Nechme hovořit čísla

Bilance v poločase sezóny 2009.

Před letošní sezonou došlo ve světovém šampionátu F1 k páté technické revoluci. Ne všichni se s ní ale vyrovnali tak, jak si nejspíš představovali, takže následovala i revoluce výsledková. A protože Velkou cenou Německa vstoupilo 60. mistrovství světa vozů F1 do druhého poločasu, udělejme si v něm malou inventuru. I ona nám připomene, jak mnoho se toho stačilo od loňska změnit.

Pohled na stav Poháru konstruktérů po devíti letošních závodech a porovnání s loni 18dílným Pohárem, je ostatně velmi výmluvný. A nejde jen o to, že týmy jako Ferrari, McLaren či BMW klesly v hodnocení o tři, čtyři či pět míst, zatímco jiné na tom vydělaly. Spíš jde o způsob, jakým se to stalo. Stačí si jen uvědomit, že během 18 loňských závodů dohromady vozy Ferrari a McLaren vedly v 810 kolech, zatímco za devět letošních podniků se tam některý z nich dal zahlédnout jen v devíti! Stejně zarážející je skutečnost, že za polovinu letošní sezony nedokázaly bílé monoposty BMW získat ani šest procent z bodů, které si připsaly za loňský rok! Opakem toho jsou samozřejmě monoposty z Milton Keynes: ty už teď - zásluhou Vettelových a Webberových výsledků – svůj počet oproti celé loňské sezoně navýšily o 319 procent!

A z následujících tabulek je patrné, že co se spolehlivosti týče, jsou na tom zatím nejlépe vozy z Brackley. Monoposty Brawn GP při svých 18 letošních startech (dva nasazené vozy v jednom závodě) totiž viděly šachovnicovou vlajku sedmnáctkrát (94,4 %) a právě v tolika procentech také bodovaly. Za nimi je Red Bull (94,4 % dojezdů, ale jen v 72,2 % byly vozy na bodech), Toyota (88,9 a 55,6 %), Ferrari (77,8 a 44,4 %), Williams (83,3 a 38,9 %), Renault (88,9 % a 27,8 %), McLaren (66,7 a 27,8 %), Toro Rosso (72,2 a 22,2 %) a BMW (88,9 a 16,7 %). Na místě posledním najdeme tým Force India, jehož vozy ale v dojezd do cíle proměnily naprosto stejných 88,9 procent, jako BMW.

A jak na tom byl nepovinně používaný systém KERS? Vozy, které jej použily dosud žádný závod nevyhrály, získaly však 56 z 331,5 možných bodů (tedy 16,89 %) a ve třech případech s ním byli jezdci na pódiu: Heidfeld, Massa a Räikkönen.

Týmy v první polovině šampionátu 2009

P. Tým Body Závody Kola Kola ve vedení Pole position Nej. kola Odstoupení Poruchy 
1. Brawn GP 112 9 1037 334 4 4 1 1
2. Red Bull 92,5 9 981 153 4 1 3 1
3. Toyota 34,5 9 941 13 1 1 2 1
4. Ferrari 32 9 920 9 - 1 5 5
5. Williams 20,5 9 981 15 - 1 4 1
6. McLaren 14 9 844 - - - 5 4
7. Renault 13 9 939 - - 1 2 1
8. BMW 8 9 595 - - - 4 2
9. Toro Rosso 5 9 912 - - - 4 2
10. Force India - 9 912 - - - 4 2


Pro srovnání: Týmy v sezoně 2008

P. Tým Body Závody Kola Kola ve vedení Pole position Nej. kola Odstoupení Poruchy 
1. Ferrari 172 18 2099 491 8 13 8 7
2. McLaren 151 18 2076 319 8 3 5 5
3. BMW 135 18 2196 88 1 2 2 1
4. Renault 80 18 1776 75 - - 12 10
5. Toyota 56 18 1960 16 - - 7 7
6. Toro Rosso 39 18 1697 52 1 - 11 6
7. Red Bull 29 18 1810 1 - - 8 7
8. Williams 26 18 2093 11 - - 4 3
9. Honda 14 18 1923 7 - - 8 7
10. Force India - 18 1499 - - - 18 14

Díky mnohým konstrukčním změnám je samozřejmě jiný – oproti loňskému - také pohled na letošní šampionát jezdců. V tom se nejvíc směrem nahoru posunuli přirozeně oba piloti stáje Rosse Brawna. Jestliže během loňska dal Barrichello dohromady 11 bodů, teď už jich má čtyřikrát tolik a jeho kolega Button jich nasbíral 68, zatímco loni za celou sezonu pouhé tři. Podobně je na tom Mark Webber (loni 21 bodů během 18 závodů, v letošních devíti již 45,5), zatímco na opačné straně jsou kupříkladu Robert Kubica (loni za sezonu 75 bodů, teď za polovinu pouhé dva!) či Lewis Hamilton (loni 98, teď 9) a Kimi Räikkönen (75 a 10). A jestliže takový Hamilton zajel loni pět pole position a Massa dokonce šest, letos si zatím musejí o výhře v kvalifikaci nechat jenom zdát (zatímco loni byla například Britova průměrná startovní pozice 3,06, letos to je 12,22!). Podobně je na tom i Kimi Räikkönen: ten si letos ani jednou nepřipsal nejrychlejší kolo závodu, třebaže loni jich měl na svém kontě v 18 závodech hned deset!

