Nejrychleji dokážou pracovat mechanici týmů Red Bull a Mercedes

V letošní sezóně zmizelo ze závodů tankování, takže o rychlosti zastávek v boxech rozhoduje práce mechaniků při výměně kol. Pojďme se podívat, jak se týmům v této disciplíně daří.

Hned na úvod je třeba přiznat, že zcela objektivní srovnání zastávek v boxech není možné, a to hned z několika důvodů. Prvním je skutečnost, že trvání samotné zastávky v boxech není v současnosti exaktně měřeno, takže přesné časové údaje jsou k dispozici pouze o době, kterou jezdci stráví v boxové uličce. Pro zjednodušení ovšem budeme vycházet z toho, že všichni jezdci projedou pit lane víceméně za stejný čas, takže konečný rozdíl je způsoben především trváním samotné zastávky.

Jednoznačné soudy o rychlosti mechaniků nelze činit také proto, že ne vždy je pro celkový čas rozhodující rychlost jejich práce (například když pod safety carem zajedou oba jezdci do boxů najednou), ne vždy se jedná o běžnou výměnu všech kol (vůz může být poškozený, což si vyžádá kontrolu, případně výměnu dílu), může dojít k selhání technického vybavení, či například jezdec nemusí zajet přesně na svoji pozici. Faktorů, které mají vliv na dobu, kterou jezdec stráví v boxové uličce, je tedy mnoho.

Tato omezení je třeba brát v úvahu při hodnocení následujících přehledů. Abychom si udělali základní představu o výkonnosti jednotlivých týmů v boxech, spočítali jsme, kolik v průměru trvá nejrychlejší závodní zastávka každému jezdci a stáji. Letos dominuje strategie jedné zastávky v boxech, takže většinou nebylo z čeho vybírat a do průměrné hodnoty se jezdci započítala jediná zastávka, kterou v závodě absolvoval. V případě, že byl v boxech víckrát, počítal se do průměru jen čas nejrychlejší zastávky. Časy nad jednu minutu započítány nebyly, protože v těchto případech jednoznačně nešlo o standardní pit stop.

Z následující tabulky by se mohlo zdát, že nejrychlejší zastávky v boxech má letos Kamuj Kobajaši. K tomu je ale třeba dodat, že japonský pilot měl kvůli různým nehodám a technickým problémům smůlu, takže zastávku v boxech letos absolvoval jen v polovině závodů, tu první dokonce až v GP Španělska. Z tohoto důvodu je jeho výsledek zkreslený a za pomyslného vítěze srovnání je třeba považovat spíše Michaela Schumachera.

Tabulce tedy vévodí jezdci top týmů. U nich je největší rozdíl mezi týmovými kolegy u Ferrari, zatímco Fernando Alonso se drží na čtvrté pozici, Felipe Massa stráví v nejlepších případech v boxech v průměru o sekundu déle a je až dvanáctý.

Průměrný čas strávený v boxech při nejrychlejší zastávce jezdce

P. Jezdec Tým Průměrný čas
1 Kamuj Kobajaši BMW Sauber 21,451
2 Michael Schumacher Mercedes GP 22,095
3 Sebastian Vettel Red Bull Racing 22,215
4 Fernando Alonso Ferrari 22,283
5 Mark Webber Red Bull Racing 22,550
6 Pedro de la Rosa BMW Sauber 22,689
7 Jenson Button McLaren 22,695
8 Nico Rosberg Mercedes GP 22,736
9 Rubens Barrichello Williams 22,767
10 Lewis Hamilton McLaren 22,831
11 Adrian Sutil Force India 23,111
12 Felipe Massa Ferrari 23,245
13 Nico Hülkenberg Williams 23,472
14 Jaime Alguersuari Toro Rosso 23,483
15 Robert Kubica Renault 23,554
16 Vitalij Petrov Renault 23,614
17 Sébastien Buemi Toro Rosso 23,728
18 Timo Glock Virgin Racing 24,002
19 Vitantonio Liuzzi Force India 24,764
20 Bruno Senna HRT 25,405
21 Lucas di Grassi Virgin Racing 25,408
22 Karun Čandhok HRT 28,067
23 Jarno Trulli Lotus 29,268
24 Heikki Kovalainen Lotus 31,619

Do průměru týmů jsme počítali z každého závodu jen jednu - tu nejrychlejší - zastávku. Potvrdila se tak poznámka o Kobajašim, BMW Sauber si pohoršil, protože už jsou díky Pedru de la Rosovi započítány časy téměř ze všech Grand Prix. První místo zaujal s nejlepším průměrným časem Red Bull.

Průměrný čas strávený v boxech při nejrychlejší zastávce týmu

P. Tým Průměrný čas
1 Red Bull Racing 21,678
2 Mercedes GP 21,999
3 BMW Sauber 22,016
4 Ferrari 22,019
5 McLaren 22,276
6 Williams 22,364
7 Renault 22,507
8 Toro Rosso 22,699
9 Force India 23,376
10 Virgin Racing 24,470
11 HRT 26,917
12 Lotus 28,419

Jako třetí a zároveň poslední pohled na zastávky v boxech nám poslouží přehled nejrychlejších pit stopů za jednotlivé závody. V této statistice má jednoznačně navrch Mercedes GP, jenž si nejrychlejší zastávku připsal hned v pěti Grand Prix. Red Bull a Ferrari pak každý ve dvou.

Nejrychlejší zastávky v boxech

Závod Jezdec s nejrychlejší zastávkou Tým
GP Bahrajnu Sebastian Vettel RBR-Renault
GP Austrálie Mark Webber RBR-Renault
GP Malajsie Nico Rosberg Mercedes GP
GP Číny Adrian Sutil Force India-Mercedes
GP Španělska Michael Schumacher Mercedes GP
GP Monaka Michael Schumacher Mercedes GP
GP Turecka Nico Rosberg Mercedes GP
GP Kanady Fernando Alonso Ferrari
GP Evropy Fernando Alonso Ferrari
GP Velké Británie Robert Kubica Renault
GP Německa Nico Rosberg Mercedes GP
GP Maďarska Jenson Button McLaren-Mercedes

Hodnocení
Jak jsme zmínili na začátku, definitivní verdikt o rychlosti mechaniků jednotlivých týmů nelze vyřknout, přesto uvedené přehledy leccos naznačují. Nemusí to tak být vždy, ale své jezdce zpravidla dokáží nejrychleji odbavovat u Mercedesu a Red Bullu. Obecně se dá konstatovat, že top týmy plní svoji roli i při práci v boxech, přičemž se mezi ně tlačí BMW Sauber a nejhorší z nich je McLaren.

Konec výsledkové listiny patří tradičně nováčkům, i když trochu překvapí, že s největšími potížemi se v boxech potýkají u Lotusu. Jejich jezdci tráví v pit lane nejvíc času ze všech. Potvrzují se tak nedávná slova Heikkiho Kovalainena, který varoval, že takhle ztrácet v boxech si malajsijský tým nebude moci příští rok dovolit.

Doporučujeme

Články odjinud