Letošní sezona, kterou významně ovlivnily nové technické regule, přinesla řadu zvratů, soubojů, příběhů i kauz.
Na úplném začátku ročníku 2022 se zdálo, že by se Ferrari po letech mohlo dočkat titulu, ale nakonec byl nejsilnějším týmem Red Bull, což pomohlo Verstappenovi k obhajobě jezdeckého primátu.
Za Verstappenem se v první desítce konečné tabulky mistrovství světa seřadili piloti v tomto pořadí: Leclerc, Pérez, Russell, Sainz, Hamilton, Norris, Ocon, Alonso a Bottas.
Pozice v šampionátu však často nereflektuje skutečnou sílu jezdce v daném ročníku. Redaktoři webu F1sport proto sestavili vlastní žebříček nejlepších jezdců sezony na základě výkonů. Celkem šest hlasujících dostalo za úkol vybrat TOP 10 pilotů roku 2022 a ohodnotit je podle bodového systému F1 (1. místo = 25 bodů, 2. místo = 18 bodů, 3. místo = 15 bodů atd.).
Jak tedy vypadá nejlepší desítka podle F1sport?
Pokračování 2 / 11
10. místo: Valtteri Bottas (5 bodů)
Sezonu Valtteriho Bottase je potřeba rozdělit na dvě poloviny. Zatímco v té první mu monopost Alfy Romeo umožnil příjemně překvapovat, pravidelně bodovat a dostávat se do závěrečné části kvalifikace, ve druhé půlce si Fin příliš radosti neužil.
Vyjádřeno čísly, Bottas získal v první polovině sezony patnáctkrát více bodů než ve druhé (46:3)!
Hlavní podíl na tom měla nejen mizerná spolehlivost jeho alfy romeo, ale také její uvadající vývoj, což Bottase ke konci sezony odsoudilo k bojům ve druhé polovině startovního pole.
Přesto lze Bottasovu sezonu jako celek považovat za pozitivní – jasně si poradil s týmovým kolegou a nováčkem Čouem a předvedl několik velmi povedených výkonů.
Zaujal především v Imole, kde dojel na pátém místě, a při kvalifikacích v Bahrajnu a v Miami.
Pokračování 3 / 11
9. místo: Esteban Ocon (16 bodů)
Výkony Estebana Ocona jsou často podceňovány. Francouz sice není závodníkem, který by dělal zázraky každý víkend, ale faktem je, že se mu letos podařilo získat více bodů než jeho kolegovi Fernandu Alonsovi, což je velmi cenný skalp bez ohledu na okolnosti.
Je pravdou, že Alonsa výrazně častěji brzdila technika, ale pokud dokážete porazit dvojnásobného mistra světa na body, tak je to bez diskuzí velký úspěch.
Ocon, který pro Alpine zajistil i nejlepší výsledek sezony (čtvrté místo v Japonsku), si proti Španělovi vedl slušně také v kvalifikacích, kde jen těsně tahal za kratší konec (prohrál poměrem 10:11).
Suma sumárum, Ocon sice celkově nepůsobil tak silně jako Alonso, ale určitě se nemusí za své letošní výkony stydět.
Pokračování 4 / 11
8. místo: Sergio Pérez (26 bodů)
Na jezdce, který letos vyhrál dva závody a skončil celkově třetí, se může na první pohled zdát, že je Sergio Pérez v našem žebříčku příliš nízko.
I když tým Red Bull nemusí být s celoročními výkony Mexičana zklamán (především úvod sezony zastihl Péreze ve velmi dobré formě), faktem je, že 32letý jezdec v drtivé většině případů na týmového kolegu Maxe Verstappena nestačil. V kvalifikacích mu podlehl vysoko 4:18 a v závodech bývaly rozdíly často ještě větší.
Pérez dlouho živil šanci na zisk pozice vicemistra světa, ale nakonec podlehl Leclercovi z Ferrari, což mexickému jezdci v našem hodnocení rovněž uškodilo.