Když už jsme se u Hamiltona letmo zmínili o průměrné startovní pozici (na čase!), rozhodně stojí za to porovnat ty letošní s loňskými: Sebastian Vettel (letos 2,44, loni 11,28), Jenson Button (2,67/14,83), Rubens Barrichello (3,22/14,94), Mark Webber (6,44/8,89), Nico Rosberg (8,11/11,94), Jarno Trulli (8,29/7,89), Kimi Räikkönen (8,44/4,44), Fernando Alonso (8,44/7,11), Felipe Massa (8,67/2,94), Kazuki Nakajima (11,22/15,06), Heikki Kovalainen (11,89/3,89), Robert Kubica (12,11/4,69), Lewis Hamilton (12,22/3,06), Timo Glock (12,43/10,83), Nick Heidfeld (12,44/9,00), Nelson Piquet (14,33/13,67), Sebastián Buemi (15,78/nováček), Adrian Sutil (16,11/19,39), Sebastien Bourdais (17,44/13,50) a Giancarlo Fisichella (17,56/18,61).

A jestliže se tvrdí, že pro každého pilota je jeho největším soupeřem týmový kolega, jenž disponuje stejným materiálem, přidejme nakonec i dosavadní kvalifikační týmové duely: Hamilton - Kovalainen 5 : 4, Räikkönen – Massa 5 : 4, Heidfeld – Kubica 3 : 6, Piquet – Alonso 1 : 8, Glock – Trulli 2 : 7, Bourdais – Buemi 2 : 7, Vettel – Webber 8 : 1, Nakajima – Rosberg 2 : 7, Fisichella – Sutil 4 : 5, Button – Barrichello 6 : 3.

Mistrovství světa jezdců 2009 po devíti závodech

P.   Jezdec I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII
1. Klepněte pro větší obrázek Jenson Button 68 524 280 4 2 1 6 2,22 1 2,67 7,56 7,56
2. Klepněte pro větší obrázek Sebastian Vettel 47 458 114 3 1 1 15 5,13 1 2,44 5,88 5,22
3. Klepněte pro větší obrázek Mark Webber 45,5 523 39 1 - 1 12 4,89 1 6,44 5,06 5,06
4. Klepněte pro větší obrázek Rubens Barrichello 44 513 54 - 2 2 6 3,63 2 3,22 5,5 4,89
5. Klepněte pro větší obrázek Felipe Massa 22 474 6 - 1 3 14 6,57 4 8,67 3,14 2,44
6. Klepněte pro větší obrázek Jarno Trulli 21,5 419 3 1 1 3 17 7,29 1 8,56 3,07 2,39
7. Klepněte pro větší obrázek Nico Rosberg 20,5 523 15 - 1 4 15 7,33 5 8,11 2,28 2,28
8. Klepněte pro větší obrázek Timo Glock 13 522 10 - - 3 10 7,44 2 11,89 1,44 1,44
9. Klepněte pro větší obrázek Fernando Alonso 13 523 - - 1 5 14 8,44 2 8,44 1,44 1,44
10. Klepněte pro větší obrázek Kimi Räikkönen 10 446 3 - - 3 15 9,29 2 8,44 1,43 1,11
11. Klepněte pro větší obrázek Lewis Hamilton 9 520 - - - 4 18 10,63 5 12,22 1,13 1,00
12. Klepněte pro větší obrázek Nick Heidfeld 6 521 - - - 2 19 10,78 9 12,44 0,67 0,67
13. Klepněte pro větší obrázek Heikki Kovalainen 5 324 - - - 5 14 9,75 6 11,89 1,25 0,56
14. Klepněte pro větší obrázek Sébastien Buemi 3 386 - - - 7 18 13,86 10 15,78 0,43 0,33
15. Klepněte pro větší obrázek Sébastien Bourdais 2 392 - - - 8 18 11,33 14 17,44 0,33 0,22
16. Klepněte pro větší obrázek Robert Kubica 2 438 - - - 7 18 12,86 4 12,11 0,29 0,22
  Klepněte pro větší obrázek Giancarlo Fisichella - 465 - - - 9 18 12,75 13 17,56 - -
  Klepněte pro větší obrázek Kazuki Nakajima - 458 - - - 11 15 12,5 5 11,22 - -
  Klepněte pro větší obrázek Adrian Sutil - 447 - - - 9 17 15,25 7 16,11 - -
  Klepněte pro větší obrázek Nelson Piquet - 416 - - - 10 16 13,14 10 14,33 - -
Legenda: I/ Počet bodů, II/ Počet odjetých kol, III/ Počet kol ve vedení, IV/ Pole position, V/ Nejrychlejší kola, VI/ Nejlepší umístění, VII/ Nejhorší umístění, VIII/ Průměrné umístění, IX/ Nejlepší kvalifikační pozice, X/ Průměrná kvalifikační pozice, XI/ Průměr bodů v dojetém závodě, XII/ Průměr bodů v sezoně

Další článek: Cosworth nabídne motory s omezenými otáčkami a kratší životností