
Red Bull Racing |
21,678 |
2 |
Mercedes GP |
21,999 |
3 |
BMW Sauber |
22,016 |
4 |
Ferrari |
22,019 |
5 |
McLaren |
22,276 |
6 |
Williams |
22,364 |
7 |
Renault |
22,507 |
8 |
Toro Rosso |
22,699 |
9 |
Force India |
23,376 |
10 |
Virgin Racing |
24,470 |
11 |
HRT |
26,917 |
12 |
Lotus |
28,419 |
Jako třetí a zároveň poslední pohled na zastávky v boxech nám poslouží přehled nejrychlejších pit stopů za jednotlivé závody. V této statistice má jednoznačně navrch Mercedes GP, jenž si nejrychlejší zastávku připsal hned v pěti Grand Prix. Red Bull a Ferrari pak každý ve dvou.
Nejrychlejší zastávky v boxech
Závod |
Jezdec s nejrychlejší zastávkou |
Tým |
GP Bahrajnu |
Sebastian Vettel |
RBR-Renault |
GP Austrálie |
Mark Webber |
RBR-Renault |
GP Malajsie |
Nico Rosberg |
Mercedes GP |
GP Číny |
Adrian Sutil |
Force India-Mercedes |
GP Španělska |
Michael Schumacher |
Mercedes GP |
GP Monaka |
Michael Schumacher |
Mercedes GP |
GP Turecka |
Nico Rosberg |
Mercedes GP |
GP Kanady |
Fernando Alonso |
Ferrari |
GP Evropy |
Fernando Alonso |
Ferrari |
GP Velké Británie |
Robert Kubica |
Renault |
GP Německa |
Nico Rosberg |
Mercedes GP |
GP Maďarska |
Jenson Button |
McLaren-Mercedes |
Hodnocení
Jak jsme zmínili na začátku, definitivní verdikt o rychlosti mechaniků jednotlivých týmů nelze vyřknout, přesto uvedené přehledy leccos naznačují. Nemusí to tak být vždy, ale své jezdce zpravidla dokáží nejrychleji odbavovat u Mercedesu a Red Bullu. Obecně se dá konstatovat, že top týmy plní svoji roli i při práci v boxech, přičemž se mezi ně tlačí BMW Sauber a nejhorší z nich je McLaren.
Konec výsledkové listiny patří tradičně nováčkům, i když trochu překvapí, že s největšími potížemi se v boxech potýkají u Lotusu. Jejich jezdci tráví v pit lane nejvíc času ze všech. Potvrzují se tak nedávná slova Heikkiho Kovalainena, který varoval, že takhle ztrácet v boxech si malajsijský tým nebude moci příští rok dovolit.