Pokračování 5 / 11
7. místo: Carlos Sainz (28 bodů)
Zatímco ve své první sezoně u Ferrari dokázal Carlos Sainz překvapivě získat více bodů než týmový kolega Charles Leclerc, čímž si získal velké renomé, letos Španěl Monačana porazit nedokázal.
Sainz doplatil především na slabší vstup do sezony, kdy sice Ferrari mělo vůči konkurenci nejlepší formu, ale Španěl nedokázal se svým monopostem zajíždět takové časy, jako jeho kolega.
Když se k tomu přidaly výpadky, měl Sainz po čtyřech závodech manko na Leclerca v podobě 48 bodů.
V další fázi sezony se však syn dvojnásobného mistra světa v rallye podstatně zlepšil a dočkal se i svého prvního triumfu (v Británii). Vedle toho třikrát oslavil pole position.
Pokračování 6 / 11
6. místo: Lewis Hamilton (56 bodů)
Všechno je jednou poprvé, říká se. Své o tom ví po letošní sezoně i Lewis Hamilton:
- poprvé ve své kariéře se musel obejít bez vyhraného závodu
- poprvé nezískal pole position
- poprvé neskončil v celkové tabulce mezi prvními pěti
Sedminásobnému šampionovi nevyšla především první třetina sezony, v níž se pouze jednou objevil na pódiu a pravidelně byl porážen novým týmovým kolegou Georgem Russellem.
Je však třeba zmínit, že se Mercedes snažil řešit situaci s nepříliš dobře fungujícím monopostem s označením W13 a že Hamilton často zkoušel experimentovat s nastavením vozu, což ne vždy neslo ovoce.
Počínaje Velkou cenou Kanady, v níž si připsal první z pěti po sobě jdoucích pódiových umístění, však šly Hamiltonovy výkony nahoru a ve druhé polovině sezony byl často nejrychlejším pilotem Mercedesu.
Hamilton tím vydal jasný signál, že pokud bude Mercedes v příštím roce od začátku konkurenceschopný, bude se s ním muset počítat.
Pokračování 7 / 11
5. Fernando Alonso (67 bodů)
Fernando Alonso i po čtyřicítce ukazuje, že dokáže konkurovat i těm nejlepším.
Dvojnásobný šampion z let 2005 a 2006 to ukázal třeba v Kanadě, kde v deštivé kvalifikaci nestačil pouze na Maxe Verstappena.
Jeho nejlepšími výsledky byla tři pátá místa, ale o řadu dobrých výsledků ho připravila často stávkující technika. Alonso se nechal slyšet, že kvůli problémům s vozem Alpine ztratil kolem 60 bodů a dost možná nebyl daleko od pravdy.
Šest nedojetých závodů nakonec přispělo k tomu, že Alonso získal méně bodů než jeho týmový kolega Esteban Ocon, na což rodák z Ovieda rozhodně není (a nechce být) zvyklý.
Vzhledem k již zmíněným technickým patáliím však jen málokdo bere až deváté místo Alonsa v šampionátu za odpovídající.
Pokračování 8 / 11
4. Lando Norris (70 bodů)
Lando Norris letos získal pouze jedno pódium a oproti loňsku si pohoršil z pohledu bodového konta (letos 122 bodů, vloni 160), i z hlediska šampionátu (letos sedmý, vloni šestý). Ani to však neznamená, že by si v sezoně pošramotil svoji image vycházející hvězdy.
Bylo to přesně naopak. Mladý Brit totiž na svých bedrech opět táhl celý McLaren (získal 77 procent bodů týmu) a svého kolegu Daniela Ricciarda zastínil takovým způsobem, že mu de facto (minimálně prozatím) ukončil závodní kariéru v F1.
Je zřejmé, že se bude muset stáj z Wokingu v dohledné době zlepšit, jinak může o svůj velký talent v podobě Norrise přijít.
