Navzdory loňským nezdarům s výfuky se McLaren riskování nezříká

Začátek roku 2011 poznamenal z pohledu McLarenu nevydařený experiment s foukáním podlahy vozu, ale odvážná technická řešení k formuli 1 patří a tým se jich nehodlá vzdát.
Navzdory loňským nezdarům s výfuky se McLaren riskování nezříká

McLaren v loňských předsezónních testech zkoušel podobně jako Renault radikální řešení výfukového systému, jedno z nich také směrovalo výfukové plyny pod podlahu vpředu. Auto ale bylo velmi nespolehlivé a výkonnost také nebyla dobrá, a tak ve Wokingu před začátkem sezóny narychlo připravili kopii řešení Red Bullu.

McLaren se poté sice hodně zlepšil, ale čas ztracený v testech už nikdy nedohnal a nemohl bojovat o tituly, což je jeho cíl každý rok. "Nevyjde to pokaždé a my jsme klopýtli kvůli tomu, že riskujeme," řekl ředitel McLarenu Jonathan Neale pro Autosport. "Loni jsme se hodně zadrhli a měli problémy se spolehlivostí vozu. Asi jsme si v některých oblastech ukrojili příliš velké sousto a draze jsme za to zaplatili. Přes zimu jsme naplno nevyužili drahocenný testovací čas."

Podle Neala se ale soutěžení ve formuli 1 bez takového riskování neobejde. "Samozřejmě teď na to myslíme, ale nemůžete být defenzivní. Pokud chcete vyhrávat závody, musíte se hodně snažit. Nesmíme být k riziku averzní a takovým projektům se nemůžeme vyhýbat."

Důležitou součástí úspěchu je také vývoj vozů v průběhu sezóny. V tom se McLarenu většinou daří.

"Podstupujeme řízené riziko. F1 není byznys, ve které byste mohli někdy relaxovat," konstatoval Neale. "V tuto chvíli nevíme, jak je na tom konkurence. Pravidla vydaná FIA budou interpretována různě, stejně jako loni. Podívejte se, co udělal Renault. Zvolili inovativní přístup a nasměrovali výfuky tak, aby foukali plyny na přední část podlahy."

"Dostali se tak do dobré formy, protože na začátku loňského roku byli na stupních vítězů. Pokud neudržíte neustálý vývoj, propadáte se. Red Bull, Ferrari, my a Mercedes jsme se za ty roky stali v tomto vývoji dobří."

A koho vidí McLaren letos na špičce? "Red Bull byl poslední dva roky dobrý. Loni vyladili spolehlivost a v tuto chvíli můžeme jen spekulovat. Kdo ví, kdo s čím přijde?"

"Ferrari evidentně má letos co dokazovat. Podle toho záblesku, co jsme u jejich vozu viděli loni na Silverstonu bez foukaného difuzoru, byli rychlí, takže mají potenciál. Ale celkově dobrý vůz má Red Bull, a jelikož pravidla prošla jen evolucí, byli by zklamaní, kdyby znovu nebyli vpředu."

Neale na závěr prozradil, že letošní monopost McLarenu úspěšně absolvoval nárazové testy FIA už na konci loňského roku.

Další článek: Nejblíž k závodní sedačce u Williamsu má teď Senna

19. listopadu | Alfa Romeo nasadí do testů po sezóně Illota. Ferrari Fuoca a Shwartzmana.
18. listopadu | Roman Staněk je aktivní na Instagramu (odkaz) a nově také na Youtube: odkaz
17. listopadu | Williams nasadí do testu po Abú Dhabí Nissanyho a Aitkena. Nissany se také zúčastní prvního tréninku na GP Abú Dhabí.

GP Bahrajnu 2020

Pátek 27. listopadu 2020
1. trénink 12.00–13.30
2. trénink 16.00–17.30
Sobota 28. listopadu 2020
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 29. listopadu 2020
Závod 15.10