Nechci být týmová jednička, ale ani dvojka, říká Alonso

Fernando Alonso odmítl, že by někdy požadoval status týmové jedničky, jen chce, aby mu tým věnoval náležitou pozornost. A samozřejmě nechce dělat dvojku týmovému kolegovi, jako dříve u McLarenu.

"Neříkám týmu, že chci pro sebe něco lepšího," uvedl Alonso. "Pracuji na 110 procent a pokud tým nepracuje také na 110 procent, není to v pořádku. Tlačím na všechny, aby odváděli co nejlepší práci, stejně jako oni tlačí mě."

"Nikdy jsem v žádném týmu nežádal status jedničky, nevím kde se to vzalo a opakuje to několik málo lidí. Ale určitě nechci být dvojka, jako tomu občas bylo v roce 2007 (u McLarenu)."

Španěl odpovídal na tiskové konferenci na mnoho dalších otázek, následují některé z nich.

Fernando, vaše první dny v červeném, jaké jsou vaše pocity?
FA: "Pocity mám skvělé, tady v Madonně di Campiglio jsem na Wrooomu několik dní. Je to něco unikátního, jen u Ferrari něco takového zažijete, kdy můžete být s týmem, Giancarlem, Felipem a zaměstnanci Ferrari. Bavíme se tu, lyžujeme, ale také pracujeme. Je tu skvělá atmosféra, je to skvělý začátek roku a já jsem velmi šťastný."

Byl jste v uplynulých týdnech v kontaktu s týmem? Co víte o novém voze?
FA: "Samozřejmě, jsem v kontaktu hlavně se svým závodním inženýrem. Každé dva nebo tři dny si píšeme e-maily, nebo si také voláme, abychom se připravili na testy. Samozřejmě ode mě chtějí co nejvíce informací, jaké mám pocity a požadavky na tým. A já také chci nějaké informace, protože jsme všichni tak trochu ve stresu. Už chceme s vozem jezdit a chceme, aby byl dobrý. Takže jsme v kontaktu."

Nová pravidla, zákaz tankování. Jak se podle vás změní závody v roce 2010?
FA: "Abych byl upřímný, tak si myslím, že se moc nezmění. Bez tankování budou mít týmy asi velmi podobné strategie. Zřejmě nejdůležitější bude práce s partnery, v našem případě s Shellem, abychom měli palivo, které je efektivní, abychom mohli začínat závody co nejmenším množstvím paliva, protože i tak bude velké. A my si věříme. Shell a Ferrari spolupracují už velmi dlouho. Myslím, že v tomto ohledu budeme mít velmi konkurenceschopný komplet."

Cítíte tlak od fanoušků? Od svých osobních a těch od Ferrari?
FA: "Očekávání jsou bez pochyb velká. Hlavně v mém případě, o Alonsovi a Ferrari se hovoří poslední tři nebo čtyři roky. Na otázky o Ferrari odpovídám tři nebo čtyři roky a teď jsem konečně tady. V roce 2010 se od nás očekává hodně a my jsme na tuto výzvu připraveni. Víme, že jsme jeden z favoritů. Respekt chováme ke všem a uděláme maximum."

Nový týmový kolega Felipe Massa. Kdo to pro vás je?
FA: "Felipe je skvělý týmový kolega. Za prvé proto, že má latinský charakter jako já, hovoří se mnou italsky, takže komunikace je velmi plynulá. Navíc Felipe je u Ferrari čtyři nebo pět let a to je pro mě velmi důležité. Když přijdete do nového týmu, je důležité, aby váš týmový kolega nebyl v týmu také nový, protože byste se mohli dostat do potíží při komunikaci s lidmi od techniky. Takže Felipe mi může díky svým zkušenostem pomoci, takže jsem rád a těším se na spolupráci s ním."

Takže nemáte obavy, že by dva latinští jezdci v latinském týmu moli mít problémy?
FA: "Ne, to si nemyslím. Tohle je perfektní kombinace. Pro lidi v Maranellu, pro naše techniky je formule 1 a závodění vášní. Taková je historie Ferrari. Takže kombinace dvou latinských jezdců s vášní pro závody, jako jsem já a Felipe, je skvělá. Uvidíme to v příštích pár letech."

Velká novinka z uplynulých týdnů, Michael Schumacher se vrací do formule 1. Co si o tom myslíte?
FA: "Michaelův návrat je skvělý hlavně pro tento sport, protože šampionát 2010 bude pro lidi velmi zajímavý, média tomu teď věnují velkou pozornost, protože bude závodit Michael. Je to dobré, po roce 2009, který byl takový všelijaký pro formuli 1 a tento sport. V roce 2010 se můžeme vrátit na naší vysokou úroveň, co se celosvětové komunikace týče. Takže je to dobré, ale pro nás se toho moc nemění. Možná pro tým, byl tolik let u Ferrari a teď ho chceme porazit."

Co je lepší, porazit Hamiltona nebo Schumachera?

FA: "Oba. Když vyhrajete závod, nemyslíte na nějaké konkrétní jméno. Ale Hamilton u McLarenu a Michael u Mercedesu - je velkou výzvou je porazit. Je to velká motivace, protože chceme být nejlepší. A když chceme být nejlepší, musíme porazit ty nejlepší jezdce v nejlepších vozech. My věříme, že to můžeme dokázat. Já jsem motivovaný a spokojený."

Bude nový bodovací systém, diskutuje se o bodech za nejrychlejší kolo a pole position. Jaký je váš názor?

FA: "Těžko říct, ale pole position je velmi důležitá, když jí získáme, máme velkou radost. Takže pokud za to bude něco navíc, další body nebo bod, bude to skvělé. To samé platí pro nejrychlejší kolo v závodě, body by byly dobrou motivací. Ale my jsme jezdci, tohle necháme na ostatních. My budeme jezdit a pro nás to bude OK."

Dvě typické otázky pro začátek šampionátu. Kdo je podle vás favoritem a jaké jsou vaše cíle pro tuto sezónu?
FA: "Co se týče favoritů, tak to není snadné. V roce 2009 se týmy výkonnostně hodně promíchaly, takže není snadné pro rok 2010 označit favority. Ale hlavními favority jsou určitě Red Bull, McLaren, Mercedes GP a Ferrari. Dobré je, že podle mě do této skupiny patříme. Uvidíme, je třeba si počkat na zimní testy, abychom měli lepší představu."

A cíle?
FA: "Cíl je jediný, vyhrát šampionát."

Další článek: Podle nového systému hodnocení Castrol je nejlepší jezdec Jenson Button

14:51 | Podle posledních spekulací bude GP Turecka zrušena bez náhrady. Počet závodů by klesl z 23 na 22.
11. května | Júki Cunoda dnes slaví 21. narozeniny.
11. května | Za účasti tří týmů pokračují testy 18palcových pneumatik. Tentokrát v Barceloně. Red Bull nasadí Albona, Alfa Romeo Kubicu a Alpine by mělo nasadit Kvjata (od letošního roku rezervní jezdec týmu).
10. května | Red Bull ve Španělsku zůstal. Zítra a ve středu bude testovat 18palcové pneumatiky pro rok 2022. Po oba dny bude jezdit Alex Albon.