Nejméně nových motorů má k dispozici Pedro de la Rosa

Ve formuli 1 nastala letní přestávka a vhodný čas si udělat přehled v oblasti motorů. Nejblíže k vyčerpání povoleného limitu osmi agregátů je v současnosti Pedro de la Rosa z týmu Sauber.

Každý pilot smí podle pravidel použít za celou sezónu osm motorů. Do tohoto limitu se počítají i páteční volné tréninky. Pokud by si s tímto počtem nevystačil, může jich použít víc, ale za nasazní každé nové jednotky ztratí deset míst na startovním roštu dané Grand Prix.

Až do začátku kvalifikace můžou týmy motory měnit libovolně v rámci omezeného počtu osmi kusů na sezónu. A to také dělají, především v pátek jezdí s jednotkami, které se blíží ke konci životnosti. Pouze pokud by tým vyměnil motor až po začátku kvalifikace pod pravidly Parc fermé, tak vyměněný agregát smí do konce sezóny použít už jen v trénincích, s výjimkou poslední Grand Prix, v té už kdykoliv.

Z tohoto důvodu má přehled použitých nových motorů jen omezenou vypovídací hodnotu, protože není možné oficiálně zjistit, kolik má každý z použitých agregátů najeto kilometrů, nebo-li kolik mu zbývá do konce životnosti.

Jezdec, který už použil šest motorů, na tom teoreticky může být lépe než konkurent, který jich použil pět. Může se totiž stát, že všech těch pět jednotek už je na konci životnosti, zatímco z těch šesti zvládnou všechny například ještě několik set kilometrů.

Přesto lze z následující tabulky jisté zajímavosti vyčíst. Především fakt, že Pedru de la Rosovi zbývá na posledních sedm závodů už jen jeden nový motor Ferrari. Je ale třeba znovu připomenout, že nevíme, kolik zvládne odjet s těmi sedmi, které již ve voze použil.

Obecně vzato je na tom Ferrari podle této tabulky s životností nejhůř, protože v tovární stáji už Fernando Alonso a Felipe Massa nasadili šest motorů, zatímco obvyklé číslo ve startovním poli je pět. Z kandidátů na titul použil šest agregátů ještě Sebastian Vettel.

Nejlépe je na tom s motory zřejmě Vitalij Petrov, protože ten poprvé nasadil pátý motor až po pátečních trénincích na Hungaroringu.

Přehled použitých motorů po Grand Prix Maďarska

Č. Jezdec Tým Motor Počet použitých motorů
1 Jenson Button  McLaren Mercedes 5
2 Lewis Hamilton McLaren Mercedes 5
3 Michael Schumacher  Mercedes GP Mercedes 5
4 Nico Rosberg  Mercedes GP Mercedes 5
5 Sebastian Vettel  Red Bull Racing Renault 6
6 Mark Webber  Red Bull Racing Renault 5
7 Felipe Massa  Ferrari  Ferrari 6
8 Fernando Alonso  Ferrari  Ferrari 6
9 Rubens Barrichello  Williams Cosworth 5
10 Nico Hülkenberg  Williams Cosworth 5
11 Robert Kubica  Renault  Renault 5
12 Vitalij Pertrov  Renault  Renault 5
14 Adrian Sutil  Force India Mercedes 5
15 Vitantonio Liuzzi  Force India Mercedes 5
16 Sébastien Buemi  Toro Rosso Ferrari 5
17 Jaime Alguersuari  Toro Rosso Ferrari 5
18 Jarno Trulli  Lotus Cosworth 5
19 Heikki Kovalainen  Lotus Cosworth 5
20 Karun Čandhok  HRT Cosworth 5
21 Bruno Senna  HRT Cosworth 6
22 Pedro de La Rosa  BMW Sauber Ferrari 7
23 Kamuj Kobajaši BMW Sauber Ferrari 5
24 Timo Glock  Virgin Racing Cosworth 5
25 Lucas di Grassi  Virgin Racing Cosworth 5

Doporučujeme

Články odjinud