Nehoda ve formuli 3: Podle Wurze jsme už zapomněli na Barrichellovu nehodu z Imoly

Ve formuli 3 došlo v sobotu k velké nehodě. Vůz Alexe Peroniho byl po najetí na obrubník v Parabolice katapultován a po saltech a vrutech skončil v plotu.
Nehoda ve formuli 3: Podle Wurze jsme už zapomněli na Barrichellovu nehodu z Imoly | Foto: Getty Images / Anton Want

Peroni najel v Parabolice na obrubník, což ho vymrštilo do vzduchu. Z místa nehody odešel po svých, ale bez zranění se nehoda neobešla. Při vyšetření odhalili lékaři zlomený obratel. Peroni věří, že se do kokpitu brzy vrátí.

Nehoda opět rozvířila diskuse okolo vysokých obrubníků – tzv. klobás. FIA před kvalifikací F1 obrubník z Parabolicy odstranila. Není to ale tak dávno, co měla s klobásami problém i  F1. V prvním tréninku v Rakousku si na Red Bull Ringu poškodila přední křídlo téměř polovina jezdců.

Nejdražší klobásy na světě. Týmy stál první trénink stovky tisíc euro

Nejdražší klobásy na světě. Týmy stál první trénink stovky tisíc euro

Alex Wurz je šéfem Asociace jezdců Grand Prix (GPDA), která byla založena primárně právě kvůli otázkám bezpečnosti. Podle Wurze jsme už zapomněli na nehodu Barrichella v Imole. 

Velká cena San Marina 1994 se zapsala do historie F1 černým písmem kvůli dvěma fatálním nehodám. Ve stejném víkendu ale boural také Brazilec. Barrichello najel na obrubník v zatáčce Variante Bassa v rychlosti 225 km/h a byl vystřelen do vzduchu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

„Důvod, proč FIA začala odstraňovat vysoké obrubníky, má počátky v Imole 1994,“ napsal Wurz, který prý obrubníky nemá rád. „Ve F3 tady v Monze jsme měli další připomínku, že jsou (na většině míst) špatným řešením.“

Podobně to vidí také jezdec formule E Mitch Evans, který vyhrál F3 v roce 2012 (tehdy ještě pod názvem GP3). „Kdo si sakra myslel, že je dobrý nápad postavit na vnější straně Parabolicy obrubník? Pane Bože, stačí tam dát zpět trávu a štěrk. Byl jsem rád, když jsem viděl, jak Peroni odchází po svých. Byla to strašidelná nehoda.“

Bývalý jezdec GP3 a současný jezdec F2 Jack Aitken, který dnes v Monze vyhrál závod, si myslí, že to možná bylo trochu jinak.

„Jsem si jistý, že to bylo trochu podivné,“ řekl. „Obrubník byl nějak poškozen a roztrhl se, když tam Alex přijel, takže problém je, jak se poškodil.“ 

„Štěrk a tráva mají ve srovnání s asfaltem nevýhody v mnoha scénářích nehod. Proto je teď na mnoha tratích. Neříkám, že se mi to líbí (chybí mi stará Parabolica), ale nemohu polemizovat s provedeným výzkumem.“

Pierre Gasly pak řekl, že nehoda změnila jeho názor na halo. Původně nebyl fanouškem tohoto řešení.

Foto: Getty Images / Anton Want

Další článek: Chaos na konci kvalifikace: Podle Grosjeana existuje jen jedno řešení

8:55 | Haas bude po ukončení spolupráce s Rich Energy jezdit do konce roku se stejným zbarvením auta... jen nálepky Rich Energy zmizí.
13. září | Correa zůstává v umělém spánku
13. září | Během prvních dvou dní testů 18palcových pneumatik odjel Sergej Sirotkin v Renaultu 213 kol.
13. září | Tatiana Calderón se zúčastní jednoho dne testů W Series ve Španělsku. O sedačku bojovat nebude, jen se podělí o zkušenosti.

GP Singapuru 2019

Pátek 20. září 2019
1. trénink 10.30–12.00
2. trénink 14.30–16.00
Sobota 21. září 2019
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 22. září 2019
Závod 14.10