Pokračování 9 / 11
3. Charles Leclerc (87 bodů)
Charles Leclerc vstoupil do ročníku 2022 ve velkém stylu. V Bahrajnu dovezl své ferrari do cíle na prvním místě, v Saudské Arábii byl druhý a když vyhrál v Austrálii o 20 sekund zdálo se, že se italští tifosi po 15 letech dočkají dalšího šampiona.
Počínaje závodem v Imole však nabral vývoj sezony úplně jiný směr. Ferrari náhle přestalo udávat tempo, přidaly se technické potíže (bolestivé byly pro Leclerca především výpadky v Barceloně a v Baku, kde sahal po vítězstvích), strategické chyby (například v Monaku) a minel se nevyvaroval ani Monačan (o velkou dávku bodů se připravil především nárazem do bariéry na Paul Ricardu).
Kombinace všech těchto faktorů zapříčinila, že se Leclerc místo bitvy s Verstappenem musel spokojit s bitvou o druhou příčku se Sergiem Pérezem.
Post vicemistra nakonec Monačan získal, a stejně tak ho mohl těšit fakt, že byl s devíti výhrami nejúspěšnějším kvalifikantem.
Pokračování 10 / 11
2. místo George Russell (90 bodů)
George Russell se letos po letech v trápícím se Williamsu konečně dočkal šance, aby ukázal svůj potenciál ve špičkovém týmu – v jeho případě v Mercedesu.
Začátek sezony se však neodehrál v případě Mercedesu tak, jak byli v Brackley zvyklí, jelikož monopost německé stáje na nejlepší nestačil.
Přesto dokázal Russsell v novém prostředí zaujmout a rychle si osvojit přezdívku „Pan konzistentní“, která reflektovala především skutečnost, že Brit dokázal v prvních devíti závodech dojet v elitní pětce. A co víc – Russell dokonce dokázal zastínit i Lewise Hamiltona.
Ve druhé polovině sezony sice již tak bezchybný Russell nebyl (zmínit můžeme například sestřelení Carlose Sainze po startu VC USA), a stejně tak ztratil převahu nad Hamiltonem, ale ani to nemohlo zkazit dojem, který letos 24letý pilot udělal.
Když pak ke konci sezony přidal v Brazílii i jediné vítězství Mercedesu v sezoně, potvrdil, že si místo mezi nejlepšími jezdci letošního ročníku bezesporu zaslouží.
Pokračování 11 / 11
1. Max Verstappen (150 bodů)
15 výher a 454 získaných bodů ve 22 závodech. Tyto dva údaje jsou jasným důkazem, proč byl letos Max Verstappen jednoznačně nejlepším pilotem sezony.
Nizozemec se dopustil minima chyb a vlastně se ze svého pohledu ani nemusel moc snažit, aby se stal podruhé mistrem světa.
Nenechal se rozhodit nepovedeným vstupem do sezony, kdy Red Bull trápila technika a poté, co v Milton Keys vše vyřešili, byl nejmladší vítěz velké ceny historie k nezastavení. Několik jeho výkonů navíc bylo jak z jiného světa – zmínit můžeme například výhru ze 14. pozice ve Spa, či triumf z desátého místa na roštu na Hungaroringu.
Lze říct, že největším negativem letošní sezony v případě Verstappena bylo jeho odmítnutí pomoci kolegovi Pérezovi v Brazílii, kdy nevyslyšel prosbu týmu, aby před sebe Mexičana pustil a pomohl mu v boji o druhou příčku v šampionátu.
Nejlepší desítka podle šéfů týmů
Stejným způsobem hlasovali také šéfové týmů (až po nás) v anketě pro Motorsport.com. Zapojili se Mattia Binotto, Jost Capito, Christian Horner, Mike Krack, Andreas Seidl, Guenther Steiner, Otmar Szafnauer, Franz Tost, Fred Vasseur a Toto Wolff. Jezdec tak mohl získat maximálně 250 bodů.